Kolla era liljor extra nu!
I dag har vi mördat 10 st liljebaggar. Sex av dem mitt under deras sexakt.
Undrar hur många nya liljebaggar det skulle bli av dessa?
Alexander-VG-zon3
24-04-2007, 21:15
jag veet såååå lässen , har dödat minst 15sånna plus massa ägg . stora hål i min madonnalilja men den gula liljan har klarat sig med färre hål
å plus trodde jag va av med dom när det va sämre väder men när värmen kom fult igen

men får väl ut till helgen igen , njuter varje gång jag krossar deras kropp med tummen
mamamaggan
24-04-2007, 21:23
Vadå se upp , gör dom det högt upp eller?
Skämt isådo , var ute i går och kollade men såg inga då. Men nu när det blivit fint väder igen så är de väl i full fart igen. Ska iväg och köpa myrmedel och börja strö ut så jag får ha min kungsängsliljor ifred för de blommar nästan nu.
Alexander-VG-zon3
24-04-2007, 21:25
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2007, 22:23)

Vadå se upp , gör dom det högt upp eller?
Skämt isådo , var ute i går och kollade men såg inga då. Men nu när det blivit fint väder igen så är de väl i full fart igen. Ska iväg och köpa myrmedel och börja strö ut så jag får ha min kungsängsliljor ifred för de blommar nästan nu.
funkar myrmedel på liljebaggar ?
mamamaggan
24-04-2007, 21:32
Yes har använt det i flera år nu. Visst har det funnits en tråd om det i ogräs och skadedjur. Det är inte myrr utan ett annat medel som jag just nu glömt namnet på . Men sök i den tråden så hittar du nog det rätta medlet.
Alexander-VG-zon3
24-04-2007, 21:41
mamamaggan
24-04-2007, 21:46
Baythion Myrmedel är det som jag använder. Funkar bra. Pudrar lite över liljan , inte på själva blomman, och runt liljan på marken. Upprepar väl kanske var tredje vecka om det inte regnar mycket då får man göra det oftare.
Sedan så klämmer jag ju de jag hittar så de inte hinner föröka sig.
Alexander-VG-zon3
24-04-2007, 21:50
tack , ska skaffa det . vill inte att dom slukar mina liljor . för dom är på god väg med madonnaliljan
mamamaggan
24-04-2007, 21:53
Näe man vill ju ha sina fina liljor ifred. Lycka till!
Blomstertanten
25-04-2007, 08:43
Glöm inte att kolla efter de orange äggen !!!!!
De sitter oftast under bladen. Pyttesmå ägg som blir till äckliga larver som är bruna o kletiga av deras egen avföring.

Om de får sitta kvar så kan larverna sen kaläta liljorna ganska snabbt.
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...248&list=26 Här kan man se hur baggarna, äggen och larverna ser ut !
Liljorna har kommit upp några cm och hittade en mängd baggar i och på dem!!!
5 st lever inte längre, ska jaga mer i kväll!
Irene_L
27-04-2007, 09:41
Ja igår klämde jag ihjäl flera stycken. Jag fångar upp dom i en kruka och klämmer ihjäl med skaftet på en liten spade. Vill inte klämma mellan fingrarna.
Nu ska jag ut på spaning igen
Tante Morgan
27-04-2007, 09:56
Jag har inte planterat ut mina liljor än - ska jag strö ut myrmedel redan nu innan i rabatten där jag ska sätta dem? Jag har inga liljor där ännu så jag har ju då inte sett till några baggar..men jag vet att de finns i området.
Eller räcker det att strössla när lijorna väl är på plats?
Irene_L
27-04-2007, 12:38
Men hjälper medlet?
Dom flyger ju till liljorna!
mamamaggan
27-04-2007, 13:05
Jag strör även på växten , dock inte på själva blomman , och det funkar. Har provat nu i flera år. Har mina liljor vid sommarstugan och där är jag ju inte varje dag så det blir svårt att hålla efter baggarna med bara klämmetoden.
fruberglund
27-04-2007, 13:25
CITAT (Tante Morgan @ 27-04-2007, 10:56)

Jag har inte planterat ut mina liljor än - ska jag strö ut myrmedel redan nu innan i rabatten där jag ska sätta dem? Jag har inga liljor där ännu så jag har ju då inte sett till några baggar..men jag vet att de finns i området.
Eller räcker det att strössla när lijorna väl är på plats?
Bra fråga och jag hakar på den för jag vill också veta det. Jag har liljor som är på väg upp men har aldrig haft liljor innan så jag vet inte om det finns några liljebaggar i närheten. Hoppas jag slipper dem men jag såg nån orangeröd bagge hos grannen så man vet ju aldrig.
Nån som testat att strö ut aska på jorden vid liljorna?
Hört det kan vara effektivt det också, men man ska va
lite försiktigt - inga mängder aska...
En till som jagar baggar...
Mvh ZaraP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.