Full version: Växthus inne!
Alexandra_86
Hejsan!![size="4"][/size]
Det är så att jag har ett miniväxthus som är i mjukplast och rätt stort,köpte det på öb för ett tag sen, och det funkar bra..
Men det är bara det att det tar upp rätt mycket av vårat rum.
Jag funderar på att köpa ett minidrivhus som finns i Willab Garden,det heter Sankey gro Warm tror jag det var. Men då är det ju mycket mindre än det som jag har nu..isåfall ska jag köpa två.
Sen finns det nåt som heter Planteringspyramid med , då får man med lysrörsarmaturer med.
Jag vill kunna driva upp sticklingar samt plantera fröer mm..och sen vill jag hellst att växthuset ska kunna stå i källaren på vårat hus..
Någon som vet vad som är bäst att köpa då?
Hoppas ni fårstår mig , är lite dålig på att förklara smile.gif
tacksam för svar!!
Mvh Alexandra
uno
Varför skall Du ha ett växthus i källaren?

nyfikna
uno
kerstin z5-6
Om du vill driva upp växter i källaren behöver du inte miniväxthuset .. det sätter du ute och har till avhärdning i stället
I källaren har du lysrör o bänkar angel_not.gif
Källare utan fönster är utmärkt!
Så här sår jag
Frösådd
aldo
Bänkar och lysrör är ju helt perfekt .

Jag har ett Inneväxthus a la' Classicum med undervärme . tummenupp.gif DABO Inneväxthus .

Driver upp både inne i ljuset och uppepå i värmen av ljuset/lysrören.

Allt sköter sig med timer + att jag vattnar ibland .
Alexandra_86
CITAT (uno @ 24-04-2007, 10:31) *
Varför skall Du ha ett växthus i källaren?

nyfikna
uno

Är ny på den här sidan så jag vet inte riktigt hur man läser svaren på forumen och sådär, är därför det tar lite tid för mig att svara rolleyes.gif

varför jag ska ha växthuset i källaren är för att vi kommer att flytta till ett hus snart och det enda stället där det är mycket ljus är i vårat sovrum och jag vill hellst inte att det står ett stort växthus där i vägen för fönstret och balkongdörren.
Så därför tycker jag att det vore smidigare att utnyttja våran gillestuga och ha miniväxthuset där,men det är bara det att det inte är lika bra ljus där som sagt.
mvh alexandra

CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2007, 21:20) *
Om du vill driva upp växter i källaren behöver du inte miniväxthuset .. det sätter du ute och har till avhärdning i stället
I källaren har du lysrör o bänkar angel_not.gif
Källare utan fönster är utmärkt!
Så här sår jag
Frösådd

Okej,vart köper man sådana lysrör? och hur mycket kostar de ungefär?
jag vet inte riktigt hur jag ska montera dit dom mm..är inte så teknisk av mig smile.gif
om jag nu köper lysrör så hur länge håller dom då innan man ska byta igen?
jag hittade ju en bra grejj...i Willab Garden..där finns det nåt som heter planteringspyramid och då får man lysrörsarmaturer med..det kanske vore något? fast det var ju ganska dyrt..tyckte jag.
Mvh Alexandra
kerstin z5-6
Vanliga armaturer -beg eller nya -avsedda för 36 eller 58 watts lysrör
Lysrören -kostar 65 kr st -Ska heta Philips TLD 840 eller Osram 965 eller sk Dagljusrör vitt sken ..
Lika bra som vilka sk växtlysrör för multum med pengar som du kan hitta...
Alexandra_86
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2007, 23:42) *
Lysrören -kostar 65 kr st -Ska heta Philips TLD 840 eller Osram 965 eller sk Dagljusrör vitt sken ..

Okejj men då måaste jag väl köpa nåt till så jag kan hänga upp lysrören..?

CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2007, 23:42) *

Okejj men då måaste jag väl köpa nåt till så jag kan hänga upp lysrören..?jag har hört att det blir väldigt varmt av lysrör..?
Hur länge har du dina lysrör tända?
Du har väll plast över alla växterna med ?
Mvh Alexandra
kerstin z5-6
Här kan du se hur jag gör
Frösådd
Rören ska vara tända 14-16 timmar ..
Lady Hamilton
Alexandra Det blir inte "varmt" av lysrör (mätte faktiskt temperaturen nu, direkt på lysröret som varit tänt 10timmar +40.5*)
därför kan du ha lysrören väldigt nära plantorna. Och på ett avstånd av 10-15cm så avger lysrören en perfekt värme till dina frösådder tummenupp.gif (Däremot finns en annan sort som kallas HPS som avger mycket värme, men det är även en mycket starkare lampa)
Upphängningen av lysrören kan man lösa på olika sätt. Kedjor som man hänger i krokar i taket (då kan du även variera höjden väldigt enkelt), tork/vädringställningar som man arrangerar en upphängnings metod på, hyll konsoller m.m. Det är bara fantasin som sätter stopp.
Själva sådden går till på samma sätt som när du sår vanligt. Fördelen är att du kommer att lyckas med det mesta i plantväg när du odlar dem under lysrör eftersom de får rätt ljus hela tiden yahoo.gif
Alexandra_86
CITAT (Lady Hamilton @ 28-04-2007, 18:21) *
Alexandra Det blir inte "varmt" av lysrör (mätte faktiskt temperaturen nu, direkt på lysröret som varit tänt 10timmar +40.5*)
därför kan du ha lysrören väldigt nära plantorna. Och på ett avstånd av 10-15cm så avger lysrören en perfekt värme till dina frösådder tummenupp.gif (Däremot finns en annan sort som kallas HPS som avger mycket värme, men det är även en mycket starkare lampa)
Upphängningen av lysrören kan man lösa på olika sätt. Kedjor som man hänger i krokar i taket (då kan du även variera höjden väldigt enkelt), tork/vädringställningar som man arrangerar en upphängnings metod på, hyll konsoller m.m. Det är bara fantasin som sätter stopp.
Själva sådden går till på samma sätt som när du sår vanligt. Fördelen är att du kommer att lyckas med det mesta i plantväg när du odlar dem under lysrör eftersom de får rätt ljus hela tiden yahoo.gif

Tack för all hjälp!=)
Okej,kan man ha lysrör i ett miniväxthus ?
behöver inte växterna värme med.?

CITAT (Lady Hamilton @ 28-04-2007, 18:21) *

Tack för all hjälp!=)
Okej,kan man ha lysrör i ett miniväxthus ?
behöver inte växterna värme med.?
kerstin z5-6
nja det verkar lite krångligt ``?? använd det som avhärdningsställe tycker jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon