Idag förklarade jag krig mot alla sniglar som finns i min närhet!!! Har aldrig börjat så här tidigt men nu är jag arg!!! Har spenderat morgonen med att klippa över 100 små sniglar... Inte nog med att dom har glufsat i sig massor av blommor i min ena rabatt dom har oxå lyckats bryta sig in i mitt växthus och tuggat på mina egenodlade plantor.
Kan inte komma ihåg att det har varit så här mycket sniglar så här tidigt innan. Är min tredje vår med trädgård och min trädgård har alltid varit ett populärt tillhåll för sniglarna men har för mig att dom inte har kommit förens i slutet av maj innan.
Ammoura
24-04-2007, 22:45
Har redan börjat se dom hos mig också. Hade bråttom igår men hann iallafall salta en hel del. Dags för ölfällor och plockning. Än så länge har bara några tulpanblad gått åt men förra sommaren rök varenda planta. Kriget är igång!
Räcker det att klippa, dör äggen också? Mina tankar har gått mot eldtunnan.....
Jag har ingen aning om äggen dör men tycker väl att dom bör göra det. Så är det ju med andra djur att dör mamman så dör fostrena. Men jag skulle inte bli förvånad om deras ägg överlever bara för att dom skall bli ännu svårare att utrota
catlady
25-04-2007, 10:22
Upptäckte flera hundra varje dag när jag började rota i trädgården för flera veckor sedan. Då blev jag helt förskräckt och slängde ut snigelfritt överallt hela tiden (dyrt!). Nu suckar jag bara när jag ser ännu en familj under en burk, inne bland bladen i en växt, under en sten, bland rötterna på mina tulpaner, inne i växthuset, i de övervintrade grönsakerna....
Satte ut fyra ölfällor för en vecka sedan, men de fångar ju inte ens en bråkdel av de som fins i trädgården. Bävar inför sommaren - har läst att sniglarna kulminerar i september! Herregud!
Gäller det alla sniglar? Finns det inte "snälla" också?
Ser varje morgon flera ca 3-6 cm gråmelerade med gröngrågul snäcka på ryggen.
i morse kröp de på trädgårdsslangen, vet ej vad de gör på dag och natten.
catlady
25-04-2007, 15:34
De äter på natten upp min vackra belladonna som jag med möda isolerade och övervintrade på balkongen, sedan planterade ut försiktigt med hönsgödsel och allt för en månad sedan. Dagen efter var hälften uppäten och en stor fet snäcksnigel satt fortfarande och mumsade på ena bladet.
Ja det verkar som det är gott om sniglar i år. Min man har precis byggt ett "snigelstaket" runt kökslandet men nu har det varit så torrt att det knappt funnits någon snigel i trädgården. Skall bli spännande nästa vecka när det skall regna om det fungerar som vi har tänkt oss. Är så trött på att inte ha odlingen i fred för dessa meningslösa djur.
Blåbärsblad
05-05-2007, 17:41
Jag har inte så stora problem med sniglar. Jag ser bara små snäckor ibland och dem brukar jag kasta över till andra sidan vägen

Men ibland så kryper det in mördarsniglar hos våra kaniner ! Bläch!
Ammoura
05-05-2007, 23:12
Jag väntar bara på att få klart staketet (började idag...) som ska gå runt hela tomten (ca 2500kvM). Så fort det är klart är jag lovad svärmors myskanka som ska få äta sig fet. Om den lyckas hålla sig från planteringar så tar jag nog och köper mig ett par egna sen. Tråkigt att hålla på med på vintern när dom går inne men hjälp mot sniglarna vore mycket tacksamt. Om man inte kan lära hundarna äta dom?
Discogiraffen
15-05-2007, 08:04
General Discogiraffen går med i kriget mot sniglarna!! Än så länge går jag och min man lös på dem med spadar och ogräsjärn - härom kvällen efter det hade regnat tog vi ca 400 sammanlagt!!! Mängder med pyttesmå, så jag inbillar mig att vi kväser en del av det i sin linda... Men nu ska här inhandlas kemikalier... Funderar allvarligt på att köpa mig en myskanka - man kanske kan dressera den att bajsa på valda ställden..?
CITAT (laluna @ 24-04-2007, 09:26)

Idag förklarade jag krig mot alla sniglar som finns i min närhet!!! Har aldrig börjat så här tidigt men nu är jag arg!!! Har spenderat morgonen med att klippa över 100 små sniglar... Inte nog med att dom har glufsat i sig massor av blommor i min ena rabatt dom har oxå lyckats bryta sig in i mitt växthus och tuggat på mina egenodlade plantor.
Kan inte komma ihåg att det har varit så här mycket sniglar så här tidigt innan. Är min tredje vår med trädgård och min trädgård har alltid varit ett populärt tillhåll för sniglarna men har för mig att dom inte har kommit förens i slutet av maj innan.

Jag vill bara slå ett slag för sniglarna som inte gör någon skada och som det ofta tas fel på:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...a§ion=SVåra inhemska skogsniglar som varierar i färg är inte detsamma som mördarsnigeln, som är en spansk variant som kom hit nån gång på 70-talet. Det är ju synd att ha ihjäl 'fel' sort om man säger så...
Mördarsnigeln som käkar allt:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...a§ion=Shttp://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_skogssnigelMycket bra bilder och info:
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8d48000369.htmlJag skulle så gärna vilja att folk läste på mer om vad som är bra och inte i trädgården. Alla kryp betyder inte att det är negativt...många är mycket bra att ha i trädgården...det är ju trots allt deras naturliga habitat....
Vet ni vad man får om man korsar en pitt-bull och en kommunal arbetare?
svar:En mördar snigel
är lyckligt lottad och har inga problem med sniglar, men lider med er som har det.
Jag inledde snigelkriget förra veckan, dräpte och eldade upp 101 sniglar en kväll och 152 nästa. Därefter strödde jag ut snigelmedel (Snigelfritt) där de härjat som värst, t ex bland jordärtskockorna och i närmast belägna täta växtlighet (Praktlysing, vårklockor, funkia, penséer osv). Fåglarna gillar ju också snigelmedlet (men det skadar inte dem), därför lade jag rabarberblad över snigelmedlet som jag strödde i trädgårdslanden.
Denna offensiv har redan givit resultat. Penséerna har nya, hela blommor, jordärtskockorna har fått blad - de var helt nedätna förut - och igårkväll i skymningen hittade jag bara 4 sniglar trots att det regnat hela kvällen.
Snigelfritt är effektivt, men det gäller som sagt att lägga ut det där inte fåglarna kommer åt det, annars äter de upp vartenda dugg så fort det blir ljust på morgonen.
Zoyas matte
20-05-2007, 18:35
CITAT (Ammoura @ 24-04-2007, 23:45)

Har redan börjat se dom hos mig också. Hade bråttom igår men hann iallafall salta en hel del. Dags för ölfällor och plockning. Än så länge har bara några tulpanblad gått åt men förra sommaren rök varenda planta. Kriget är igång!
Räcker det att klippa, dör äggen också? Mina tankar har gått mot eldtunnan.....
Jag hörde av några personer på kolonin att äggen överlever om man bara klipper snigeln mitt av!! Och sen låter ligga kvar i trädgården. Snigeln måste försöras på nåt sätt!! Nu vet jag ju inte om detta är sanning. Är själv ingen alls snigelexpert.
Vad använder ni för "förstöringssätt"?? Var gör ni av "resterna"?
Förutom salt som jag vet om, och vägrar använda pga äckelkänslor. Kan man t ex slänga ner avklippta sniglar i ättika? Men var slänger man sen hinken med sörjan.?
Kanske korkade frågor, men jag har just skaffat min första trädgård för en månad sen och är totalt nybörjare på detta område.
(hade ett torp för ca 20 år sen med odlingar av alla slag och tänk då fanns inga mördarsniglar, i alla fall inte i Sverige, eller den delen vi bodde i. Tror dom kom hit strax efter det.)
UlrikaLE
21-05-2007, 17:28
Sniglarna och deras ägg dör om man klipper dem itu. det säger snigelexperter på naturhistoriska i gbg (dit man kan (kunde?) sicka för artbestämning. De borde veta.
http://www.gnm.se/gnm/Default.asp?res=1152# Några frågor/svar därifrån:
Kan ägg som finns inuti en dödad snigel utvecklas?
Nej.
Sniglarna dödas enklast genom att man skär eller klipper av huvudet. Man kan också samla in dem i ett kärl och hälla kokande vatten över.
Kan vara bra att få bort snigelliken från slagfältet, de blir föda åt de överlevande. Säger min husgud Lena Israelsson, tror jag det var. Tror också att det var hon som tipsade om salladskål: man lägger helt enkelt ut blad och plockar bort dem när sniglarna hittat dit. Mer effektivt och rationellt än ölfällor, hävdar hon. Kanske något att testa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.