Full version: honungsros
salikons
Går det att sätta en honungsros under en gammal uppväxt björk i en upphöjd rabatt eller tror ni den konkureras ut?
Kajsa
För två veckor sedan planterade jag Lykkefund under en stor uppväxt björk, jag gruvade mig för om jag skulle få till en ordentlig grop, men jag fick till en bra och djup grop som jag fyllde med kompost och bästa jorden. Eftersom björken tar så mycket vatten är det kanske bra om man kan vattna och kan sätta ut spridaren varma perioder, jag har söderläge vid björken och vi har stammat upp björken högt.
Men som sagt det återstår att se om rosen kommer att stanna vid 2 m eller växa på ?
anneli85
Törs man fråga vad som är en honungsros, beter de sig annorlunda mot en vanlig ros, har sett en del bilder o dom verkar ju kunna bli stora. Remonterar dom-antagligen inte?
salikons
jag tror inte de remonterar. Annorlunda vet jag inte, det är en starkväxande ros som blir stor.
Cilla
Som trädtok sedan barnsben och rostok som vuxen skulle jag inte sätta ros invid en gammal eller uppvuxen björk. Det är bättre att sätta något som kan trivas ihop från början, som inte kräver så mycket grävande, konstbevattning mm. Och dessutom så är det hart när omöjligt att göra en bra rosgrop invid en björk utan att skada björkens rötter. Rotskador på björk leder ofta in rotröta upp i trädet, och det är svårt att se innan björken blir farlig.
salikons
finns det ngt annat man kan sätta ihop med björk?
zaaritha
Vildvin, clematis, humle.....................
kerstin z5-6
Björk får gärna ha ett fritt område runt sig .. de är experter på att leta sig in i bäddar
Honoungsros -Rosa helenae är en speciell sort ja, men alla rosor hör ju till någon grupp av rosor -
Honungsrosor remonterar inte -i z1 kan de klättra i flaggstång om du vill .. de växer högt ...
mariann jansson
Planterade en honungsros för ca 4 år sen under en gammal gran. Grävde en djup och vid grop mellan några rötter, fyllde med bra jord och den har vuxit på ganska bra och blommat fint. Vattnar gör jag ganska bra på sommaren för vi har så sandig mark hos oss. Tallen har ytliga rötter så därför tror jag att det gått bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon