ott

Hej!

Jag sedan något år tillbaka haft en dracena , tror att det är en regnbågsdracena, som har mått alldeles utmärkt. Åtminstonne vad jag kunnat se, och den har vuxit finfint happy.gif

MEN, nu sen några månader tillbaka, så flyttade jag och sedan dess har den sett väldigt hängig och ledsen ut och det tynger mig att se. Den har även tappat många många av de nedre bladen. Jag har inte ändrat vattningsrutinerna, och inte heller ljusförhållandena nämnvärt. Har till och med försökt fjäska och ge den gödning men det hjälper inte. Såå, min fråga är, vad är felet? g.gif

Har hört och erfarit att många växter kan få en avvikelse i "beteendet" efter en flytt. Vet ex att några hoyor jag haft har gjort långa uppehåll i blomning efter att jag har flyttat på dom.

Är det någon som har tips på hur jag ska muntra upp min lilla dracena? happy.gif

Airamya
Aum... Vilket vackert Om-tecken du har där... smile.gif
Det stämmer att många växter blir lite ledsna efter en flytt. Står den i samma väderstreck som tidigare? Om inte, så kan det kanske vara ett sätt att få den att känna sig mer hemma. Annars kan det vara så att den bara behöver acklimatisera sig men det brukar de ha gjort efter några månader.
Jag skulle nog prova att flytta den och se om den trivs bättre i en ny placering. Det brukar man märka ganska snart.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Är det längesedan du planterade om den? Lite ny jord och en större kruka kan göra under med ledsna växter! Har den kanske stått i drag under transporten till nya stället så kan det kanske vara en anledning till att den är ledsen...
Mvh
Fenja
ott

Tack för det fina välkomnandet blomma.gif

Och tack för komplimangen av aumtecknet, har utgått från vanligt och designat vidare lite själv på en som nu sitter bakom mitt öra happy.gif

Jag minns inte riktigt vilket väderstreck den stod i innan, men jag ska testa att byta placering igen, och hoppas att den mår bättre sen. En omplantering skulle nog också göra susen för det har den inte fått på länge! unsure.gif

Är det inte så att dracenan vill ha de ljust men inte direkt solljus? Det var så den stod innan när den mådde bra iaf.

Tusen tack för alla svar, härligt att få hjälp såhär thanks.gif

Airamya
Du har alltså designat det där omtecknet själv??? blink.gif Häftigt!
Det är väldigt fint wub.gif

Jo, min erfarenhet är att dracenor vill ha ljus men inte solljus. De verkar klara bra att stå en bit in i rummet också, bara det inte är för mörkt. Men alla plantor är egna individer (som jag ser det) och ibland får man klura lite innan man kommer på exakt vad 'den plantan' vill ha.

Namasté smile.gif
ott

Efter en omplantering och en förflyttning mår min dracena nu till synes toppen! biggrin.gif
Tack för alla goa tips Airamya och Fenja!! smiley_small_hug.gif

Airamya
Kul! Tack för det beskedet smile.gif
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon