norris
Ska/bör man beskära det här äppelträdet?
I så fall hur?

Så här ser det ut på sommaren

Nu ser det ut så här efter vintern och efter alla äpplen (små röda och sura) som tyngt ner det

Har ingen aning aning vad det är för sort, vi tror att trädet är ungefär 65 år gammalt.
Finns uppe i Norrbotten.

Någon som har tips på hur man kan "rädda" trädet?
Cilla
Vad är syftet med trädet? Att det ska blomma tätt och vackert, att det ska leva friskt och länge, att det inte kräver mycket arbetsinsats, att det ger större, sötare frukter eller något annat?

När man definierat vad man vill uppnå med trädet kan man sedan genom att se tecknen på hur trädet mår, avgöra vad som är möjligt och förnuftigt att göra med det.
norris
Att det ska se snyggt ut och att inte hela trädet ska rasa samman nästa vinter.
Jag har ingen aning, därför frågar jag...

"noll koll på trädgårdar"
zine
Jag tycker det var riktigt snyggt på sommarbilden.. smile.gif
norris
Det är när det VAR snyggt. Efter vintern ser det gräsligt ut och jag vill göra något åt det.
I kombination mycket frukt och kraftig blåst så har flera stora grenar knäckts.
Cilla
Du ställer nog helt rätt diagnos - trädet behöver beskäras om grenar knäcks i vinden. Men hur man beskär ett äldre äppelträd så att man undviker just svaga grenutvecklingar är ett för stort kapitel för att beskriva här.

Ta en titt i Nya Beskärningsbokan av Vollbrecht och på min fruktträdssajt, känn efter om detta är något du vill lära dig, eller beställ tjänsten av en arborist.
norris
ok, ska kolla där.
Har aldrig beskärt ett träd så vi får se hur det går...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon