Full version: Extraljus?
Blomma71
Hejsan ,behöver lite råd..
Jag har sått en massa fröer ,ettåriga och kryddor (och några perenner) och har dem i trehyllsväxthus a´la Rusta uppalade framför stora fönster. Det är snart 2 veckor sedan jag sådde och mycket har kommit upp. Jag har inte haft nån extrabelysning då jag inte vet hur jag ska få ljus på alla hyllor ,tror ni det behövs?
Och när ska man skola om dem ?
När jag skall flytta dem svalare så kommer det inte att bli lika ljusa fönster (fel väderstreck) så då måste jag väl ha extrabelysning?
Har bara sått en gång tidigare och då blev de långa och rangliga.
Puh ,mycket frågor ,men vill så gärna lyckas med sådderna!
kerstin z5-6
Antar att du har balkong? Inte hus ? Det bästa vore om de kunde få flytta ut när du omskolat -till nästa säsonng kan du skaffa dej lysrör , som gör odling lättare
Blomma71
Bor i hus på landet ,kan sätta upp lysrör om det skulle hjälpa nu ,eller är det försent. Kan jag vänta med extraljus tills jag omskolat och flyttat dem till svalare rum?
noora
Det är aldrig för sent att sätta upp extrabelysning smile.gif
kerstin z5-6
Du bor i hus på landet -bra -Sätt upp dina lysrör om du vill men oavsett var du bor kan du inom två veckor börja avhärda perenner och ettåringar ute -dagtid i kallbänk på veranda i skuggigt läge nära huset , men fiberduk över i lager
Efter en vecka bör du med duk på nattetid kunna ha dem ute
Du skolar om allt ovasett sort när de har tre fyra blad utöver de två första hjärtbladen
Du flyttar under rör -och sedan efter en kort tid -ut dina plantor enligt ovan
Nyskolat kan få en mellanlandning under rören ca en vecka -Tänk på avstånd rör planta -det ska vara 10-15 cm
Sätt ut rustahuset som avhärdningslokal smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon