catlady
Jag har 10-12 stycken 2-3-åriga pilar (runt 3 meter höga) i rad rakt genom min trädgård, på ett helt hopplöst ställe. Jag har funderat på att gräva upp och flytta om, men det blir ett j-vla jobb. Nu funderar jag istället på att bara såga ner dem. Men kanske skulle jag passa på att göra typ "pilodling" av dem; alltså så de skjuter långa skott varje år från marken, som man sedan klipper av och kan göra korgar och koner av. Går detta överhuvudtaget? Och hur gör jag i så fall?
zine
Jag tror bara det är att kapa så att det blir en liten stubbe kvar sen kommer det upp nya eftersom salix är så livskraftig. Jag vet dock inte om det är någon speciell höjd man måste ha på grund av att dom inte brukar skjuta rotskott (har hört det nånstans). Det kanske är lika bra att någon som är säker svarar..
catlady
Bra att veta att man måste lämna en liten stubbe! Men kanske är det någon som vet lite mer om saken?
Lonicera
Hej, vad har du för sorts pil? Den pil man vanligtvis använder att göra saker med är väl korgvide- Salix viminalis (den man även odlar som energiskog). Jag vet inte hur annan pil fungerar för tillverkning av korgar osv. Kanske någon annan har testat? smile.gif
Cilla
Om inte markerna är mycket steniga eller platsen trång så tror jag inte att det är så stort jobb att flytta dem, om det är det du helst vill. Man kan skära av en hel del rötter på ung pil, sätta i backen och får fortsatt snabb tillväxt ändå. Gör skarpa snitt i de rötter som du gräver av så bildas snabbare finrötter där.

Eller så gör du som du tänker, har dem som leverantörer av skott för flätning mm. Om du beskär 10 cm upp eller vid marken har ingen betydelse, skottillväxten kommer både från rot och "stubbe" ändå och det ser mindre stubbigt ut om du beskär till marken. Det är genom att skära på vårvintern du får mest skott. Skär du senare blir återväxten långsammare.

Eller så flyttar du bara ett par av de skott som nu ser finast ut, som får bli stora, härliga pilträd, och så blir resten leverantörer...
catlady
Aha, tack för svar!
Det är så mycket som ska göras i min trädgård, och hela tomten är full av träd, så jag tror jag klipper ned några stycken helt. Det kan vara kul och prova på pilflätning! Och det kommer ju behövas lite staket här och var. Är det alltså för sent på året att såga ner dem nu? Vilken är bästa tiden?

Kanske är det någon här inne som vill ha ett par vackra pilträd? Bortskänkes mot uppgrävning och avhämtning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon