Min mangold har vuxit hyfsat bra, men nu har jag upptäckt att den blivit skorvig - eller snarare fläckig av intorkade områden. Har inte sett några kryp ännu och den har vuxit under fiberduk hela tiden. Det verkar som om den rödstjälkiga är den som drabbats värst.
Nån som vet vad det kan vara?
Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2003, 16:34
Jag brukar inte ha några problem med de sorter jag odlat men den röda Ruby chard har aldrig fungerat hos mig den har fått fula blad, varit klen + alltför ofta gått upp i stock trots att jag sått sent. Så den sorten verkar inte vara så bra.
Jag brukar faktiskt för det mesta odla mangolden utan fiberduk och jag har råkat ut för att spetsmangolden fått lite brännskador en gång då solen sken och det låg vattendroppar på bladen, det blev lite intorkade fläckar men du har ju haft fiberduk på så de borde ju inte ha fått brännskador.
Jag har sått en mixad påse, så det är mycket möjligt att det är just den sorten som trilskas.
Det är inte heller omöjligt att fiberduken legat av medan jag rensat ogräs och efter jag vattnat ... tycker det är lättare att rensa i våt jord - hädanefter ska jag vara försiktig med det.
Det är verkligen toppen med det här stället där en nybörjare som jag kan få så mycket hjälp!
stort tack, Åsa!
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.