Full version: Sojabönor
Cassandra
Jag har tidigare köpt sojabönor (fröpåse) hos Plantagen men de har inte längre bönorna i sortimentet. Himla synd eftersom jag gärna odlar soja. Har ni sett dessa frön? Var? Jag vet att Impecta har en sort men är intresserad av fler sorters sojabönor.
Åsa, mälardalen zon 2
Fiskeby sägs ofta vara den sorten som går bäst att odla i norden konstigt nog är det inga nordiska fröfirmor som säljer denna utan man får handla hos ex. Graines Beaumaux

http://www.graines-baumaux.fr/produit.asp?...uscategorie=118
mamamaggan
Har köpt hos Impecta. Visserligen har jag haft plantorna i lådor på balkongen men det har funkat bra.
Cassandra
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2007, 16:11) *
Fiskeby sägs ofta vara den sorten som går bäst att odla i norden konstigt nog är det inga nordiska fröfirmor som säljer denna utan man får handla hos ex. Graines Beaumaux

http://www.graines-baumaux.fr/produit.asp?...uscategorie=118

Tack för tipset! Tyvärr förstår jag inte mycket franska...hur beställer jag fiskeby; hur fungerar betalningen, går det att få faktura och vad kostar frakt?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan beställa Graines Baumauxs katalog på hemsidan (en riktigt tjock drägelkatalog med mycket bilder) och det är inte så svårt att fylla i ordernummer, antal + kontokortsnummer på talongen (vet inte om de kan skicka faktura??) så man måste inte kunna franska. Kommer inte ihåg vad frakten är men jag har för mig att den är lägre än de de flesta svenska postorderfirmors avgifter (svenska postverket brukar vara mycket dyrare än deras utländska motsvarigheter).
Cassandra
Det var just detaljen med betalning.... Jag uppger inte mitt kontokortsnummer över nätet. Jag begriper knappt någonting av franskan. Synd!
Preussen
gör som så, skaffa dig ett extra kontokort som är kopplat till ett konto där du för över den exakta summan du ska betala. det går ändå att bli lurad men summan blir då inte så stor.
visst, det blir en merkostnad för att skaffa sig detta extra kontokort men delar men det med några bekanta så blir den summan mindre.
Cassandra
Det skulle bli en onödigt dyr sojafröpåse så jag måste avstå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon