Full version: Änder
Rosa_75
Flyttade in i ett hus i höstas. Så det är första våren och sommaren här.
Runt tomten går en bäck och nu har det kommit 3 änder hit.
Dom är inte rädda för människor och kommer gärna fram och tigger mat. Då jag har 3 barn här tycker dom det är jätte roligt och vill gärna ge dom bröd. Min fundering nu är om det är väldigt dumt att ge dom bröd. detta gör ju att dom blir ännu mindre rädda för oss och kankse går längre upp gården. Kan dom ställa till mycket skada i min trädgård och är det "ohälsosamt" för dom att bli " tama"?
Kankse en dum fråga, men jag vill gärna veta hur jag ska göra och bete mig med änderna och mina barn.

Tacksam för svar Rosa
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag har haft ankor och de gjorde ingen större skada på tomten utöver att äta violer... Jag tror att om ni matar dem nere vid bäcken så blir det nog inga problem. Många stadsfåglar blir ju matade och klarar av att ändå leva som vilda, jag tror inte att ni skadar dem på något sätt.
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Håller med, knappast nån skada. Däremot kan det bli lite problem när änderna kommer och tigger bröd. Dom skiter nämligen också, stora blaffor. Vi hade problem sen på hösten när blåbären mognade och änderna gick upp i skogen och åt av dom. Dom blåa skitblafforna syntes länge efteråt. Samma med koltrastar fö. Så hos mig är det fågelmatningsförbud från nu och fram till nästa vinter.
Rosa_75
Tack så mycket.
Nu känns det bra.
Tycker ju så klart själv oxå att dom är ur gulliga.Och det är inget mot vad barnen tycker.
Men jag ska nog försöka hålla dom nere vid bäcken så kankse dom håller sig där och inte får till vana att gå upp mot huset.
Får väl se hur det går whistling.gif
Piccante
Tror inte att vilda änder blir ohälsosamt tama någon gång. Jag har haft både gäss, ankor och höns och tamankor blir aldrig riktigt så tama som man kan få höns att bli. Även om de alltid kom när man gav dem mat och vatten så håller sig gärna ankor och änder sig lite för sig själva. De har rätt mycket integritet ungefär som katter och hundar. En hund blir tam men en katt kan lära sig att stå ut med dig så länge den trivs själv.
anna_rispan
Fast änderna i samhället där jag växte upp är inte blyga. Ser dem att man närmar sig deras vatten så kommer de gåendes rakt emot en. Flera meter från vattnet. De "vet" ju att människa betyder mat. Sen sägs det ju att bröd inte är så bra för fåglarna. Hellre frön.

Välkommen hit också!
Rosa_75
Hej igen.

Ville bara säga att änderna flyttade nog.
Har inte sett dom på länge.

Lite synd för dom var som sagt väldigt gulliga.

Men jag ahr annat vackert och roligt och se fram emot i min trädgård.
Så jag ska nog klara mig :=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon