Katti med torpet
Det har höjts lite röster mot att vi på jobbet får betala 1 kr /kopp för kaffet. Själv tycker jag att det är ett ganska bra system eftersom dessa pengar går till vår egen kaffekassa som används för personalfester och liknande.
Det vore dock intressant att höra hur andra har det eftersom det då är lättare att bemöta argument som "det finns inga andra företag där man får betala för kaffet".
Även om ni själva inte dricker kaffe, eller kanske inte har ett fast jobb kan ni väl lämna erfarenheter från tidigare anstälningar eller från makens jobb el dyl.
Tezzla
Jag har haft en del jobb inom kommunen och inte någonstans har jag fått kaffe gratis. Antingen har jag lagt pengar i kaffekassan eller betalt för varje kopp.
aanderss
jobbar ute på fältet som tidningsbud men de få gånger man är på nattexpiditionen så kan man dricka kaffe gratis
Lillja
Jobbar på Volvolastvagnar i Umeå där får vi gratis kaffe,
har haft de så i ungefär ett halvår.
estet
Vi lägger själva ihop till en kaffekassa som vi köper kaffepaket för. Lägger 20:-/mån.
Egentligen skulle det börja dras från lönen en fikasumma (kaffe och ev. dopp) på hundranånting/mån men det sa vi bort allihopa. Kändes lite knasigt att först baka fikat å sen betala för det. Jobbar i kommunal verksamhet.

Min sambo jobbar på Scania där de har gratis kaffe o frukt.
stina
Vi har gratis kaffe och gratis frukt. Inte sällan finns det kakor också för den som vill ha.
Bee
Sen drygt tio år tillbaka har vi gratis kaffe på jobbet. Det var enligt min åsikt den bästa personalreformen någonsin!

Före det var det väldigt olika på olika ställen inom företaget (jag jobbar på ett stort företag); vissa kunde få ut kaffepåsar på rekvisition och på andra ställen hade man kaffelistor och betalade ur privat plånbok.
Kaffelistor ja, Usch en sån soppa! Man "glömde" att sätta upp ett streck på listan när man tagit en kopp. Eller "jag har haft semester en vecka och då drack jag inget kaffe här" om man erlade månadspeng.
Och vem var det som skulle handla in kaffet? Och när? - Just det, sekreteraren skulle göra det på sin lunchrast.
Sen fanns systemet att "siste man som tar kaffe sätter på nästa kanna". Hur länge kunde inte den där allra sista beska resten få stå där?

Tack och lov för gratis kaffe på jobbet och tack för den fina automaten! Och sen några år tillbaka tackar även tedrickarna (ingen tänkte på dom när automaterna installerades!).
lena:-)
Köper kaffet och brygger det själva.
jakob
confused.gif gratis kaffe nä,, inom kommunen betalar man själv och brygger själv,, det var för dyrt med en kaffe apparat,,vi försökte få hit det men servicen kostade oss för mycket och arbetsgivaren hade ingen lust att betala till.
men jag vet min mamma arbetade på ett grossist företag där var det kaffe och frukt. Syrran arbetar på ett data företag där är det så också frukt . läsk och kaffe.
I skolans värld så gör vi allt själv snart ,,målar om syr gardiner osv ... gärna med hjälp av gratis arbete ifrån trötta föräldrar..
oj kom kanske ifrån kaffe ämnent.. kul för alla er som har gratis kaffe,, det är nog en bra friskvård
mvänlig hälsning Jakob
Blomstertanten
Fanns inget passande alternativ !

Kaffe på jobbet ? confused.gif
Jag får allt nöja mej med kaffe hemma. Och det får jag allt betala själv ! thumbdown.gif
Jag har för övrigt aldrig jobbat på något ställe där man fått kaffe gratis. Däremot när jag jobbade på Riksbyggen så fick kontorspersonalen gratis kaffe och mackor, men jag som "bara" var städerska fick knappt sitta i deras matsal med min medtagna frukost ! Men städa efter dom fick jag minsann göra
Björken
Som tidningsbud på natten får jag allt fixa kaffet själv om jag vill ha något. Om Lucia infaller på jobbardag får vi lussekatt och pepparkaka med buntbilen ut och då brukar någon av oss bud ha med en kanna kaffe.

På mitt andra jobb på kommunen så har vi kaffekassa där vi lägger en 50-lapp i månaden till, då får vi kaffe och knäcke med tillbehör till förmiddagsfikat. Kaka på fredagen.
Pirum
Gratis kaffe, gratis te. På tidigare arbetsplatser har det varit gratis kaffe alternativt 1kr, undantaget universitetet där det kostade mycket mer mad.gif

Ammoura
Betalar 75kr i månaden i kaffepeng. Men då har vi också möjlighet att baka så inte sällan ingår det även kladdkaka med grädde, bärpaj eller något annat gott så det betalar jag gärna.
Lunch/Middag kostar 15 kr... Perfekt pris dom gångerna vi äter t.ex fläskfilé med klyftpotatis smile.gif
Jobbar på en gruppboende inom kommun.
Gossen Ruda
Vi som jobbar under Kotten(Igel) har gratis kaffe(flera typer), choklad, tevatten, tepåsar, socker, mjölk, kylt och kolsyrat vatten, frukt 3 ggr i veckan mm. Märks nog inte i budgeten men får väl se om Christer Gardell kommer att klaga.

Beträffande Blomstertantens suck så kommer jag ihåg en episod från Televerkstiden. Jag var då placerad på en arbetscentral där det fanns en kontorsdel och omklädningsrum mm för fältpersonalen. Vi hade en städerska som skötte allt till stor belåtenhet. På den tiden jobbade dom också på Televerket. Misstänker det var på en lucia, vi satt i lunchrummet och fikade med bullar och annat. Tror inte det var fritt på den tiden, men det fanns ju trivselpengar. Då kom städerskan och skulle börja jobba. Min chef ropade in henne, hon skulle givetvis också få vara med. Fram med en kopp och bullar och en stol. Man såg att hon uppskattade det men hon såg lite generad ut, det var troligen första gången nåt sånt hände.

Numera sköts städningen på entreprenad men skulle städarna ta en kopp och en kort paus när dom är klara tror jag inte nån ens skulle höja på ögonbrynen.
Virriz
Gratis kaffe (färska bönor) i riktigt bra maskin. Fruktkorg flera gånger i veckan. Gym i huset gratis. Kakor, godis i receptionen. Har haft gratis massage tills årsskiftet där jag nu "betalar" 100 kr/gång. Tar det från friskvårdsbidraget som är på 2500 kr/år, så då behöver man inte betala på riktigt biggrin.gif

Behöver jag säja att vi har extremt nöjd personal och få sjukskrivningar?? En riktigt bra VD!!
Hannele
CITAT (Katti med torpet @ 25-04-2007, 13:25) *
vår egen kaffekassa som används för personalfester och liknande.

Många arbetsplatser bjuder på fest också, kallas för trivsel och personalvård,
till viss nivå får företaget dra av den summan.
malin72
ja nu är det ett tag sedan som jag jobbade men när jag jobbade på äldreboendet så fick vi INTE dricka kaffet som vi gjorde till frukost för dom gamla utan vi fick lägga pengar i kassa själva i personalrummet sen gick vi och handlade våran frukost själva där ingick självklart kaffet då....

kaffet till frukost för dom äldere blev tillslut i maskiner som man fick hämta i teromos nere i köket...indraget från kommunen och tillslut en massa tjafs....
när köket stängde för dagen fick ni brygga till dom på avd....men ajabaja om vi skulle ta en kopp av det kaffet rtfm.gif nono.gif
Eva i Skåne
Här kostar kaffet eller teet 3kr och en påfyllning ingår. Det påstås vara självkostnadspris, men det vill jag inte hålla med om.
Jag kör med egna tepåsar, men så har dom inte heller mitt favoritte, så det var ett enkelt val.

Jag har inte heller varit med om att kaffet varit gratis nån gång under mina arbetsår.
Anki på Öland
Här bjuder kommunen på kaffet. Tror jag fått gratis kaffe på alla mina olika arbetsplatser utom det året jag jobbade på postgirot.
Anki
ah56
Gratis kaffe, bröd o pålägg varje dag. Fruktkorg en gång i veckan. Massage ibland. Friskvårdsbidrag upp till 2 000 kr / år.
anna_rispan
När jag arbetade som kyrkogårdsarbetare så var det visst så att det var samfälligheten som köpte hem kaffe, te, oboypulver.

När jag arbetade som parkarbetare hade personalen kaffekassa.

Fruktkorg hade varit toppen!!

Åsa, mälardalen zon 2
Jag var tvungen att välja annan lösning: förmiddagar mån-torsd får vi betala fikat (100kr per termin) kaffe, hårdbröd och ost kan man fika för de pengarna. Eftermiddag mån-torsdag får vi kaffe + fikabröd av jobbet, fredag förmiddag får vi kaffe och smörgås av jobbet.
Magdis
Jag har aldrig jobbat på nåt ställe där kaffet varit gratis. Det brukliga har varit att man haft kaffekassa och turats om att handla allt som behövs till fikat. Landstinget bjussar inte på mycket åt sina anställda, inte ens jultallrik åt dem som jobbade julaftonskvällen.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag jobbar inom landstinget (landstingsägd skola) och vi får julbord på skolan + avslutningslunch vid avslutningen på vårterminen. Så det är olika på arbetsplatserna inom landstinget, jag har även varit kommunalanställd och då hade vi gratis kaffe.
Piccante
Vet ärligt talat inte om vi får dricka obegränsat med kaffe? Vi dricker kaffe så långt kafferasten tillåter sen vet jag inte om det vore uppskattat om vi sprang och bryggde kaffe konstant när vi ska arbeta. Kan väl säga att vi får dricka så mycket vi vill så länge det inte går ut negativt över arbetet. Men gratis är det iaf så länge konsumtionen är som den är nu.
Preussen
som Milton Friedman sa "det finns inga gratisluncher" smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon