Sailor Pluto
Tänkte använda sökfunktionen men jag kom inte på vad jag skulle söka på...
Jag använder just nu väl tvättade köttfärsförpackningar och toarullar för att få det att hålla sej på plats på vägen. Toarullarna tejpar jag fast inne i förpackningen. Fast det blir lite drygt att köpa en massa köttfärs så fort nåt ska iväg, och det är nästan pinsamt att tvinga kompisar att spara sånt tongue.gif . Vad brukar ni använda som är stöttåligt och bra?
catlady
Jag har bara skickat två gånger, men då har det räckt för mig att slå in de blöta rotklumparna (behåller alltså lite av jorden så att paketet får en rund form) först i hushållspapper och sedan i plastpåse. Sedan plast runt hela växten och slutligen rullar jag in det i styvt papper (typ klädeskatalog-utsida) och skriver adressen. Paketen går som skrymmande, men några tior kan man väl stå ut med att det kostar.
Har själv tagit emot olika former på paket och bruna kuvert med bubbelplast på insidan. Det är säkert billigare att skicka i brevform, men jag vet inte hur t.ex. mina små mjuka ryska martorn hade utstått sådan behandling.
Sailor Pluto
Catlady, du måste ha haft en väldig tur med posten ändå! Jag skickade häromveckan plantor i hårda paket (men tydligen inte tillräckligt hårda) och de hade blivit totalmosade... Det var därför jag la ut frågan, för jag blev extremt nojig efter det.
Plain
Hmmm...

Jag har inte skickat några paket med sticklingar - än - men jag satt just och funderade - vad tros om att använda en toarulle?

Mvh

David

Sailor Pluto
Jag har faktiskt fått hela och fina toarulle-paket i brevlådan, men vet inte om jag vågar skicka så själv unsure.gif . De är ungefär så hårda som de paket posten demolerade, så det är tveksamt om det går bra just här. Misstänker att postkontoret har lejt folk för att hoppa på MINA paket crazy.gif . Annars är toarullar väldigt bra att ha inuti paketen. Man stoppar i växten, tejpar fast i botten och vips så slipper sticklingen skumpa runt på resan.
sqrulan
no.gif no.gif no.gif

Det är ju inte kul om allt har krossats då det kommer fram!

Man får väl aldrig vara säker,då måste det vara av plåt
eller järn.

Jag använder mjölk/fil/grädd förpackningar,kartonger från
skafferiet är bra.
Fenja
Gör en lämpligt stor kartong av wellpapp så kommer sticklingarna fram hela. Det finns inget tråkigare än att få dåligt packade växter som kommer fram i bitar eller helt krossade. Det är perfekt att gör egna kartonger av lådorna som öl och läskburkar står i wink.gif.
Mvh
Fenja
Sailor Pluto
Tack för tipsen tummenupp.gif ! Då ska jag prova mej fram och se vilket som känns smidigast för mej.
malin72
jo..nu vet ju inte jag hur paketen jag skickar ser ut när dom kommer fram..men om jag ska tro dom som fått dom så har det gått bra flirting.gif
jag tar sticklingen lägger den i blött papper,påse som jag tejpar så den sitter mera fast runt roten (öppet uppe) sen rullar jag in växten i bubbelplast sen tar jag oftast en urskjöld mjölkkartong som jag lägger ner "paketet" i sen tejpar jag bara runt och lägger tex ni vet blommpapper som finns i äffären runt och skriver namn och stora
OBS! VÄXTER tummenupp.gif

menade ju självklart att jag lägger rötterna i blött papper inte hela växten...... rolleyes.gif
Merlin
Jag packar alltid in sticklingarna i bubbelplast, det är helt överlägset vad gäller försändelser av ömtåliga plantor som chili, paprika, tomater mm. tummenupp.gif Plantorna viras in i många lager bubbelplast och sen använder jag oftast kartong (gamla förpackningar) eller vadderade kuvert. Plantorna behöver inte blötas ner i sitt bubbelplasthölje utan kommer fram fräscha och fina. Det är dyrare för mig att skicka dom på detta sätt men jag tycker att det är värt det yes.gif Den som har köpt av mig eller som jag byter plantor med ska få fina växter som inte är tillplattade eller torkade/ruttna pga fukt eller torka.
netaave
Jag har skickat pelargonsticklingar inlindade i fuktigt hushållspapper och lite bubbelplast i vanligt kuvert, gick jättebra.
Eva St
Jag lägger Glad Pack runt rötterna och jorden sedan tidningspapper runt hela växten så bubbelplast och sedan i en kartong. Har inte hört några klagomål på detta och hoppas att alla varit nöjda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon