Ingela_67
Har ett ca 15 kvm stort växthus som är ett hemmabygge med träram runt..och där taket är gjort av isolerplast..(breda kanaler) och väggarna är av glas.
På vår/sommar har jag insett att vädringsluckor inte skulle vara helt fel eftersom termometern lätt går upp mot + 30 - +40 grader.

Någon här på forumet som kan ge tips och idéer på hur man bygger vädringsluckor som fungerar bra på ett hemmabygge?

Tack på förhand,
// Ingela.
Ragazza zon6
Jag söker också en lösning på detta. Vill inte såga sönder den dyra! kanalplasten utan har tänkt försöka göra några fönster öppningsbara på kortsidorna istället.
kollba
Antingen bygger du dem på samma sätt som på standardväxthus - dvs takluckor med gångjärn i ena änden och automatisk öppnare i andra - eller också sätter du fönster i gavlarna precis under nocken. Tänk bara på att de inte får bli för tunga om du skall ha automatisk öppnare.
Jag läste någonstans att rekommenderad yta för takfönster är 10 % av golvytan...
Ingela_67
CITAT (kollba @ 23-04-2007, 20:30) *
Antingen bygger du dem på samma sätt som på standardväxthus - dvs takluckor med gångjärn i ena änden och automatisk öppnare i andra - eller också sätter du fönster i gavlarna precis under nocken. Tänk bara på att de inte får bli för tunga om du skall ha automatisk öppnare.
Jag läste någonstans att rekommenderad yta för takfönster är 10 % av golvytan...

Tack för tipset...tror ni jag måste ha någon slags fodring runt om? Alltså typ av brädor...blir ju inte så tätt om man bara skär upp ett fyrkantigt hål i plasten och sen lägger själva fönstret på..
// Ingela.
kollba
Vet inte exakt hur ditt växthus ser ut men kan du inte bygga ett fönster som liksom "lägger" sig ovanpå taket när det är stängt ? Precis som på standardväxthus. Svårt att förklara när man inte kan rita...
Gurkan
Inte världens bästa bild men jag har gjort enkla luckor av en träram, gångjärn där uppe och en automatisk öppnare där nere.

Luckan är ett par cm större än "hålet" så det regnar inte in iaf..

Ingela_67
CITAT (Gurkan @ 23-04-2007, 23:47) *
Inte världens bästa bild men jag har gjort enkla luckor av en träram, gångjärn där uppe och en automatisk öppnare där nere.

Luckan är ett par cm större än "hålet" så det regnar inte in iaf..

Ser kanonbra ut thanks.gif Måste bli en sån konstruktion...nu är det bara att "övertala" gubben att sätta igång och bygga... giggle.gif själv har jag "tummen mitt i handen" whistling.gif giggle.gif
Gurkan
En sak som inte syns på bilden är att jag satt dit ett snöre mellan varje lucka-karm som tar emot när den är nästan helt öppen, eftersom jag bor väldigt blåsigt och har lite för stora luckor blir det mycket belastning på öppnarens arm. Fick hämta en lucka och skrotet efter en söndersliten öppnare ute på åkern i helgen. -fear-.gif

Nu stoppar snöret (förhoppningsvis) innan öppnare och gångjärn slits i stycken.

Gillar att lära mig den hårda vägen ... innocent.gif

Öppnarna köpte jag från Willab, Ventomax heter dom och kostar 149:-. Funkar bra, har mycket lyftkraft, men lite spinkiga som sagt om man bor blåsigt.
Jonas70
Ventomax kan man dessutom köpa rätt billigt på Silvan.
Gurkan
CITAT (Jonas70 @ 27-04-2007, 11:40) *
Ventomax kan man dessutom köpa rätt billigt på Silvan.

219:- på Silvan i Lund sist jag kollade (i torsdags). thumbdown.gif

399:- på Bauhaus ... trots "lägsta-pris-garanti" ... fundera på att köpa några där bara för att retas med dem. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon