Upptäckte häromdagen en stor "tumör" nära marken på en stam av en Ghislaine de feligonde-rosbuske som är ca 9 år gammal. Har misstänkt att busken inte varit helt kurant de senaste 2(?) åren, men inte förstått vad som varit fel, och upptäckte inte tumören förrän nu, alltså. Efter att ha kollat på nätet tänker jag mig att rosen har drabbats av bakteriekräfta (på engelska Crown Gall). Jag hittar inget annat botemedel än att gräva upp hela rosen och kasta den för att förhindra att de andra rosorna i omgivningen blir smittade. Men är det verkligen lönt? Troligen har ju rosen haft sjukdomen i flera år redan. Just den här rosen står lite avskild från mina övriga (och grannarnas) rosor.
Jag undrar också om någon här har något tips om åtgärder mot svartfläckssjuka. Förra året angreps många av mina rosor svårt av svartfläckssjuka och en del av dem tappade i stort sett alla sina blad. De har dock inte dött, utan förefaller livsdugliga så vitt jag kan avgöra såhär i lövsprickningstider. Men jag vill gärna veta om det finns någon "fungerande" åtgärd man kan vidta för att förhindra nya utbrott av sjukdomen i år.
Ser att du inte fått svar på detta, kanske bättre ställa frågan i rosavdelningen!
Själv skulle jag grävt upp Ghislainen om jag befarade Crown gall. Gör man bra rosgrop så växer ju en Ghislaine ganska snabbt.
Rost finns det allehanda metoder mot, det jag satsar mest på är det jag lärt av de roskunniga: Jordförhållandena och att undvika extra känsliga sorter. Och så tar jag bort angripna blad när jag hinner.
Tack för svaret!
Ghislainen skall grävas upp idag. Jag har nu förstått att bakteriekräfta vanligen benämns rotkräfta. Det verkar vara en mkt besvärlig sjukdom. Sorgligt nog har jag nu funnit tumörer på en stor New Dawn också, samt på en hallonplanta i en helt annan avdelning av trädgården. Tydligen angrips i stort sett alla växter utom gräs =(
Att gräva upp och bränna alla angripna växter samt därefter sterilisera all odlingsyta gm ångning till 70 cms djup innan man planterar något nytt är det enda "botemedel" jag har hittat på nätet, men det är på sajter som vänder sig till plantskolor och andra kommersiella odlingar. Måste man sterilisera all jord i en vanlig trädgård också för att få någonting att leva o frodas där igen?
Jag slog upp den i mina verk och finner ungefär samma som du. Orsak till angreppen är bakterien Agrobacterium tumefaciens, och som du skriver kan den angripa många trädslag, buskar och perenner.
För att undvika den rekommenderas "friska plantor i frisk jord", noggrann hygien i växthus, och at bakterien kan finnas i jorden lång tid. Den infekterar genom sår, så att undvika felaktig beskärning, rotskador och att hålla nematoder borta gör livet svårare för den att angripa.
För att få riktigt bra tips om hur du ska göra i just din trädgård är nog ett samtal till SLU det bästa. Om jag upptäckte detta i min egen trädgård skulle jag varken kunna elelr vilja sterilisera hela trädgården, och jag skulle därför istället bytt så mycket jord där jag ville plantera som jag orkade, undvkit att köpa billigaste jorden utan hållt mig till Hasselfors, satt fräs på alla mina komposter (jag har 9 st, alla är inte helt aktiva) och planterat allt jag ville ändå. Så långt som det gick skulle jag valt E-plantor, gjort rejäla växtbäddar för plantorna, och skött vattningen lite bättre än jag gör nu. Även om bakterien säkert kan ta en och annan planta så kommer säkert också vissa plantor klara sig bra, skulle jag resonerat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.