Katarina.Newton
25-04-2007, 09:19
[attachment=1721:20070302_770.jpg]
Intressant att läsa om hur alla sköter sina persikor.. Jag har ett träd som är 17 år, Mamie Ross heter sorten.
Det har burit frukt sedan 4 års ålder. Ibland har vi fått mycket och ibland bara några stycken.
Förra året gick det inte att räkna hur många, vi räknade i kilon tillslut... Tyvärr har vi inte beskurit trädet någonting så nu är det ca 5 meter högt och flera meter brett. Vi kan plocka persikor från sovrummet på övervåningen.
Trädet står precis bredvid huset vid en södervägg. Det går åt mycket vatten och vi gödslar ibland med hästgödsel. Tyvärr har det krussjuka men det har ändå klarat sig bra!
Finns det något träd som inte får krussjuka?? Har också ett aprikosträd som blommar massor men bara fått 2 st aprikoser. Är de mycket mer känsliga, är det någon som vet det? Trädet står vid samma vägg som persikoträdet.
Härlig bild!
Förmodar att du odlar ganska långt söderut? Zon?
Det finns nog inga persikor som inte får krussjuka, men det finns dom som är mindre mottagliga som Frost och Riga.
Aprikos brukar ju blomma lite tidigare än persika och då kan problemet vara att det är brist på pollinerande insekter. i så fall kan man ju själv pollinera med en fin pensel.
Blommar det riktigt tidigt, som mot en södervägg, kan ju också blommorna ta stryk av frost och då kan tipset vara att täcka det med säckväv under vårvintern.
Har en granne som har ett persikoträd, söderläge skyddat.
han får frukter varje år.
Katarina.Newton
25-04-2007, 10:56
Jag bor utanför Katrineholm, tror att det är zon 3 men är inte säker. Aprikosen blommar alltid samtidigt som persikan och de står vid samma vägg. Hoppas på bättre tur i år eftersom det var massor med insekter. De 2 aprikoser som vi fått ett år smakade iaf otroligt gott.
Tyvärr har jag låtit aprikosträdet också växa som det vill, och det är nästan lika stort som persikan. Det växte mycket fortare!! Tror att det är ca 5-6 år sedan jag planterade det.
Då föll den ena teorin, men det kan ju ändå vara så att aprikosblommorna är känsligare för frost.
Vad har du för aprikosträd?
Katarina.Newton
25-04-2007, 11:36
Vet inte vad det är för sorts aprikosträd tyvärr. Köpte den som rea-växt för en hundring och den var mkt liten och halvdålig. Men den har växt fantastiskt bra och i år hoppas jag att det blir massor med aprikoser. Det satt flera hundra blommor på den förra veckan, och det var massor med humlor och bin där!!
Det blir det säkert.
Förresten om du tycker att träden börjar bli för stora, sluta gödsla. Gödsel stimulerar tillväxt och inte blomning och frukt. Aprikosträd ska f ö helst inte beskäras.
Vissa anser att aprikossorter som funnits förut inte varit så bra för våra somrar.
Såna som passar bättre ska vara t ex Hargrand från Kanada.
Katarina.Newton
25-04-2007, 14:28
Fast varje år som vi gödslar ordentligt med hästgödsel, både brunnen och direkt från stallet så bli det avsevärt mycket mer frukt på persikoträdet..
Tipps förmycke frukt och lite krussjuka. Kalka. Jag har en Mamie Ross (Zon 2) mot södervägg. Förra året kalkade jag inte och fick mycke krus och lite frukt. Annars frukt räknat i kilo med kalkning på våren.
MariaS
kerstin z5-6
25-04-2007, 18:40
jag tror jag törs rop hej ... mitt persikoträd lever
Moscow velvet
Alexander-VG-zon3
25-04-2007, 18:47
jätte vackert träd , mitt eget dvärgpersika träd , mår som en kung å inget skydd alls .
tak för tipset ska prova att kalka mer , fick inte så många blommor vet inte om det ska blomma mer eller är klart får se va det gör .
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-04-2007, 19:40)

jag tror jag törs rop hej ... mitt persikoträd lever
Moscow velvet
åhh så trevligt , första året med det eller ?
kerstin z5-6
25-04-2007, 18:50
ja planterade det i fjol i juni .. svällande knoppar -blad knopp ntar jag .. jag är bara glad om det lever

Kalktipset tackar vi för här med ..
Persikan blommar olika mycke år från år. Beror förmodligen på hur lång och sträng vinter det varit. Persikan blommar ju på temperatur inte dagslängd. Men av alla prunusar är persikan tidigast.
Kul Kerstin med ditt träd. Har du det skyddat eller fritt?
MariaS
Moscow Velvet verkar inte vara ute i handeln i Sverige. Eller?
Lite konstigt eftersom det ska vara härdigare än Frost och Riga vad jag förstår.
kerstin z5-6
25-04-2007, 18:55
Eftersom jag är en sann zonknäckare står det ganska fritt -dvs ej spaljerat mot vägg utan en bit från huset i sydväst
Däremot har jag haft skuggväv upp runt det i tre månader nu .. innan tjälen äntligen började gå ..
Som det mesta klent vedartat sitter det i upphöjd bädd
Så vitt jag vet säljs den bara genom Blomkvists plantskola -Han har tagit hit den fr Ryssland -så jag antar han är ensam om den ..
Jag har självklart noterat sorten, då jag just nu planerar för just en persikolund på ett 34ha stort fritidsområde. Planerar även in valnöt där!
Alexander-VG-zon3
25-04-2007, 18:59
det låter bra det kerstin , berätta gärna hur det utvecklas med din persika .
så som ditt står kerstin står även mitt , det står i en rabatt mitt ute på gräsmattan i syd väst sol
CITAT (MariaS @ 25-04-2007, 19:51)

Persikan blommar olika mycke år från år. Beror förmodligen på hur lång och sträng vinter det varit. Persikan blommar ju på temperatur inte dagslängd. Men av alla prunusar är persikan tidigast.
Kul Kerstin med ditt träd. Har du det skyddat eller fritt?
MariaS
Okej, jag hade för mig att aprikos var före persika i blomning men jag går inte värjemålsed på det, men om vi talar om alla prunusar så blommar åtminstone mandel före persika.
apropå det så har nu mitt mandelträd kommit hem och det visade sig vara en rese på 3,5 meter. Tyvärr blev det en amygdalus (bittermandel) men den är ju i varje fall lite härdigare. Nu gäller det bara att hitta det bästa stället i trädgården för den.
mogge92
25-04-2007, 19:48
tänkte fråga om någon har erfarenhet av dvärgaprikosträd? Tänkte köpa ett och plantera i stor kruka som står ute eller eventuellt i växthuset på sommaren och som jag lyfter in i ett rum med 5-10c på vintern. Vad tror ni om det?
Alexander-VG-zon3
25-04-2007, 19:53
CITAT (mogge92 @ 25-04-2007, 20:48)

tänkte fråga om någon har erfarenhet av dvärgaprikosträd? Tänkte köpa ett och plantera i stor kruka som står ute eller eventuellt i växthuset på sommaren och som jag lyfter in i ett rum med 5-10c på vintern. Vad tror ni om det?
att den behöver en vintervila på -5c 0c , men annars så funkar det låt den gärna va ute ett par frost nätter gärna ner till -5c -10c . sen sätter du ut den lika tidigt igen och skyddar blommorna , sätt ut den där ute när norr har ca +5c 0c ( du kan sätta den i söder direkt , men dock kan den starta att blomma tidigare då , å då krävas skydd för öppna blommor ) . sen låter du naturen sköta våren åt den å att du sköter gödningen å vattnigen på våren å sommaren . och även på vintern när du har den ute dom frost nätterna linda in krukan i nåt isolerings material
så här ser min dvärgpersika ut
mogge92
25-04-2007, 19:56
Ja dåså vad bra

Men vart kan man köpa ett sådant? jag har hittills bara sett den till salu på bakker.se men jag vet inte om jag vågar köpa därifrån någon på forumet sa att dem var dåliga?
Alexander-VG-zon3
25-04-2007, 20:02
CITAT (mogge92 @ 25-04-2007, 20:56)

Ja dåså vad bra

Men vart kan man köpa ett sådant? jag har hittills bara sett den till salu på bakker.se men jag vet inte om jag vågar köpa därifrån någon på forumet sa att dem var dåliga?
hos mig finns dom med i standar sortimentet på plantskolor
mogge92
25-04-2007, 20:18
jaha, okey men håär i Sundsvall finns det inte så många plantskolor...

har någon på forumet bra/dålig erfarenhet av bakker? vågar jag handla därifrån?
Alexander-VG-zon3
25-04-2007, 20:39
CITAT (mogge92 @ 25-04-2007, 21:18)

jaha, okey men håär i Sundsvall finns det inte så många plantskolor...

har någon på forumet bra/dålig erfarenhet av bakker? vågar jag handla därifrån?
jag har ingen erfarenhet av dom tyvärr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.