Magic Sphere
Hejsan!

Finns det någon som har lite info om dessa bärbuskar?
Den vanligaste infon har jag, så jag vet lite om dem.

Men där står också att hösthallonen & björnbären mognar så sent att om man bor ovanför zon 3, så hinner de inte mogna.
Och att de inte klara sig ovanför denna zon.

Har också läst att man kan odla dem i krukor. Fungerar det?
Man kan ju ställa dem på inglasad veranda på sen hösten om man har dem i krukor, så det är ju bra. Där det är mer skyddat, så de får mogna klart. Och sen ställa undan dem, där det inte blir lika kallt som ute, under vintern så att de inte fryser ihjäl.

Men det jag oroar mig för, är att det blir för trångt om "fötterna" på stackarna.

Helst av allt skulle jag vilja plantera dem i köksträdgården bland de andra växterna.

Finns det någon som vet hur jag skall göra och vill ge mig ett litet tips :-)

Tacksam för svar blomma.gif

Cassandra
Vi har trädgårdsbjörnbär ute och det fungerar bra här i zon 4. Jag skulle inte ha dem i krukor.

tillägg: Jag använder täckbark på hösten, det skyddar bra!
mamamaggan
I vilken zon bor du ?

Jag har björnbär sedan ett par år tillbaka och de har hunnit att mogna hos mig fast de står ute. Jag har dem planterade intill en stenmur och på andra sidan om dem finns det en " öppen spis " i sten och cement. De har även en stenmur bakom sig så de är alltså omgivna av stenar på tre sidor.

De har växt bra och det är nu flera meter långa revor som slingrar sig på " spisen" och stenmuren.
Magic Sphere
Oj då, det är visst fler än jag som är nattugglor smile.gif

Jag bor i zon 5. Och ca 5 mil från kusten, och det påverkar växtligheten positivt, det vet jag sen tidigare. Men jag har väl inget superbra ställe som vid en stenmur eller så. Och invid husets södervägg, där det är varmast, finns det ingen plats.
Hade tänkt sätte dem utmed ena sidan av tomten, där det är sol nästan hela dagen, men där finns ingen vägg eller så. Ska jag göra en spalje år dem tro?
Då bildar de ju själva tillsamman med den ett slags vindskydd också.
mamamaggan
Vet inte om det går på spalje , de vill ju gärna hålla sig lågt där de växer naturligt. Hos mig gör ju stenarna att det blir varmare än om de stod öppet. Det gör att det blir bättre klimat än min vanliga zon 2 - 3 . Du har ingenstans där de kan stå lite skyddat ?

Förresten , såg att du är ny här Välkommen hit!
Lillja
Hej.
Vilken sort av Björnbär hade du jag bor i zon 5 o
har sibirisk björnbär som ska va härdig, men som sagt
det är en stickig jäkel, jag har den på min odlingslott .
De är väl få sorter som är härdiga här i zon5.
mamamaggan
Kommer inte ihåg namnet men den är utan taggar.

Får du bären att mogna utan problem?
Cassandra
Vår tagglösa trädgårdsbjörnbär heter Thornless evergreen iallafall. Finns på Plantagen, rekommenderas i zon 1-4.
Lillja
Hej.
Det är andra året jag har min björnbärsbuske, var o kollade den
jag tror att den lever, vet inte hur jag ska behandla den ska jag
klippa ner den nu eller jag kanske borde gjort det i höstas, svårt
att röra den rena rama dödsfällan tänk den växer vilt i södra europa.
Kanske de dröjer nåt år innan man får skörd.
Jag la över lite granris i höstas.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar hösthallon i hink och ställer in i kallväxthus på vintern det funkar utmärkt. Jag rekommenderar sorten Allgold Risarp härdig till zon 3 (mognar inte så sent på hösten), plantan blir lite lägre och kompakt och passar därför till hinkodling.
Cassandra
CITAT (Lillja @ 25-04-2007, 09:00) *
Det är andra året jag har min björnbärsbuske, var o kollade den
jag tror att den lever, vet inte hur jag ska behandla den ska jag
klippa ner den nu eller jag kanske borde gjort det i höstas, svårt
att röra den rena rama dödsfällan tänk den växer vilt i södra europa.

Björnbär växer vilt i Sverige!! Den är vanligt förekommande på skärgårdsöar alltifrån västkusten upp längs norrlandskusten. Säkert på fler ställen också men det är där jag har sett björnbär växa i stora mängder.
Lillja
Hej.
Här i Norrland växer de inte vilt iallafall, jag tror inte de
taggfria går upp till zon5 de är synd för de är trevligare,
de är svårt att handskas med de som är för taggiga.

myy
Här i Bohuslän är vilda björnbär ett taggigt ogräs, som drabbade ibland har svårt att bli av med. Fast goda är de ju.
Cassandra
CITAT (Lillja @ 25-04-2007, 12:56) *
Här i Norrland växer de inte vilt iallafall

Jodu, jag bor själv i Norrland och här finns gott om vilda björnbär. Bara för att du inte har sett en sak betyder det inte att den inte existerar.
Lillja
Hej.
Jag bor i Umeå o här runt omkring växer de då
inte vilda björnbär, för den här som jag har
sibirisk björnbär kommer från ryssland o är
härdig här men de sa att jag kunde täcka den på vintern,
Jag köpte den på mässan i Umeå ifjol. men man törs ju
knappt ta i den så stickig är den, taggfria vore ju
bättre men de är ju inte härdiga här.
Magic Sphere
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2007, 23:23) *
Vet inte om det går på spalje , de vill ju gärna hålla sig lågt där de växer naturligt. Hos mig gör ju stenarna att det blir varmare än om de stod öppet. Det gör att det blir bättre klimat än min vanliga zon 2 - 3 . Du har ingenstans där de kan stå lite skyddat ?

Hej Igen!
Nu var det några dagar sedan smile.gif Har fixat med en massa saker, så jag glömde helt bort att gå in här igen!
Tack för välkommnandet :-)

Bor vid en sjö, där nordan vinden kan ligga på rejält ibland. Och fråna huset ner till sjön sluttar tomten hela tiden ner....ner...ner crying.gif Det enda negativa med att bo här. Men jag har ju lite platåer här och där. Men inget riktigt bra ställe att ha björnbären på. Med tanke på att de vill ha mycket sol och varmt. Så jag vet inte riktigt vart jag skall sätta dem.
När de grott färdigt g.gif

Magic Sphere

[color="#8B0000"][/color][font="Comic Sans MS"][/font][size="1"][/size]
Hej thanks: kul att bli så välkommnad!

Jag läste , på nätet var det nog, att man kunde låta dem gå efter en spalje ifrån början. Och då skulle man visst lägga alla gamla grenar åt t ex höger och de nya skulle ledas in åt vänster, För att hålla reda på vilka som kan klippas ner, och vilka som ger bär.

Men om det funkar kan jag inte säga, när jag aldrig haft björnbär förut. Har en stor sten nere vid vattnet, med sol, men det är ett utsatt läge vid blåst, och det kan verkligen ta i här ibland. Bor nämligen i den södra änden av en lång sjö, och den värsta vinden av alla, nordan, är ruskig när den tar sats ända från norra sidan. Vet inte hur buskarna skulle trivas då g.gif

Men rötterna skulle ju alltid ha tillgång till vatten, så under skörden skulle man aldrig behöva vattna dem, som jag också läste på nätet att man behövde göra vid torka. Annars skulle skörden bli sämre. Ja wacko.gif suck.... får väl fundera vidare på det här.

thanks.gif
Magic Sphere
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-04-2007, 10:24) *
Jag odlar hösthallon i hink och ställer in i kallväxthus på vintern det funkar utmärkt. Jag rekommenderar sorten Allgold Risarp härdig till zon 3 (mognar inte så sent på hösten), plantan blir lite lägre och kompakt och passar därför till hinkodling.

Hej!

Tänkte oxå på det, har läst det någonstans. Men hur stora hinkar har du? Och blir dina hallonskördar då?
Jag har redan tre buskar, och enligt mannen jag köpte dem av så hette de bara hösthallon. Men nu efter att ha läst lite mer, så ser jag ju att alla hallon som mognar på hösten heter så, som grupp. Men sen har ju alla ett eget namn. Han kanske inte visste/kom ihåg vad de hette helt enkelt confused.gif

Men det jag läst om krukodling, så stod det ju oxå bara hösthallon. Så då ska väl sorten inte spela nån roll antagligen! De skrev att de inte skulle hinna mogna innan frosten, om man bodde högre upp än zon 3.
Ja du, jag är väl inte direkt någon gröngöling när det gäller trädgårn, ocg sånt. Men dessa två växter har jag aldrig haft förr.
Magic Sphere
CITAT (Cassandra @ 25-04-2007, 23:04) *
Jodu, jag bor själv i Norrland och här finns gott om vilda björnbär. Bara för att du inte har sett en sak betyder det inte att den inte existerar.

Hejsan!
Jag har heller aldrig sett björnbär vilt då jag bodde uppe i Höga Kusten. Och nu bor jag i Järvsö, Hälsingland sen tre år. Har aldrig haft turen att stöta på dem här heller. Är lite av en naturfreak yes.gif som gillar att vara ute å fiska, vandra, plocka bär å så.
Vart bor du?? Som har sån tur att hitta dem vilt?? Skulle ju vara perfekt om man kunde hitta vilda björnbär.
Då skulle jag inte behöva ha detta huvudbry angående dem sos.gif
Herbert Arvidsson
Först av allt tackar vi Åsa i Mälardalen, som är sak kunnig på trädgård och som rekommenderar Allgold Risarp och som också har erfarenhet av att odla dem i hink. Hösthallon kan man säga, när inte man vet vad man har för sort, och som vi också har träffat på, när vi besökte en växtloppis här utanför Halmstad, en man sålde hösthallon. Allgold Risarp ger bär från augusti och till frost och snö kommer. Zefa Herbsternte är en annan sort som vi också har väldigt bra erfarenhet och har blivit godkänd av oss. Det finns många olika sorters hösthallon, Diana , Boheme Carmen, men vi håller oss bara med de sorter som vi har och vill sälja. Så alltså är det inte lätt att veta vad som är härdigt där du bor,hösten måste vara lång och mild .Med vänlig hälsning Ingeborg vid datorn
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Magic Sphere @ 28-04-2007, 14:15) *
Hej!

Tänkte oxå på det, har läst det någonstans. Men hur stora hinkar har du? Och blir dina hallonskördar då?
Jag har redan tre buskar, och enligt mannen jag köpte dem av så hette de bara hösthallon. Men nu efter att ha läst lite mer, så ser jag ju att alla hallon som mognar på hösten heter så, som grupp. Men sen har ju alla ett eget namn. Han kanske inte visste/kom ihåg vad de hette helt enkelt confused.gif

Men det jag läst om krukodling, så stod det ju oxå bara hösthallon. Så då ska väl sorten inte spela nån roll antagligen! De skrev att de inte skulle hinna mogna innan frosten, om man bodde högre upp än zon 3.
Ja du, jag är väl inte direkt någon gröngöling när det gäller trädgårn, ocg sånt. Men dessa två växter har jag aldrig haft förr.

De flesta hinkar är vanliga 10 liters plasthinkar som jag gjort dräneringshål i, men jag har även en fd. papperskorg som är något större än de vanliga hinkarna men 10 liter räcker. (jag brukar plantera om dem på våren och då kan man dela de plantor som blivit ganska stora och så får man ännu flera plantor)
Cassandra
CITAT (Magic Sphere @ 28-04-2007, 14:24) *
Hejsan!
Jag har heller aldrig sett björnbär vilt då jag bodde uppe i Höga Kusten. Och nu bor jag i Järvsö, Hälsingland sen tre år. Har aldrig haft turen att stöta på dem här heller. Är lite av en naturfreak yes.gif som gillar att vara ute å fiska, vandra, plocka bär å så.

Är du ute till havs också? Vi mumsar vildbjörnbär tills vi storknar ute på skärgårdsöar längs kusten utanför Hälsingland och angränsande län. Så mycket bär och så få som plockar. Har frysen full sedan i somras, fortfarande!
Magic Sphere
CITAT (Herbert Arvidsson @ 28-04-2007, 15:54) *
Först av allt tackar vi Åsa i Mälardalen, som är sak kunnig på trädgård och som rekommenderar Allgold Risarp och som också har erfarenhet av att odla dem i hink. Hösthallon kan man säga, när inte man vet vad man har för sort, och som vi också har träffat på, när vi besökte en växtloppis här utanför Halmstad, en man sålde hösthallon. Allgold Risarp ger bär från augusti och till frost och snö kommer. Zefa Herbsternte är en annan sort som vi också har väldigt bra erfarenhet och har blivit godkänd av oss. Det finns många olika sorters hösthallon, Diana , Boheme Carmen, men vi håller oss bara med de sorter som vi har och vill sälja. Så alltså är det inte lätt att veta vad som är härdigt där du bor,hösten måste vara lång och mild .Med vänlig hälsning Ingeborg vid datorn

Hejsan Ingeborg!
Tack för ditt svar. Ja, då är det bara att vänta och se. Jag har ännu en gång kontaktat personen jag köpte hallonbuskarna av, men namnet på dem var bortglömt, tyvärr sad.gif Jag får hoppas att det är en bra sort för mig. Rik skörd skulle den i alla fall ge.
Jag bor ca 6 mil från havet, bilvägen. Men fågelvägen är det mycket minder, så klimatet här påverkas av havet, det har jag sett på andra växter. Och höstarna har varit milda sen jag kom hit.
Så jag kanske provar att gräva ner dem trots allt. Och ångrar man sig kan man väl sätta dem i hink över vintern. biggrin.gif
Med vänlig hälsning
Magic Sphere
Magic Sphere
CITAT (Cassandra @ 29-04-2007, 02:35) *
Är du ute till havs också? Vi mumsar vildbjörnbär tills vi storknar ute på skärgårdsöar längs kusten utanför Hälsingland och angränsande län. Så mycket bär och så få som plockar. Har frysen full sedan i somras, fortfarande!

Hejsan Cassandra!
Jo, det händer väl ibland att jag är ute vid havet. Fast inte så ofta som när jag bodde uppe i Höga Kusten, då var det jätteofta men dök aldrig på några björbär -cry-.gif Det skulle ha varit toppen det! För jag älskar wub.gif allt vad bär heter.

Men då får jag sondera terrängen här i Hälsingland, så kanske jag hittar lite vilda jag med, om mina buskar ger lite i år, eller inte trivs på den plats jag tänker ge dem.

Men när brukar de vara mogna då, kommer du ihåg det?
Skulle bli väldigt glad för svar.

Med vänlig hälsning
Magic Sphere
Cassandra
CITAT (Magic Sphere @ 03-05-2007, 01:56) *
Men när brukar de vara mogna då, kommer du ihåg det?
Skulle bli väldigt glad för svar.

Med vänlig hälsning
Magic Sphere

Ifjol båtluffade och campade vi i skärgården sista veckan i juli och då var där fullt. Så jag svarar slutet av juli, månadsskiftet jul/aug, beroende på väder.
signe
Björnbär finns inte vilt i norra Sverige. Men de går bra att odla. Jag bor i zon 4 och mina har aldrig frusit bort. Däremot kan de vissa år ha svårt att hinna mogna. Det kan vara bra att ge dem en tidig start genom att ha plast över. Jag klipper bort alla gamla skott på våren när snön försvunnit (handskar, långärmat!) och därefter binder jag upp varje kvarvarande gren på klassiskt hallonhäckvis. Då blir det så mycket lättare att plocka bären på hösten. Finaste bären (och tidigast) får jag från en planta som står i växthuset men den måste man hålla efter annars kan man snart inte gå in. Annars trivs de bra mot en södervänd vägg, ett plank eller en stenmur.

Jag glömde säga att i växthuset mognar de hos mig i juli, ute i mitten på augusti.
Cassandra
CITAT (signe @ 04-05-2007, 16:33) *
Björnbär finns inte vilt i norra Sverige.

Det var då själva...inte längst norrut i Sverige men väl i delar av Norrland.
Cassandra
Nu har jag kollat upp vad våra olika björnbärssorter heter. Förutom nämnda Thornless evergreen ( vackraste bladen!) har vi armenska björnbär och Black satin. Vilka fler sorter säljs i Sverige? Har någon sett den sibiriska björnbärsbusken här någonstans?

Vad heter Blackberry yellow på svenska, har det gula björnbäret något svenskt namn? En sådan buske har vi också. Plus tayberries. Är de senare detsamma som loganbär?
Tosan
Jag köpte min björnbärsbuske från bakkers förra våren, taggfri, och den har då klarat vintern här i Lycksele iaf, mitt på gräsmattan, täckt med lite löv. Den hann få två små kartar förra sommaren dessutom så i sommar hoppas vi på en liten skörd.
Men den ska alltså klättra på nåt? Jag får nog fixa det snarast...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har haft björnbäret Douglas som verkar vara en vanlig sort här, jag fick sällan bär eftersom björnbär inte sätter bär på årsskotten och Douglas frös i stort sett ner helt varje år och skickade upp nya skott som inte överlevde nästa vinter osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon