jakob
Vatr i helgen i kivik och såg helt underbara pioner,, dill pion och svavel pion,,,
jag hade en dröm om att äga sådana confused.gif ,,men är det så att dillpion kostar brukligt 280 kronor och svavelpion 380kr,, jag tyckte det var dyrt,, någon som har koll,,Kan jag köpa de billigare någonstans.

Så undrar jag blommar alla pioner i månaden juni juli,, eller finns höst pioner? kanske lite crazy fråga ,, men om jag skulle fylla en rabatt med pioner och få så lång olik blomnings tid som möjligt

är helt novis på detta men har någonstans sett en mycket vacker pionrabatt.
och jag tycker de är så fina,,, wub.gif ,, men var köper man dem till bäst pris??

med vänlig undran Jakob zon 1
emmapemma
Det känns som rätt så normala priser för de sorterna.

Ibland har man tur och hittar ovanligare sorter för vanligare pris (hittade en Claire de lune t.ex. för strax över en hundring en gång, slog till på en gång), men det är ( i alla fall för mig) inte så ofta,

De andra frågorna kan jag tyvärr inte svara på (annat än att jag inte har hört talas om höstblommande pioner, men det betyder ju inte att de inte finns)
olgak
Jo, just t.ex. dillpion ska ju vara väldigt dyr. Andra pioner kan man få mycket billigare, men priset beror också på hur gamla pionerna är (dvs hur långt de kommit i sin utveckling). På hortogreen på nätet (googla så hittar du nog) har de vissa sorter för under femtilappen, och jag har köpt sådana, och det var fina plantor, men de hade ju inte kommit så långt. I år har de ett sortiment med lite äldre plantor för runt 150 kr har jag för mig.

De har förstås olika blomningstider, och jag har undersökt det där tidigare, men många av uppgifterna jag kom fram till var inte i förhållande till svenska odlingszoner (utländska hemsidor), så det var ju lite svårt att räkna ut vad det skulle innebära här.

Hursomhelst så tror jag inte du kommer att ångra att du anlägger en pionrabatt smile.gif, den kommer att bli pampigare för varje år!
jakob
thanks.gif detta är så gott att jag får svar så snabbt ,, måste genast ut och kolla hortogreen

förresten finns detr någon som har fina bilder på en pion rabatt wacko.gif ska jag kombinera det med andra blommor tycker ni
jakob
wow vilken sida sweatingbullets.gif vill bara ha en massa alltså jag menar Hortogreen sidan thanks.gif

synd att man inte ha obegränsat med pengar
olgak
Jag har sagt det förut i en annan tråd, men...

...jag såg förra året en bild i Allt om trädgård på en rund pionrabatt med blå kantnepeta runt omkring. Ända sedan jag såg denna bild har jag önskat mig en sån rabatt! Enkelt och extremt snyggt. Så det kan jag rekommendera:).
anneli85
Vill bara tipsa om pionkungen här i Sverige, Hermann krupke som driver Sveriges största pionodling. Där har jag beställt mina pioner som kommer att levereras i höst då det är bästa tid för plantering. Deras hemsida är www.guldsmedsgarden.se
kerstin z5-6
Det är inget ovanligt att man betalar 450-800 kr för vissa pioner .. så där billiga är inte dillpionerna där jag är hänvisad att handla ..köp!
jakob
thanks.gif Kivik blir det, men till hösten säger ni är bästa tiden.

Skulle vilja göra en handelsträdgårdssemester,, crazy.gif men då ansees jag väl lite crazy.gif
men Guldsmedsgården verkade vara spännande.

Har en massa olika pioner redan ,, men har inga namn på dem ,, förutom mormors bondpion,, ska se om jag kan få koll på detta över sommaren.. Tack för alla tips!!
cato
Vem i Kivik säljer pioner?
cia73
Jag vet nu inte hur det är där ni andra bor men här i trakten(österbotten, Finland) så brukar de flesta plantskolorna ha ordentliga rabatter på sina plantor på sensommaren/hösten. Jag har fyndat bla enkel och dubbel dillpion, coral charm, red charm, rosenpion, sibirisk pion och massor av andra pioner för 2 € st! crazy.gif
Tänk hur mycket jag har sparat då jag har köpt ca 30 pioner för 2 € st, som normalt kostar över 30€ angel_not.gif
jakob
Ulriksdal trädgårdsbutik hade fina pioner och många olika, men inte så många av varje,, Var där och kollade julroser egentligen,, men fastnade vid en bänk med pioner.
Cato vad er trädgård är fin var inne på er hemsida, thanks.gif för titten, och vilka fina pioner.
mvh Jakob

Ciczi
Att kombinera pioner med andra växter kan bli mycket vackert. Jag har mina två bondpioner med en matta (nåja... sleep.gif ) av förgätmigejer under.
.
Tror att det fungerar bäst med så kallade bedding plants, allltså kant växter och annat lågt som sprider sig som en matta.

Ciczi
Blomstertanten
Rosenpion blommar tidigt.
Den tittar upp ur jorden långt efter att doftpioner och bondpioner visat sig, men den är förts med att blomma.
Rosenpioner är ett måste i en pionrabatt biggrin.gif

Köpte en buskpion i dag för 225 kronor. Frösådd så jag har ingen aning om vilken färg men det ökar ju bara på spänningen tongue.gif
lolo
Jakob, det lät så trevligt med "handelsträdgårdssemester"! Ska höra om jag får med sambon på en sådan! biggrin.gif tongue.gif
Eva A
:rolleyes:
CITAT (jakob @ 23-04-2007, 20:08) *
Vatr i helgen i kivik och såg helt underbara pioner,, dill pion och svavel pion,,,
jag hade en dröm om att äga sådana :confused: ,,men är det så att dillpion kostar brukligt 280 kronor och svavelpion 380kr,, jag tyckte det var dyrt,, någon som har koll,,Kan jag köpa de billigare någonstans.

Så undrar jag blommar alla pioner i månaden juni juli,, eller finns höst pioner? kanske lite crazy fråga ,, men om jag skulle fylla en rabatt med pioner och få så lång olik blomnings tid som möjligt

är helt novis på detta men har någonstans sett en mycket vacker pionrabatt.
och jag tycker de är så fina,,, :wub: ,, men var köper man dem till bäst pris??

med vänlig undran Jakob zon 1

Hej har en lång rabatt med bara pioner. Jag har köpt mina pioner på en vanlig plantskola här på Småländska höglandet, priset brukar ligga runt en hundralapp drygt per planta men då är det det här vanliga pioner :rolleyes: bondpion doftpion mm. har blandat dom lite så dom byter av varandra att blomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon