soulfire
hej
Jag undrar om jag kan låna era geniknölar litegranna...
Jag har ett område eller rabatt kan man kanske kalla det som jag inte får rätt på.
Den ligger på på södersidan av vårt hus och avgränsas mot en enskild väg av ett stengärde.
Det är en smal remsa längs husets kortsida runt 2 meter bred -
Problemet är att trots att det är en söderrabatt så skuggas den av en stor bokskog.
Dvs tidigt på våren är det strålande sol och sen blir det rätt skuggigt.

Marken är relativt dålig- det kommer upp sten underifrån hela tiden.
Jag har satt plattor längs med huset för jag tänkte ha det som inspektionsgång när dwetta senare blir en tät djungel smile.gif

Drömmen är att ha något som skydddar mot insyn från landsvägen, täcker det fula elskåpen
- MEN som inte skadar huset, eller som kräver fantastisk jord (svårt att gräva upp allt så nära huset)

jag funderade på Schersmin- men jag vet inte vad de tycker om att stå i skugga under sommaren - eller syren + Syren har rotskott...
Just nu växer det en och annan stockros och kattmynta och praktlysning- inget annat trivs.
Jag hade ju även gärna haft något högre än perenner...

några tips på tuffa buskar som gillar sommarskugga och som ser fina ut året som (vackra stammar tex)? det finns en tuff kaprifol som trivs lite varsomhelt i trakten som jag kan låta gå upp i de här buskarna...

obs huset är ett fritidshus
vit puts, tegeltak med blåa fönster och dörrar
- och tomten ligger på landet i zon 1 men kan bli kallt som zon 3 - mest gammaldags växter i övrigt

kramar en villrådig
soulfire

Fenja
Rosenhallon brukar växa precis ÖVERALLT, har vackra löv, fina rosa blommor och blir runt 150 cm ungefär.
Mvh
Fenja
soulfire
Tack Fenja
vilket bra förslag - jättefin buske som känns frodig men ändå skir på något vis -
jag har faktiskt aldrig sett den förrut-

men det var ju otroligt mysig

undrar var man köper en sådan...

något tips ? flirting.gif

soulfire
tomba
rosenhallon finns nog i alla handelsträdgårdar kan vara värt att köpa dem som barrotade häckplantor och inte som kontainer (stor prisskillnad) tummenupp.gif ett annat alternativ som kunde vara ngt då du nämnde djungel är Fallopia sachalinensis http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/fallo/fallsac.html jätteslide kan de va något? det vet jag att de inte gillar torra lägen. men annars borde de kunna bilda djungel åt dej 000.gif akta bara så att de inte slipper att rymma de är ganska grymma på att ta över ja typ det mesta fear.gif lycka till
soulfire
tack för tipset!

Jag ska ringa närmsta plantskola och höra

jag älskar slide men jag vågar inte sätta dem så nära huset...
Jag har sett hur de "tar över" en hel trädgård och det har jag redan kirskålen till wink.gif

på österlen kallas de Vitabybambu har jag hört... en slags försköning tror jag

kramar
soulfire

Fenja
Kolla du vad de tar på plantskolan, annars kan jag nog fixa sådana, men frågan är om det blir billigare med tanke på frakten... Pm:a mig i så fall!
Mvh
Fenja
soulfire
va sött! men jag har redna snokat upp en plantskola som har, tack ändå. Jag är jättepeppa- tycker att de verkar helt underbara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon