Full version: Björkar
Kippa
Hej. I mitt radhusområde avverkas björkar vid husen pga att det sägs vara en risk att rötterna skadar husen och grunden, vattenledningar etc. Träden står bara ca 2 meter från husgrunden och är ca 40 år gamla. Jag är av uppfattningen att de suger upp fukt från grunden men jag fick också höra att björkarna "släpper ut" allt vatten på hösten. Det känns tråkigt att ta bort björken, men det kanske är nödvändigt att plantera en ny?
Cilla
Björk ger sällan problem i husgrunder och avloppsledningar, jag har för mig att Malmös studie över arter som återfanns i avloppsrör var så ovanligt förekommande som 5%. Man ser ofta just björk planteras nära hus, och jag har själv levt i en bostadsrättsförening med 60 år gamla björkar 3 meter från de 15 större fastigheterna utan att höra talas om problem.

I övrigt: Björkar släpper inte ut vatten eller vätska till marken på hösten. En vuxen björk tar under bladsäsongen upp någonstans kring 500 liter vatten per dygn som avdunstar genom bladen. På vintern tar de varken upp eller släpper ut vätska. Att marker blir sanka och våta när man tar bort björk, och att samma område inte blev det även på höst och vår när björken stod utan blad, beror ofta på att marken kan behålla mycket vätska om det någon gång sugs upp eller avdunstar.

Men om det just i ditt fall var klokt att ta ned björkarna kan jag naturlitgvis inte säga utan att veta mycket mer om både träd och hus.
Gossen Ruda
Faran jag kan se är om husen saknar källare så att rötterna kan leta sig in under grunden och lyfta den med skador som följd. En annan fara kan vara att dom skuggar för mycket vilket kan leda till röta på träpartier.
Kippa
Husen är utan källare och är byggda på en gammal sjöbotten. Vissa säger att de sett rötter linda sig runt stolpar och att det är en oro att de skall kunna dra ner verandapelare etc men jag är mycket skeptisk....
KURT
CITAT (Kippa @ 24-04-2007, 21:53) *
Husen är utan källare och är byggda på en gammal sjöbotten. Vissa säger att de sett rötter linda sig runt stolpar och att det är en oro att de skall kunna dra ner verandapelare etc men jag är mycket skeptisk....

Det låter som om de blandat ihop björkar och triffider!
Gossen Ruda
Men triffiderna gav väl sig bara på människor och lät husen vara. Fast det kan ju finnas muterade stammar.
Cilla
Det finns en spännande mytologi om vad träd och deras rötter kan åstadkomma.

Som sagt, det finns studier på träd och byggnationer och björk är mycket sällsynt förekommande bland de som skapar problem.
Jag har aldrig sett en björk lyfta ett källargolv, knappt ens med rötterna flyttat på en lös mur. Björk och prunus (körsbär) är två av de storvuxna träd man ofta använder när man vill ha stora träd nära hus, just för att de sällan skapar problem.

Johan.S
Läser till min förvåning här att björkar inte skulle vara något problem för avloppsledningar, det kan jag definitivt inte hålla med om, deras rötter har en enastående förmåga att leta sig in i ledningar.
Vi hade tidigare problem med en björk som växte in i avloppsledningen, problemet löste sig till sist genom att ta bort björken. Vår granne har också haft problem med björkrötter i avloppet. I båda fallen består avloppsledningarna av cementrör.

Träd som växer nära en husgrund kan vara ett problem, då den kan lyfta husgrunden. När det tillexempel blåser utomhus rör sig rotsystemet och marken runt detta. Där kan stora krafter uppstå som lätt bänder sönder husgrunden. Har man en gammal husgrund som består av stenblock kan stenarna förflytta sig.
Jag har en kompis, vars förstuga (veranda) på 1800-talshuset rörde sig upp och ned ganska kraftigt när det blåste ute, på grund av en björk som stod intill huset.
Cilla
Bra att veta, men jag har aldrig sagt att björkars rötter aldrig skapar problem. Däremot att de tillhör de trädslag som sällan skapar problem, när man undersöker i lite större skala.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon