Österläge
sos.gif Jag upptäckte just att det finns mögel i några av mina chilikrukor, med mina små plantor!! Möglet måste ha kommit fort eftersom jag inte märkt det tidigare, brukar ändå kolla till dem varje dag... Det är liksom rostbrunt, och det verkar sprida sig fort, för tidningarna som ligger under för att skydda fönsterbrädan har oxå fått mögel på sig... no.gif

Hur farligt är det? Ska jag plantera om de plantor som fått mögel, eller ännu värre, måste de slängas? Hur förhindrar jag att alla "smittas"?

Hoppas på snabb hjälp... help.gif
noora
Ligger det på ytan av jorden? Är jorden väldigt fuktig? Rostbrunt tycker jag låter mer som nån sorts svamp än som mögel, men jag kan inte påstå att jag är någon expert på sådant (har aldrig drabbats av något sådant själv).

Byt till rena tidningar i alla fall. Du behöver inte slänga levande plantor tycker jag, men flytta bort dom infekterade plantorna från friska plantor så att "möglet" inte sprids. Om jorden är väldigt blöt kan det vara bra att plantera om chilin i torrare jord, dom tycker inte om att stå för blött (rötterna förstörs väldigt lätt). Jag brukar inte vattna chilin om jorden är fuktig en cm under ytan, jag sticker ner fingret i krukan och känner efter. Ibland vattnar jag först när bladen börjar sloka.
Österläge
CITAT (noora @ 25-04-2007, 17:33) *
Ligger det på ytan av jorden? Är jorden väldigt fuktig? Rostbrunt tycker jag låter mer som nån sorts svamp än som mögel, men jag kan inte påstå att jag är någon expert på sådant (har aldrig drabbats av något sådant själv).

Ja, det ligger på ytan, kan nog mkt väl vara svamp... Är det bättre än mögel...?

CITAT (noora @ 25-04-2007, 17:33) *
Byt till rena tidningar i alla fall. Du behöver inte slänga levande plantor tycker jag, men flytta bort dom infekterade plantorna från friska plantor så att "möglet" inte sprids. Om jorden är väldigt blöt kan det vara bra att plantera om chilin i torrare jord, dom tycker inte om att stå för blött (rötterna förstörs väldigt lätt). Jag brukar inte vattna chilin om jorden är fuktig en cm under ytan, jag sticker ner fingret i krukan och känner efter. Ibland vattnar jag först när bladen börjar sloka.

Jorden är fuktig, för jag vattnade häromdan. Brukar bara vattna ca 1 ggn/vecka, då är de snustorra. Jag troddde jag var lite dålig på att vattna, men då är det bra alltså? rolleyes.gif

Jag ser att tidningarna har lite grönt mögel oxå, så det är säkert fukten som är orsaken - konstigt bara att det inte hänt förut! Jag byter tidningar och tar bort den infekterade jorden från krukorna, kan ju fylla på med lite torr jord. Och så flyttar jag de "smittade" chilisarna från de friska.

Tack för råden! smile.gif
Gurkan
Håller med noora 100%, chilisar gillar att ha luft kring rötterna och därmed inte för blött. Har ca 1000 chiliplantor i mitt växthus just nu och de som nästan torkar ut helt emellanåt är det som är friskast (om man kollar på rötterna - dom ska vara vita och luddiga, inte bruna och kala).

Hur stor är krukan ? Hur stor är plantan ?

Om man täcker jordytan med t.ex. leca-kulor kan man minska vattenmängden och få en mycket jämnare fuktighet i hela jordvolymen. Gör inte detta förrän jorden har torkat upp ordentligt.

Om du är osäker på hur mycket vatten dom behöver så kan du låta dem torka tills bladen börjar sloka, hellre än att dom står dränkta hela tiden. Innan du vattnar, lyft krukan och känn om den är lätt eller tung ... vattna bara de som är lätta. Man lär sig ganska snabbt hur tungt det ska kännas ... bara lite tyngre än en kruka torr jord.

Ett bra sätt att bygga in "luftbubblor" i jorden är att blanda upp den med 10-20% perlite. Det gör underverk för chilirötter.

Ett lager leca-kulor i botten av krukan ger också bra dränering som minskar risken för övervattning.

Att plantera om småplantor som står i dyblöt jord är lite vanskligt, den tunga jorden kan slita av hela rotsystemet om man inte är försiktig, speciellt om rotsystemet redan är svagt.

Möglet/svampen på jordytan bör inte vara nåt problem men se till att det torkar upp ordentligt och var sen mycket sparsam med vatten tills plantan blir större. Evt. kan du skrapa bort den översta cm av jorden och fylla på med frisk torr jord.
Österläge
Krukorna (som är av plast) är 8x8 cm, plantorna är ca 10-15 cm långa.

Jag har blandat i perlite, kanske för lite...

Jag gör som du förelås Gurkan, skrapar av överts lagret o fyller på med torr jord. Vissa av plantorna har lite mögel (grönaktigt) längst ner, det syns genom hålen i botten, ska jag ta ut plantan ur krukan för att kunna ta bort det?

När jag vattnar brukar jag sänka ner krukorna i vatten så de får suga upp själva, men jag kanske var lite lat sist o lät dem stå i för djupt vatten, kan det påverka tro? Ska absolut se till att de är helt torra när jag vattnar nästa gång!!!
Gurkan
Om "möglet" är grönt och som en tunn beläggning så är det sannolikt inte mögel utan alger ... dom älskar fukt, värme och näringsrikt vatten ... helt ofarligt !! smile.gif

Läste kanske ditt första inlägg slarvigt ... alger älskar att växa på perlit, dom gillar den kombinationen av luft och fukt. Precis som chilirötterna.

Din vattningsteknik, att sänka dem är helt OK. Mycket bättre än att gå och skvätta på dem varje dag.

Vill du kolla rötterna så lägg handen över krukan, med stammen mellan ring- och långfinger, vänd upp-å-ner, banka lite försiktigt i botten och lyft krukan. Då ser du om rötterna är vita och fina mot krukytan.
Österläge
CITAT (Gurkan @ 25-04-2007, 19:01) *
Om "möglet" är grönt och som en tunn beläggning så är det sannolikt inte mögel utan alger ... dom älskar fukt, värme och näringsrikt vatten ... helt ofarligt !! smile.gif
Läste kanske ditt första inlägg slarvigt ... alger älskar att växa på perlit, dom gillar den kombinationen av luft och fukt. Precis som chilirötterna.

Phu, vad skönt! sweatingbullets.gif Nu gjorde jag ändå så att jag försiktigt välte plantan upp o ner o tog bort det "mögliga", men då vet jag nästa gång att det inte är farligt!

Jag tog bort all svamp från de angripna jordarna och algerna från dem som hade det, sen planterade jag dem i nya krukor. Jag märkte att när jag hade planterat dem första gången hade jag haft perlite i jorden, men jag hade börjat och slutat varje kruka med endast jord. Nu gjorde jag tvärtom; "grundade" med några leca o lite perlite, sen perliteblandad jord ända upp.

Rötterna såg fina ut iaf, ganska långa och vita. Några hade börjat snurra runt krukan, snart dags att plantera om... JAg klippte av några långa rötter, har läst att man ska göra det, hoppas det gäller även chili... sleep.gif

thanks.gif rose.gif Tack för era snabba svar! Vad skulle jag göra utan Odla.nu... blush.gif wub.gif
Jonas70
Varför ska man klippa av en del långa rötter?
Det är inget jag hört talas om i alla fall.
Österläge
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt... Det jag har läst är att när man omplanterar, och rötterna har börjat växa runt i krukan, kan man utan problem klippa av långa rötter, hellre det än att rulla ihop dem längst ner i krukan. Det jag läste var inte specifikt om chili så jag hoppas jag inte har förstört nåt nu! unsure.gif Men jag gjorde det inte på alla så isåfall har jag iaf några kvar... smile.gif
noora
Jag håller med om att man hellre ska klippa av långa rötter än att försöka rulla ihop dem vid omplantering, och rotsnurr i krukan får man gärna klippa i innan man planterar om. Tillväxten stannar av i några dagar efter sådan behandling, men sen kommer den igång dubbelt så bra smile.gif
Österläge
Skönt, då ser jag fram emot att de börjar växa som attans nu då! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon