Fru Frö
25-04-2007, 06:19
Vi ska byta trädäck i år och är inne på att behandla med järnvitriol. Har några frågor som färghandlaren
inte kunde ge svar på.
Hur långt räcker 10liter?
Blir det olika mörkt beroende på hur solen kommer åt?
Hur blir livslängden jämfört med ett impregnerat virke?
Ska man behandla även undersidan?
Är det nån fråga jag inte ställt?
Tacksam för all infromation och erfarenhet!
Inga svar på frågorna kanske, men nya frågor:
Vad vill ni uppnå med järnvitriolbehandlinen?
Trät kommer att bli grått, det blir det även utan järnvitriol. Men det blir grått fortare med järnvitriol. Någon större skyddseffekt har inte järnvitriol. På en stående vägg kan trä många ggr klara sig utan målning och då kan järnvitriol vara ett alternativ. Men till ett golv skulle jag inte välja det. Ett golv som inte har skydd är fuktigare längre tid än en vägg och utsätts det också för solljus så kommer det att spricka fortare.
Fru Frö
25-04-2007, 18:38
Har blivit inspirerad av artiklar i tidningar där de behandlat trädäck med järnvitriol - tycker att det
är snyggt och annorlunda mot övriga trädäck med vanligt impregnerat virke.
Ingen skyddseffekt säger du - det är en uppgift jag dock fått - att virket kräver bara en behandling och
att det därefter skulle vara i det närmaste underhållsfritt....?!
Eleanor
25-04-2007, 21:37
Trädäck - jag antar att det är utan tak? Järnvitriolen gör virket väldigt snyggt ljusgrått, under förutsättning att du inte har för stark lösning, då blir det bara mörkt grå-brunt. Jag blandade i en påse silverbets bara för att se var jag hade strukit, annars är det väldigt lätt att det blir överlapp & fult. Effekten kommer ju inte förrän efter ett tag. Men järnvitriol är ingen underhållsbehandling. Jag skulle tro, som Kurt, att det blir torrt & flisar sig lätt. Har bara strukit på fasad men virket torkar ju som obehandlat virke.
Jag skulle nog stryka golvet med en svag ljusgrå linoljelasyr, som man blandar till själv.
Järnvitriol ger inget större skydd, utan skyndar bara på virkets åldring. Vill du ha någon form av skydd är det bättre att lägga på en gråtonad trälasyr. Den kommer dock att flaga av efter några år pga av regn och snö, då de produkterna är designade för att målas på ytor med avrinning.
Jag hade rekommenderat en gråtonad träolja, helst vattenburen, eftersom pigmentet går djupare ner i virket med en sådan. Du kommer få underhålla ytan varje eller vart annat år. Men det är inget större arbete då du slipper skrapa, bara att tvätta och blaska på. Glöm inte att testa kulören någonstans där det inte syns.
/Färghandlarn
Fru Frö
30-04-2007, 18:45
Jahaja.....hmmmm
Vi har nu haft besök av snickaren som skulle göra jobbet, han rådde oss till att inte byta, han tyckte att det såg riktigt fräscht ut - lite hötryckstvätt och så så över med olja igen tyckte han. Det låter onekligen ett antal tusenlappar billigare, så nu ska vi förbarma oss över däcket.
"Jag hade rekommenderat en gråtonad träolja, helst vattenburen, eftersom pigmentet går djupare ner i virket med en sådan. Du kommer få underhålla ytan varje eller vart annat år. Men det är inget större arbete då du slipper skrapa, bara att tvätta och blaska på. Glöm inte att testa kulören någonstans där det inte syns.
/Färghandlarn" - samma råd nu då vi ska behålla trädäcket vi har...? Det har ju lite patina nu, rätt mycket mörkare än från början som impregnerat bara....
Vill du ha kvar den lite gamla tonen så tvätta bara med högtrycken och olja med en tonad eller otonad olja. Beroende vad som känns snyggast, det viktigaste är att virket inte torkar ur. Är vilket lite mörkare brukar det vara svårt att få någon större skillnad i tonen på det. Det finns rätt schyssta tralltvättmedel om du vill få den att se nyare ut.
/Erik
Ingen av de som tillverkar och säljer järnvitriol menar att det skyddar virket mer än just i början mot viss svampbeväxtning. Själv har jag provat många sorters järnvitriol för husfasader och tycker att endast Gysinges gör att virket inte första åren ser gröna ut. Tryckimpregnerat virke som vitriolas blir grönt, inte alls silvrigt stålvitt som man ofta eftersträvar.
Om trallen sedan består av gran så impregnerar inte oljeprodukter, de lägger sig lite lätt på ytan och kan något förhindra sprickor av uttorkning. Men i gran går inte oljor ned, det har jag experimenterat mycket med i mitt trädäck i skutan. I furu går det in lite bättre om oljan är kraftigt terpentinbehandlad, kinesisk eller framsk terpentin (inte målarterpentin).
Jag järnvitriolade panelen till huset en gång, men skulle aldrig göra det med en trall som jag sedan vill spola eller högtvätta av. Blir för mycket gift rätt ned i marken och dessutom på trampdynorna när man går barfota.
Fru Frö
02-05-2007, 19:49
Tack för alla kloka svar och erfarenheter!
Det kommer bli inköp av bra tralltvättmedel och så får det resultatet avgöra
eventuell ton på pigmentet i oljan.
Spännande!!!
Skulle det vara ok att använda det till en sandlåda med lock och bänkar?
Fru Frö
03-05-2007, 18:34
Det skulle nog jag nog inte göra med de kloka folkets råd här,
eftersom träet verkar spricka fortare, och det känns väl sådär när små barnbakar
ska sitta där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.