anders83
Hej!

är ganska "grön" på det här med växter och har i stort sett inte koll på någonting!

dte är så att jag ska bygga mig ett hörnterrarie som blir ca 170 cm högt 140 cm brett och 80cm djupt

och i detta ska jag då ha Amazonas trädboer( corallus hortulanus)

nu till mitt problem jag hade tänkt inreda detta med levande växter både hängande och markplanterade då min tanke var att det ska vara så naturligt som möjligt och behöver växter som trivs i ganska hög luftfuktighet runt 70-80% fuktighet

och det skulle vara himla fräckt om man kanske kunde få tag i växter som härstammar runt amazonas om det nu finns att få tag i sverige

är det nån som har tips om olika arter som kan passa till mitt projekt och var jag kan få tag i dessa saker så vore jag tacksam

mvh anders
catlady
Vet inte hur det är med härstamningen men både gullranka, silverkalla och fredskalla tycker om hög luftfuktighet (och rätt så mycket vatten). De flesta växter brukar dock gilla att bo skyddat under bra lysrör med hög luftfuktighet, så det blir nog inga problem!
anders83
jo det blir ju skyddat med viss genomströmning på luft och luftfuktare kommer finnas oxå då klart likaså ett uv lysrör.

fredskalla och gullranka känner jag till hur dom ser ut i alla fall men hur är det med storleken? blir dom stora och är det lätt att beskära dom isåfall?
catlady
Japp, gullranka kan du beskära nästan hur som helst, och fredskallan kan man knipsa blad från om den skulle bli för buskig. Behåll dem i små krukor så blir de inte för stora!
anders83
tackar för svaren!
Guerreira
Du kan ju ha orkidéer där också! Det finns mängder av häftiga sorter som avgudar riktigt hög luftfuktighet. Kolla på t ex Neovitas hemsida: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?huvudavdelning=rad

anders83
oj vad det finns vackra växter att välja imellan!

verkligen tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon