mamamaggan
24-04-2007, 15:32
Köpte blomjord på ICA och min man satte om mina frösådda hänglobelior medan jag var ute och handlade. När jag kommer hem så ser jag att den s k blomjorden tar inte åt sig vatten!!!!!!
Det man häller på uppepå rinner rakt igenom och delar av jorden flyter bara uppepå vattnet. Då hade han provat med att ställa krukorna i vatten för att jorden skulle dra åt sig vatten. Nu har de stått i c:a 5 timmar och drar inte åt sig vatten.
Vad är detta??? Jag kommer att reklamera men det viktigaste är ju om ni tror att min lobelior klarar sig . Kommer de att klara en ev. flytt till ny jord?
Tycker att detta känns igen. Men gissar:
-kan jorden vara för torr och kan vattnet ha för hård ytspänning?
Jag tror att jorden består mest av torv. Den beter sig precis så, stenhård yta där vattnet ligger kvar uppepå. Försök att luckra lite eller testa en annan sorts jord. Kolla på handelsträdgårdarna de brukar ha lite att välja mellan.
mamamaggan
24-04-2007, 17:45
Nej jorden är inte stenhård utan som damm fast den tar inte åt sig något vatten.Jorden flyter uppepå vattnet. Nu har jag varit och köpt Weibulls blomjord.
Men törs jag plantera om mina lobelior en gång till?
jenniepennie
24-04-2007, 22:17
Det hade nog jag gjort, istället för att ha dem kvar i sånt där "bös". Men jag är ingen expert. Har också haft sån där jord nån gång, gillar den Inte.
mamamaggan
24-04-2007, 22:45
Ska nog försöka plantera om dem i morgon i riktig jord. Är rädd att de inte får något vatten annars och i år har jag fått plantorna så fina så inte vill jag att de ska dö p g a dålig blomjord.
sqrulan
24-04-2007, 22:47
Den vanligaste jorden som dom säljer på just ICA är totalt värdelös,
jag skulle aldrig köpa jord där,inte ens i nödfall.
Hur kan man överhuvudtaget få sälja så dålig jord?(det är ju inte jord)!!
mamamaggan
24-04-2007, 22:51
Nej jag håller med dig , det är inte jord. Var just lite nödfallsköp för min del eftersom jag måste ha hjälp att skaffa hem annan jord men idag så fick jag den hjälpen så nu blir det Weibulls blomjord.
Jag fattar inte att ni fortsätter med att köpa finmald torv, 5-7 säckar för en hundring. En säck väger väl 20 kgx6 säckar vilket gör
tonpris´på ca 850:- Det kan ju verka vara billigt men är egentligen dyrt för denna billiga produkt.
Med allt arbete det är att köpa kvalitetsfröer som planteras i bra såjord. Dessa skall vårdas och vid omplanteringen väljer man dålig torv. Nej fortsätt med kvalitetsarbetet och omplantera i P-jord dyrare men bättre. I förra veckan tog min P-jord slut och jag blandade kogödsel, 5 säckar för en hundring, med såjord. Ungefär 2 delar kogödsel och 1 del såjord. Det verkar fungera väl.
Vad jag vill säga är att sluta köpa de dåliga torvjordsäckarna köp istället för samma pris kogödsel. Alldeles utmärkt till gurkor, tomater och pellisar. Samt att lägga ut i rabatter om der behövs påfyllnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.