|
aanderss
25-04-2007, 12:42
Känner ni till folk med udda eller roliga Förnamn? I så fall vad heter de?
Hur roligt skulle det vara om någon säger till mig att jag har ett namn som väcker munterhet, i negativ betydelse. Där sitter några på ett forum och skrattar åt mitt namn.
Jag skulle nog bli lite stött i kanten.
CITAT (Alba @ 25-04-2007, 15:19)  Hur roligt skulle det vara om någon säger till mig att jag har ett namn som väcker munterhet, i negativ betydelse. Där sitter några på ett forum och skrattar åt mitt namn.
Jag skulle nog bli lite stött i kanten. Eller så kan man reagera tvärtom  Man kan tycka det är kul att ha ett annorlunda, udda och roligt namn Själv har jag ett vanligt, trist namn och jag vet inte på rak arm och jag känner till några som har "underliga" namn...
Hannele
25-04-2007, 16:59
CITAT (aanderss @ 25-04-2007, 13:42)  Känner ni till folk med udda Gissa
aanderss
25-04-2007, 17:06
CITAT (Hannele @ 25-04-2007, 17:59)  Gissa  vet inte
Jag bor vid norska gränsen så här finns en del udda varianter...norrmän har nämligen pippi på dubbelnamn..Jan-Vidar, Per-Harald, Linn-Beate, Jean-Francis, Morten-André, Sven-Roger, Kurt-Bertil, Kurt-Ronny och Leif-Arne är exempel som jag aldrig hört på nån mer än dom här personerna..
Men Hannele är ju ett av de vackraste namn jag hört...
Limeblossom
25-04-2007, 17:12
Finns en yngre tjej här i krokarna som faktiskt heter Paprika.
anna_rispan
25-04-2007, 17:15
Nej jag känner nog ingen med roligt namn. Men många av mina kompisar o bekanta har samma namn. Det blir trassligt ibland när jag berättar om en av dem o sambon undrar vem av alla jag pratar om. Jag är ingen smeknamnsmänniska..eller så är det så att de jag känner inte har nåra smeknamn?? hmm
När jag gick i skolan hade jag en kompis med 2 udda, ovanliga och "roliga" namn ---ej tilltalsnamn. Gissa hur hon led varje gång namnen ropades upp.
De namn ni nämner kan vara en person på detta forum......hur kul är det ?
CITAT (Tesa @ 25-04-2007, 18:11)  ....... Jan-Vidar, Per-Harald, Linn-Beate, Jean-Francis, Morten-André, Sven-Roger, Kurt-Bertil, Kurt-Ronny och Leif-Arne är exempel ...... Dom är jättefina allihopa ! Annars är mina favoriter Ulla-Glenn och Kurt-Berit.  Tillägg : Jag kanske redna bränt min trovärdighet i denna tråd men ändå ... En familj från min barndomstrakt, far i huset heter Gösta-Allan, de tre sönerna heter i tur och ordning Bengt-Allan, Ove-Allan och Ola. Alla tilltalas med sina kompletta namn. Lite snålt mot han som bara fick heta Ola, och inte Ola-Allan.
aanderss
25-04-2007, 18:28
CITAT (Limeblossom @ 25-04-2007, 18:12)  Finns en yngre tjej här i krokarna som faktiskt heter Paprika.  även en dansk skådespelerska paprika steen
CITAT (anna_rispan @ 25-04-2007, 18:15)  Nej jag känner nog ingen med roligt namn. Men många av mina kompisar o bekanta har samma namn. Det blir trassligt ibland när jag berättar om en av dem o sambon undrar vem av alla jag pratar om. Jag är ingen smeknamnsmänniska..eller så är det så att de jag känner inte har nåra smeknamn?? hmm När jag gick i skolan var vi tre personer i klassen med samma förnamn, vi var dessutom tre personer i samma årskurs som hade samma förnamn och efternamn. Lite krångligt ibland. Och om man googlar mitt namn på internet får man fram flera fascistlänkar :/ Inte så kul. Fast inte mitt fel. Namnet är vanligt och alldagligt alltså. Kanske får man göra som förr i världen; lägga till en extra markör. "Pirum på höjda", "Potät-Pirum", "Tok-Pirum", etc.  Mina föräldrar och mor/far-föräldrar var duktigare på den sortens tillnamn. Mycket praktiskt, om man inte drabbades av ett pinsamt eller felaktigt namn. Bli kallad "professorn" för att man hade underkänt i alla ämnen i skolan etc.
aanderss
25-04-2007, 18:32
CITAT (Pirum @ 25-04-2007, 19:28)  När jag gick i skolan var vi tre personer i klassen med samma förnamn, vi var dessutom tre personer i samma årskurs som hade samma förnamn och efternamn. Lite krångligt ibland. Och om man googlar mitt namn på internet får man fram flera fascistlänkar :/ Inte så kul. Fast inte mitt fel. Namnet är vanligt och alldagligt alltså. Kanske får man göra som förr i världen; lägga till en extra markör. "Pirum på höjda", "Potät-Pirum", "Tok-Pirum", etc.  Mina föräldrar och mor/far-föräldrar var duktigare på den sortens tillnamn. Mycket praktiskt, om man inte drabbades av ett pinsamt eller felaktigt namn. Bli kallad "professorn" för att man hade underkänt i alla ämnen i skolan etc. i en klass som var 2 årskurser yngre än mig gick där 5 som hette anna. men i paralellklassen ingen anna alls
ingrid fuxwall
25-04-2007, 19:43
CITAT (aanderss @ 25-04-2007, 13:42)  Känner ni till folk med udda eller roliga Förnamn? I så fall vad heter de? Vad är udda eller roligt? ingrid
aanderss
25-04-2007, 20:00
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-04-2007, 20:43)  Vad är udda eller roligt?
ingrid de kan du ju avgöra själv
Min katt heter Klas-Martin  Men han räknas väl inte som folk.
Hannele
25-04-2007, 20:49
CITAT (aanderss @ 25-04-2007, 18:06)  vet inte Klart, du känner ju inte mej...
aanderss
25-04-2007, 21:00
*Agnes*
25-04-2007, 21:17
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-04-2007, 20:43)  Vad är udda eller roligt?
ingrid Ann Al till exempel, prova själv och ställ frågan ; hej mit namn är bla bla bla träffas Ann Al. Hur udda e inte det. Eller det tillhör vardagen kanske????
Mina barn hade en lärare i skolan och hon hette tro det eller ej....men hon hette Gudrun Storm..
CITAT (Tesa @ 25-04-2007, 22:23)  Mina barn hade en lärare i skolan och hon hette tro det eller ej....men hon hette Gudrun Storm..  Det var ju faktiskt lite kul
Finns ju en författare som heter Per Versén. Det tycker jag är i klass med Ann Al.
Annars har ju faktiskt min egen dotter ett lite annorlunda namn. När vi väntade henne ville min man att hon skulle heta Jessica. Det ville inte jag eftersom jag redan kände flera stycken. Jag ville hon skulle heta Jennie, men det blev så fruktansvärt vanligt samtidigt som min man inte var så förtjust i det namnet.
Resultatet blev en kombination: Jennica. Idag inte lika ovanligt, men vi fick faktiskt "nej" på vår första ansökan om namnet med motivation att "det inte fanns".
CITAT (Gurkan @ 25-04-2007, 19:20)  Annars är mina favoriter Ulla-Glenn och Kurt-Berit.  --- Hmm.  Det fanns ju en orkester som hette KSMB - Kurt-Sunes med Berit.
CITAT (Pirum @ 25-04-2007, 19:28)  --- Kanske får man göra som förr i världen; lägga till en extra markör. "Pirum på höjda", "Potät-Pirum", "Tok-Pirum", etc.  Mina föräldrar och mor/far-föräldrar var duktigare på den sortens tillnamn. Mycket praktiskt, om man inte drabbades av ett pinsamt eller felaktigt namn. Bli kallad "professorn" för att man hade underkänt i alla ämnen i skolan etc. En liten försynt fråga beträffande ditt alias - Pirum -  Jag lärde mej redan som liten att pirum betyder berusad, fyllhund... Betyder det nåt annat för dej...??
Whiskuchi
26-04-2007, 10:35
CITAT (Gurkan @ 25-04-2007, 19:20)  Dom är jättefina allihopa ! Annars är mina favoriter Ulla-Glenn och Kurt-Berit.  Eller kanske Maj-Björn? Det kallade jag dottern i magen innan jag visste att det var en tjej
CITAT (Berith @ 26-04-2007, 08:44)  En liten försynt fråga beträffande ditt alias - Pirum -  Jag lärde mej redan som liten att pirum betyder berusad, fyllhund... Betyder det nåt annat för dej...??  Äppel, päppel, pirum, parum...  Det är latin för päron. Hade egentligen tänkt ta latinska namnet för 'äpple', men Pirum passade bättre. 'Pirkum' är ibland ett namn på johannesörtskryddat brännvin, men, sånt är jag inte så förtjust i
aanderss
26-04-2007, 16:01
min kussin har en kompis som heter davidsson och får han en son skall han heta harly
skogstroll
26-04-2007, 16:10
joo jag såg i ett sammanhang ett namn på en utländsk gentleman som heter Aan Us. Kanske inte så kul...
CITAT (Tesa @ 25-04-2007, 22:23)  Mina barn hade en lärare i skolan och hon hette tro det eller ej....men hon hette Gudrun Storm..  Hade faktiskt en lärare som hette som bilen Saab  fast i efternamn Ciczi
Whiskuchi
26-04-2007, 18:51
Enligt Eniro fanns (finns? Jag orkar inte kolla igen) finns det en Ben Dover i Sverige
Maria i Helsingborg
26-04-2007, 19:40
"Eller kanske Maj-Björn? Det kallade jag dottern i magen innan jag visste att det var en tjej"
Det heter mammas väninna. Döpt till Maj-Britt och fick ändrat namnet som vuxen.
CITAT (Whiskuchi @ 26-04-2007, 19:51)  Enligt Eniro fanns (finns? Jag orkar inte kolla igen) finns det en Ben Dover i Sverige  Det finns två
vickeva
26-04-2007, 21:20
Jag hade en lärare som hette Göte Borg...
mamamaggan
26-04-2007, 22:12
Har jobbat på ett företag där en av grundarna hette Theofron i förnamn.
CITAT (Berith @ 26-04-2007, 08:44)  En liten försynt fråga beträffande ditt alias - Pirum -  Jag lärde mej redan som liten att pirum betyder berusad, fyllhund... Betyder det nåt annat för dej...??  CITAT (Pirum @ 26-04-2007, 16:56)  Äppel, päppel, pirum, parum...  Det är latin för päron. Hade egentligen tänkt ta latinska namnet för 'äpple', men Pirum passade bättre. 'Pirkum' är ibland ett namn på johannesörtskryddat brännvin, men, sånt är jag inte så förtjust i  Ajajaj!  Ok, fast den kråkan ramlade väl av grenen för att hon fått en för mycket i ena benet? I ordböckerna står faktiskt förklaringen berusad för pirum, så jag håller fast vid den tolkningen också i fortsättningen.
Felicia
27-04-2007, 21:39
Jag har (genom jobbet) pratat med en som hette Inge Frisk. Vid det tillfället var jag rejält förkyld så när han ringde och presenterade sig så var det nära att jag sagt - nej, det är inte jag heller. Men som väl var så bet jag mig i tungan.
Margaretha
29-04-2007, 13:32
Det har funnits en sköterska på sjukhuset här - numera pensionär - som hette Inga Piller! Annars känner jag till en man som begåvades med tilltalsnamnet Hinder. Man kan ju ana en tanke bakom, men det kanske är en tillfällighet!
netaave
29-04-2007, 16:15
CITAT (Ewa L @ 26-04-2007, 08:16)  Finns ju en författare som heter Per Versén. Det tycker jag är i klass med Ann Al.
Annars har ju faktiskt min egen dotter ett lite annorlunda namn. När vi väntade henne ville min man att hon skulle heta Jessica. Det ville inte jag eftersom jag redan kände flera stycken. Jag ville hon skulle heta Jennie, men det blev så fruktansvärt vanligt samtidigt som min man inte var så förtjust i det namnet.
Resultatet blev en kombination: Jennica. Idag inte lika ovanligt, men vi fick faktiskt "nej" på vår första ansökan om namnet med motivation att "det inte fanns". Finns två flickor här i byn som heter Jennica, och två st som heter Ellentine (uttalas utan e) Min kusins söner heter Hector och Vesper, är väl inte heller så vanligt.
aanderss
29-04-2007, 16:45
tänk om någon heter Mina Fina Lena Bröst
Åsså fanns det visst en gruvarbetare i Boliden som hette Sten Hugg.
Jag har en bror som heter Björke, min pappa har en gård som heter Björkhaga vet inte om det är därifrån som namnet kommer ifrån
Min bror heter Bror. Han heter Viking i tillnamn/andranamn...
aanderss
29-04-2007, 20:22
min mamma vet en som heter nyårsdagen i andra namn
Whiskuchi
30-04-2007, 09:07
CITAT (Betty @ 29-04-2007, 21:16)  Min bror heter Bror. Och min mormor hette Syster
När jag ringde till ett statligt verk för många år sedan fick jag prata med en man som hette Ture Lur. Jag hade svårt att hålla mig för skratt. Skäms lite över att erkänna att jag inte kunde låta bli att avsluta samtalet med "toodle-oo". Men jag var ju inte så gammal och klok på den tiden.
aanderss
02-05-2007, 09:59
CITAT (Ewa L @ 02-05-2007, 10:55)  När jag ringde till ett statligt verk för många år sedan fick jag prata med en man som hette Ture Lur. Jag hade svårt att hålla mig för skratt. Skäms lite över att erkänna att jag inte kunde låta bli att avsluta samtalet med "toodle-oo". Men jag var ju inte så gammal och klok på den tiden. 
Bodenblomman
02-05-2007, 17:33
CITAT (netaave @ 29-04-2007, 17:15)  Finns två flickor här i byn som heter Jennica, och två st som heter Ellentine (uttalas utan e) Min kusins söner heter Hector och Vesper, är väl inte heller så vanligt. Mitt tredje namn är Leontine, så Ellentine är lite nära. Det roliga är att min systerdotter heter Ellen (förnamn) Leontine (andra namn) Kanske skulle sätta ihop det till Ellentine.
Känner en kille som heter Bo Göran och när han och hans fru fick en son gav Bosse förslaget att sonen skulle heta Bosse Ville Göran. Barnets mor tyckte däremot att sonen skulle heta nåt annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|