disa hedvall
Vin älskade vinranka står i mitt kallväxthus och verkade må toppen tills för en vecka sedan. Den har massor med friska skott och bladen har slagit ut men ca 1/3 av dom nya gröna skotten har vissnat och dött. Jag har letat efter skadedjur men hittar inget, vissa har som små genomskinliga kulor som lossnar om man pillar på dom. Kan det vara den lilla snö som täckte växthuset en dag förra veckan?? Finns det någon som har råkat ut för detta eller som vet vad det är vore jag mycket tacksam.
Åsa, mälardalen zon 2
Ett problem med dåligt härdiga sorter är att de grönskar för tidigt och sedan när det kommer en köldperiod får de köldskador. de genomskinliga kulorna är troligtvis sockerkristaller vinrankor brukar få detta när saven sticker snabbt och de grönskar. Vintankan lär överleva men de bladen som blivit köldskadade frisknar inte till.

Hos mig har vinrankan precis börjat svälla med knopparna men den är härdig samt jag brukar försöka hålla nere temperaturen under varmperioder på våren genom att öppna dörren en bit för att förhindra att den grönskar för tidigt.
disa hedvall
Åsa du e en klippa!!
Tack igen för dina snabba svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon