Full version: Bok om chili
marcusjj
Hej!

Jag har för första året börjat odla chili och skulle behöva en bok om hur man odlar bäst och kanske några roliga recept. Varför jag just vill ha en bok är för att jag ska ge min far några chiliplantor i sommar och samtidigt ge han en bok, flera böcker om just hur man odlar så han själv vill fortsätta odla.

Har hört att "Chilipeppar" skriven av Philippe Plöninge ska vara bra. Men jag hittar ingenstans där den säljs sad.gif

Någon som vet någon likvärdig bok eller vet någon som säljer den?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Den finns hos bokus

http://www.bokus.com/b/9789127354609.html?pt=search_result
marcusjj
Hej Åsa.

Tyvärr så är den slut där också. Jag skickade en order förra veckan men de mailade tillbaka och sa att den var slut och att de inte viste när de skulle få in den igen.

Tack ändå smile.gif
Preussen
inte en bok men väl information. här kommer en länk. utgår från att du kan läsa engelska

http://www.fiery-foods.com/dave/garden6.asp
Lillja
Hej.
Har du kollat på Adlibris bokhandel de har
säkert samma sortiment.
KURT
CITAT (Lillja @ 25-04-2007, 00:34) *
Hej.
Har du kollat på Adlibris bokhandel de har
säkert samma sortiment.

Adlibris brukar vara bättre på att uppdatera informationen om böckerna. Många gånger står böcker som tillgängliga hos bokus, medan Adlibris har den korrekta informationen att boken är slut på förlaget. I sådana fall får man kolla i bokhandeln eller på antikvariat.
Guerreira
Såg att Wettergrens i Göteborg hade en liten bok om Chilli för halva rea-priset i fredags.
marcusjj
@ Preussen
Där fanns det mycket interesant att läsa om. Tusen tack smile.gif

@ KURT
Tack för informationen. Får kolla in där lite då och då för att de om de har fått in den.

@ Guerreira
Tack för tipset. Men jag bor desvärre en bit utanför Kristianstad så det är en bit till Göteborg. Jag får gå in i någon lokal bokhandel och höra om de har några böcker om chili.
Preussen
men om du bor utanför Kristianstad så kan du alltid besöka örtagården i Vinslöv Örtagården där kan du inte enbart köpa chileplantor utan även lära dig lite om odling.
annars kan du alltid söka information här på odla.
marcusjj
CITAT (Preussen @ 25-04-2007, 09:58) *
men om du bor utanför Kristianstad så kan du alltid besöka örtagården i Vinslöv Örtagården där kan du inte enbart köpa chileplantor utan även lära dig lite om odling.
annars kan du alltid söka information här på odla.

De hade jag ingen aning om att de var här i trakterna de låg. Har lämnligen hört folk prata om sidan för att man kan köpa många olika sorts chili fröer där. Får väll ta och kika inom någon dag.

Tack för tipset smile.gif
KURT
I Danmark har det kommit ut en bok om chilipeppar. Men jag har inte läst den, så jag vet inte hur bra den är.
marcusjj
CITAT (KURT @ 25-04-2007, 10:45) *
I Danmark har det kommit ut en bok om chilipeppar. Men jag har inte läst den, så jag vet inte hur bra den är.

Verkar interesant. Men lite synd att den är på danska. Tror inte min far kommer sätte sig ner och läsa den om den inte är på svenska.

tack ändå
marcusjj
Hej igen allesammans!

Nu har boken kommit in hos adlibris. De kanske var fler än jag som var intereserade av den så ja tänkte posta här igen och tipsa smile.gif
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127354601

Ha de bra alla!
Tobias80
En bok som jag verkligen kan rekomendera är "Eat the heat" av Jonas Borssén.
Massor av spännande och annorlunda chilirecept!!
Finns på bokus: Bokus-Eat the heat
marcusjj
CITAT (Tobias80 @ 02-05-2007, 13:43) *
En bok som jag verkligen kan rekomendera är "Eat the heat" av Jonas Borssén.
Massor av spännande och annorlunda chilirecept!!
Finns på bokus: Bokus-Eat the heat

Hej!

Tack för tipset. Men de står "Status: Definitivt slut". Jag får kolla på Chilipeppar boken jag beställt hem först. Om den inte är det jag letar efter kanske jag ska prova den du tipsade om smile.gif
Tobias80
CITAT (marcusjj @ 02-05-2007, 14:07) *
Hej!

Tack för tipset. Men de står "Status: Definitivt slut". Jag får kolla på Chilipeppar boken jag beställt hem först. Om den inte är det jag letar efter kanske jag ska prova den du tipsade om smile.gif

Ok.. Men kika på den här sidan.. Det är författarens egen sida om chili!!
På den sidan finns även en annan bok med skriven av Jonas Borssén och Philippe Plöninge som heter Het trädgård odling och recept.. Verkar vara en höjdarbok..

borssen.com
Viktor
Jag har het trädgård, blev lite besviken faktiskt.. Hade nog trott att det skulle handla mycket mer om odling av chili. Boken tar upp odling av allt möjligt ätbart: potatis, lavendel, chili, sallad, örter osv..

Recepten tycker jag i alla fall är bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon