Henrik i Limhamn
25-04-2007, 12:39
Hej!
Vi har för tillfället ett vackert blommande pelarkörsbär i trädgården. Problemet är bara att dess långa gängliga upprätta grenar har långa partier där "inget händer". Vissa grenar har blommor i början av grenen, sedan en dryg meter som är helt tom (inga blommor eller skott) för att sedan återfinna en massa blommor i toppen igen. Om jag klipper av dessa grenar, kommer trädet då växa vidare från de skott som idag finns i de lägre delarna? ... och skall jag klippa körsbär i JAS? Tacksam för svar, funderar annars på att rycka upp och byta ut trädet.
Alla Prunusar (Körsbär, plommon persika....) har så kallat gummiflöde. Beskärning av fel grenar och vid fel tidpunkt resulterar i detta gummiflöde som inte stoppar. I bästa fall får man det du beskriver - vattenskott - annars ond bråd död.
VAttenskott som är ett år gamla kan klippas under vårvinter. (Milda vinterdagar före vårvärme) Annars beskär man i JAS. Behöver man göra ett större ingrepp på en prunus, bör detta planeras under en intervall om flera år (grenar tjockare än 7cm) Som tänkesätt, bör man ALDRIG beskära mer än en fjärdedel/år.
MariaS
Detta låter som blom- och grentorka. Det finns allehanda råd om detta, att skära intill frisk ved med decinficerad sekatör mellan varje snitt, men jag har inte sett att det lyckats. Jag skulle stärkt trädet med lyckring av jorden och gröngödsling och vatten vid torka för att öka årstillväxten, väntat ett par år för att se om angreppen fortsatte och i sådana fall bytt ut det mot en sort som är mindre känslig.
Big Gardener
26-04-2007, 18:50
Jag tycker inte det låter som blom- och grentorka. Åtminstonde inte enbart på denna beskrivningen. Blom- och grentorka torkar in skottspetsar i första hand, inte partier av grenar. Ser grenarna intorkade ut på något sätt? Snarare är kala långskott mer reglel än undantag hos körsbär. Släktet Prunus har väldigt få epikormiska (sovande) knoppar i befintlig ved vilket gör att långa partier av grenar kan bli ganska kala, speciellt hos nyplanterade träd vars tillväxt kan vara ganska begränsad. Därför gör flera tyvärr felet att beskära in kala grenar vilket leder till ännu fler kala grenar eftersom man då beskär bort de få knoppanlag som oftast sitter i spetsen på grenen. Detta leder till fler kala partier. Är den beskuren sen tidigare?
Det lönar sig inte att ta bort en sådan dyr och praktfull växt som pelarkörsbär, även om den är lite trög. Gör som Cilla säger och stärk rotsystemet med naturgödsel och vatten. Se till att området kring stammen är fritt från gräs och ogräs, minst en meter i diameter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.