Full version: Bäst?
Rose
Vilken av dessa digitalkameror ska jag köpa tycker ni? Motivera ert svar!

Canon IXUS 60
Samsung Digimax S500
Samsung Digimax L700
Nikon Coolpix S9
Nikon Coolpix L6
Sony DSC-W55
Pentax OPTIOL20
Pentax OPTIOE20

Lillja
Hej.
Tänk efter hur intresserad är du, hur mycket ska du andvända den,
läs Digital foto där har de tester, men som sagt de kommer nya
hela tiden, alla du räknar upp är nog bra på sitt vis, men de beror på
hur du vill andvända den, har den bildstabilisering är det ju bra, för
man får ju alltid problem när det är dåligt ljus. sen är det ju hur mycket
vill du betala, men som sagt måste du testa själv.
emas
Hej

Håller med Lillja - vilken kamera som är bäst beror på vad du vill använda den till. Till exempel:
Ska du ta kort på vänner när ni gör saker tillsammans eller mest på saker som är stilla? Ska du mest ta kort på saker som befinner sig en bit bort eller ska du mest ta närbilder, t ex på blommor? Vill du kunna ta kort när det är skymning eller mest i dagsljus? Vill du kunna använda vanliga batterier som du kan köpa i vanliga butiker eller passar det dig bäst med kamerabatterier? Är det viktigt att kameran är greppvänlig eller prioriterar du att den är så liten som möjligt? Vet att den här typen av frågor kan vara jättesvåra att svara på... kanske vet du eller så vill du helst bara ha en kamera ... Tycker informationen på www.dpreview.com är bra för att få veta mer om kameror. Du kan läsa reviews, se exempel på bilder, jämföra kameror etc.

Provade att lägga upp en jämförelse på de kameror jag hittade av de du nämnde. Vet inte om det fungerar att länka så här, men förhoppningsvis får du upp testet här. (Canon IXUS 60 heter även Canon PowerShot SD600)

Har använt någon av kamerorna du nämner, så jag kan inte rekommendera eller avråda från någon speciell av dem.

Lycka till
Emma (som mest använder en canon IXUS 800IS och är jättenöjd)
Rose
CITAT (emas @ 24-04-2007, 16:32) *
Ska du ta kort på vänner när ni gör saker tillsammans eller mest på saker som är stilla? Ska du mest ta kort på saker som befinner sig en bit bort eller ska du mest ta närbilder, t ex på blommor? Vill du kunna ta kort när det är skymning eller mest i dagsljus? Vill du kunna använda vanliga batterier som du kan köpa i vanliga butiker eller passar det dig bäst med kamerabatterier? Är det viktigt att kameran är greppvänlig eller prioriterar du att den är så liten som möjligt?

- Jag vill ta kort på vännerna, lekande barn, naturen, turistbilder, etc.
- Jag vill ta kort på saker en bit bort men också närbilder på ansikten, dock inte macrobilder.
- Jag vill kunna ta kort i skymning, artificiell belysning inomhus, dagsljus, närsomhelst på dygnet.
- Batterier är oväsentligt.
- Greppvänligt är viktigt.

CITAT (emas @ 24-04-2007, 16:32) *
Tycker informationen på www.dpreview.com är bra för att få veta mer om kameror. Du kan läsa reviews, se exempel på bilder, jämföra kameror etc.

Provade att lägga upp en jämförelse på de kameror jag hittade av de du nämnde. Vet inte om det fungerar att länka så här, men förhoppningsvis får du upp testet här. (Canon IXUS 60 heter även Canon PowerShot SD600)

Tack för länkarna!

Att jag räknade upp just de här kamerorna beror på att de finns i reklambladen just nu från de olika handlarna här där jag bor. Dessa kameror låg inom den prisgräns jag satt upp för vad jag kan betala för en kamera.
emas
Hmm .. utan att ha hållt i kamerorna skulle jag, utifrån vad du beskriver välja bort:
- Samsungen pga 80 cm "normal focus range" Låter långt om du vill ta kort på ansikten. Då slipper du helt att tänka på att gå över till macro.
- Pentaxen pga att den inte har ISO över 200 eftersom du vill kunna ta kort i skymning.
Sen skulle jag gå och kika på kamerna och känna hur de ligger i handen när du tar kort. De är alla relativt små och då är det ännu viktigare hur just du håller i kameran. Går det bra att hålla i kameran utan att råka trycka på knappar/hålla fingarna på skärmen/hålla över mikrofonen? Går det lätt att ta ett kort utan att samtidigt vicka hela kameran? Sonyn har lite mindre skärm än de andra - känns det ok? Ja, det kanske kan vara en början till tankar ...

emma
Rose
Tusen tack! Nu har jag fått hjälp att börja välja mellan de olika modellerna och förstå skillnaderna och vad jag bör tänka på när jag väljer. thanks.gif
Rose
Det blev till slut en Canon PowerShot A630. Den bör komma i posten i början av nästa vecka. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon