Fia N
Hej!

Funderar på hur jag ska binda upp mina hallon på bästa sätt när jag planterat dem. Vill gärna att det ska se hyfsat snyggt ut....

Tips mottages gärna!

/Fia
Herbert Arvidsson
CITAT (Fia N @ 25-04-2007, 10:56) *
Hej!

Funderar på hur jag ska binda upp mina hallon på bästa sätt när jag planterat dem. Vill gärna att det ska se hyfsat snyggt ut....

Tips mottages gärna!

/Fia

Det här var ingen lätt fråga som du vill ha hjälp med. Vad har du planterat för sort och vilka avstånd emellan plantorna? Alla sorters plantor växer ju inte på samma sätt. Begränsa hellre antalet plantor och håll rent omkring så att inget ogräs kommer inpå plantan, du får aldrig bort kvickrot och kers om de finns på plats.Du behöver inte så många plantor för att få en snygg häck, men då ska plantorna vara av samma sort.Haida är den sort som passar bäst som häck, men du får små bär och är svårplockade. Vi har sorterat ut Haida för längesen ur vårt sortiment. I vårt sortiment är Risarp Dessert den mest lämpliga finns i både röd och gul variant.
Fia N
Hej!

Jo det är så att jag inte planterat ännu, vill fundera först så ditt svar på min svåra fråga var så bra så.
Jag tar tacksamt till mig av dina tips. Ska kolla in Risarp Dessert, är de lite större då menar du?

Jag menade väl också själva "stödfunktionen" när jag ska binda upp dem (när talade om "snyggt") eftersom mina rader med hallon kommer att stå väl synliga i trädgården. Jag bara antog att jag kommer att välja en sort som är spretig och behöver bindas upp somman vanligtvis ser folk gör i sina trädgårdar. Ledsen att jag inte var tydligare. Ibland tror man att alla ska kunna läsa ens tankar..... innocent.gif

Jag ska förbereda marken efter all min förmåga för att skydda från ogräs.

Tack för tipsen!!
noora
Vi har stolpar på båda sidor om häcken med 2-3 meters mellanrum och tvättlina mellan stolparna. Höjden på stolparna beror på hallonsort. Det ser egentligen mest spretigt ut på vintern när stjälkarna står kala, men det kommer man nog inte ifrån om man ska odla hallon.
Fia N
Det är nog något sådant det blir, förmodligen målar jag stolparna i någon trevlig färg för att lyfta fram dem lite.
Du hade inget foto på din lösning Noora?

Tack för era svar!
Fia
noora
Har inget foto tyvärr, och kan inte gå och ta något heller just nu, eftersom vi precis har plockat bort dom gamla stolparna för att sätta dit nya smile.gif Dom gamla började bli murkna och gå av. Kör man ner trästolpar direkt i marken får man nog räkna med att byta ut dem ibland (jag vet inte hur länge dom här hade suttit, det var dom förra ägarna som hade satt dit dem).
Annie-72
Jag ska fota min lösning med tryckat imorgon så får du se hur vi har löst det.. Vi håller dock på att plocka bort trädgårdslandet så vi ska bara ha hallon, jordgubbar och rabarber kvar. Sen kommer vi odla i pallkragar ist... Me fyra gossar i huset är det dåligt med tid för ogräs..//Annie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon