Jag undrar om jag kan låna era geniknölar litegranna...
Jag har ett område eller rabatt kan man kanske kalla det som jag inte får rätt på.
Den ligger på på södersidan av vårt hus och avgränsas mot en enskild väg av ett stengärde.
Det är en smal remsa längs husets kortsida runt 2 meter bred -
Problemet är att trots att det är en söderrabatt så skuggas den av en stor bokskog.
Dvs tidigt på våren är det strålande sol och sen blir det rätt skuggigt.
Marken är relativt dålig- det kommer upp sten underifrån hela tiden.
Jag har satt plattor längs med huset för jag tänkte ha det som inspektionsgång när dwetta senare blir en tät djungel

Drömmen är att ha något som skydddar mot insyn från landsvägen, täcker det fula elskåpen
- MEN som inte skadar huset, eller som kräver fantastisk jord (svårt att gräva upp allt så nära huset)
jag funderade på Schersmin- men jag vet inte vad de tycker om att stå i skugga under sommaren - eller syren + Syren har rotskott...
Just nu växer det en och annan stockros och kattmynta och praktlysning- inget annat trivs.
Jag hade ju även gärna haft något högre än perenner...
några tips på tuffa buskar som gillar sommarskugga och som ser fina ut året som (vackra stammar tex)? det finns en tuff kaprifol som trivs lite varsomhelt i trakten som jag kan låta gå upp i de här buskarna...
obs huset är ett fritidshus
vit puts, tegeltak med blåa fönster och dörrar
- och tomten ligger på landet i zon 1 men kan bli kallt som zon 3 - mest gammaldags växter i övrigt
kramar en villrådig
soulfire