Anma
Igår kväll fick Gibbe springa av sig, kom tillbaka haltandes med bakbenet. Kände och klämde, hitta inget och bestämde mig för att avvakta. Imorse var foten jättesvullen och han stödde bara med insidan av tassen. Åkte till vetten med han och som jag misstänkte var tån bruten! -cry-.gif Tur är att det inte var brutet i leden, bara benet mellan två leder. smile.gif Annars skulle det blivit operation. Nu fick han värkstillande och order om total vila i 2 (!!) månader. Återbesök om två veckor och order om att åka in igen ifall det blir sämre.

Problemet är: HUR SJUTTON SKA JAG HÅLLA EN GREYHOUNDBLANDNING STILL I 2 MÅNADER???!!!
Han som älskar att springa runt! Det blir koppel på tomten också... Stackars Gibbe! När han får mindre ont kommer han att klättra på väggarna... -cry-.gif
Tezzla
Nej, så jobbigt! Ja, hur håller man ett djur stilla? Att röra på sig ingår ju i deras natur och det fattar ju inte att de bör ta det lugnt.

Men vad menar veterinären med "totala vila"? Hunden måste ju ändå få röra på sig och använda tassen, eller?
Sailor Pluto
Oj, vilken otur trostar.gif ! En kompis till mej fick total vila ordinerat en gång och hon skulle iaf få ta ut hunden på korta promenader. Han var en väldigt aktiv hund och tyckte inte att det var så roligt. Hoppas hur som helst att allt går bra för vovven och dej!
herkules
jag höll min hund i stillhet i 3 månader. det var svårt men det gick. som grädde på moset var han tvungen att ha tratt på hela den tiden också.
det gäller att kunna stimulera dem mentalt så gott det går, massor av hjärngympa.
hoppas att det går bra och att tån läker jättefort!
ingrid fuxwall
Min ena hund fick ett "finger" sönderslitet och klarade av 4 månaders "vila"

Allt går, även om det kan kännas ...

ingrid
Anma
Ja. Än så länge är det ok, han har så ont så han bara ligger självmant...
AnitaO
Usch så trist och jobbigt thumbdown.gif
Säger som Herkules .... massor av hjärngympa.
Anma
Nu har det gått snart en vecka. Gibbe har anpassat sig bra till att ha en ond tå. Han får vara lös ute på stugans tomt, går haltandes och springer på tre ben. Inte går det lika fort som annars, men han verkar inte klaga! Tån började spreta lite efter någon dag, så då tejpade jag den i två dagar. Nu ligger den som den ska. Hoppas bara att läkningen går bra nu så det inte blir komplikationer...

Har hållt på med lite mer hjärngympa än vanligt, det är bara det att han inte är den typen som behöver sådan stimulans så mycket, han behöver springa! (typisk vinthund). Men än så länger har han ju löst det med att springa på tre ben... Det blir nog värre när han inte har ont längre men läkningen är svag. Det är då det kan gå upp igen...

Men men... det blir nog bra det här!
Anma
Gibbes tå är ok nu, ifall någon undrar hur det gick. Han har fått vara lös på tomten hela tiden, har fungerat bra. Tån är nästan dubbelt så tjock än de andra, men vetten sa att det inte gör något då han inte varkar lida av det och han stöder på hela foten utan problem. Benet har läkt lite sentt därav tjockheten i tån. Skönt att det inte blev värre än så här då. tummenupp.gif
Tezzla
Nu måste väl Gibbe vara glad! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon