Full version: Rosfrågor!
Miss_Berggren
[attachment=1716:Rosor_004__Small_.jpg][attachment=1717:Rosor_010__Small_.jpg]

Hej!

Har inventerat lite i nya trädgården och ser att varenda ros har massor av svartfläcksjuka på förra årets skott. Nya fina skott växer fram blad det sjuka. Svartfläckarna finns ända ner till marken på vissa ställen. Går det att rädda dessa plantor eller är det bättre att köpa nya?
En del skott kommer vid sidan av själva mamma-rosen. Ska man ta bort dessa? Har hört att skott som kommer under ympningsstället ska putsas bort.
Rosen blommade sent i september förra året. Jag skulle gissa att det är någon rabattros för den hade få och ganska stora, röda blommor. Men jag bor i zon 4-5 och rosorna har inte varit täckta och ändå klarat sig bra. Av härdighetsskäl skulle jag vilja behålla dem, men samtidigt går det ju inte ha sjuka rosor i trädgården..

Jättetacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Det som finns på grenarna är inte svartfläckssjuka det är barkfläckssjuka. Detta kan du klippa bort och till rosor som drabbas av detta ska du vara lite snål med kvävegödsling (samt undvika täckning i framtiden). Det är ganska vanligt med lite barkfläckssjuka det är inget man måste gräva upp rosorna för. Annars finns det ju ganska många rosor som är härdigare ännu längre upp än zon 5 så det finns ju en massa andra rosor man kan byta ut dem mot ifall man vill ha någon annan ros (måste byta jord dock p.g.a jordtrötthet)

Alla skott som kommer från marken är inte vildskott okuleringsstället (ympstället) ska finnas ca 15cm under jordytan och många skott som kommer nerifrån marken kommer från de delar som är ovan ympstället och dessa ska vara kvar.

Miss_Berggren
Tack Åsa!

Då kan jag kanske behålla rosorna i år i alla fall smile.gif Har tänkt anlägga en lite större rosrabatt om några år och kan ju i så fall byta ut dem då. Det kommer ganska mycket skott från plantorna så de verkar växtkraftiga iaf. Jorden ser dock ganska tråkig och torr ut. Ska man jordförbättra nu i vår? Eller kan det bli för mycket kväve då?
kerstin z5-6
sådana fläckar har vädigt många rosor , denna tid -de kan vara hur friska och blommande som helst ändå under sommaren -svartfläck sitter på bladen ..
Ska man odla och glädjas åt rosor får man blunda med ett öga -och bortse från diverse skavanker coolgleam.gif
vanlig jordförbättring med plantjord går fint nu -och börja vattna !
Miss_Berggren
Tack Kerstin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon