Full version: Sparris
Gurkan
Igår såg jag de första sparrisstänglarna titta upp lite blygt i landet. Planterade 50 årsgamla plantor förra året. Stänglarna som kommer nu är i tjocklek med mitt lillfinger ... till helgen blir det kanske premiär, förra året fick ju allt bara växa.

yahoo.gif
Eva St
Åh en till med Sparris blir sååå avis på er. Har du frösått eller köpt plantor och om du köpt plantor - är de svåra att få tag i och vad kostar de ungefär
lena:-)
Eva! Kolla på www.sparris.se där finns alla information du behöver. Själv köpte jag bara 4 st Ramboplantor som har klarat 3 vintrar nu. De ger ingen stor skörd men jag har inte stor plats och inte heller gett dem så mycket extra omsorg hellre.....De verkar glada och nöjda på sin plats i landet. tummenupp.gif
Gurkan
Jag köpte mina plantor hos Österlen Sparris (www.sparris.se) som lena:-) tipsar om.

750:- betalade jag för 50 plantor (15:-/st), köper man färre kostar dom mer/st. Jättebra plantor, rejält kraftiga och satte igång att växa direkt när dom kom i jorden.

Dom är mycket tacksamma och växer utan nåt speciellt pyssel men vill man har bra skörd får man allt gödsla ordentligt och dressa dem lite med jord/kompost tidigt på våren innan dom börjar växa.

Ska förhoppningsvis flytta snart och då planerar vi ett nytt land med 500 plantor till en början. Sparris är gott ... och dyrt !! coolgleam.gif
lena:-)
Sparris i Väst Du hinner kanske inte få upp sparris nu i vår Eva men här har du lite tips på "närodlat"
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon