Sailor Pluto
25-04-2007, 16:39
Nu måste jag fråga er akvarieägare hur ni gör när ni byter vatten

. Har nu ett stort akvarium (nästan 300 l) och kommer troligtvis få ett till ännu större. Vilken är den bästa metoden för att byta vatten? Nu använder jag en vanlig hävert och springer fram och tillbaka med hinkar. Tror inte att det blir hållbart i längden med det större akvariumet. Har ni några tips på hur det blir smidigare får ni gärna dela med er

.
Förresten, har läst om att det finns en sorts mackapär man skruvar fast i kranen som sedan ska hjälpa till med både att suga upp vattnet och sedan spola i nytt. Tror att det finns att köpa på Guldfiskens internetbutik. Tror ni att det är något att ha?
Gossen Ruda
25-04-2007, 19:31
Får en fd akvarieägare svara? När jag hade akvarier så bytte jag vatten med hjälp av en hävert och spänner. Akvariet var på ca 350 liter så det blev ca 10 spänner varje gång. Först lite slamsugning, sen fick häverten bara hänga ner och fylla i en spann åt gången. Eftersom diametern var drygt 15 mm gick det undan. Sen hälla tillbaka med en spann. Låter lite jobbigt kanske men eftersom det gick ett par månader mellan varje gång så kändes det inte betungande.
Jag skötte karet efter gamla principer med så lite besvär som möjligt. Dom flesta numera tycks gå in för att krångla till allt så mycket det går och köra precis på marginalen av vad som är möjligt. Noga doseringar av gödning, koldioxid, stora filter som reaktionskammare mm. Och givetvis stora och täta vattenbyten, halva mängden varje dag och liknande.
Akvariet skall vara en hobby och inte ett slavgöra. Jag var inne ett tag på slutet på Zoopets forum men märkte snart att jag närmast betraktades som en marsian där när jag berättade hur jag skötte mitt kar. Många trodde att det inte gick att göra så trots att jag gjort så i många år.
Alexander-VG-zon3
25-04-2007, 19:37
jag hade innan ett på 500liter , och det bytte jag vatten på med att ta in en trädgårds slang och suga upp slam och vatten sen tillbaka med vatten igenom slangen . och kopplade det till duschen ( för att få sug att ta upp gammalt vatten å slam så suger man ) ( för att få tillbaka vatten , kopplar man det i duschen och sätter på kranen )
mitt största är 600 liter och jag gör som flaxss gör....slang och suger ut och kopplar på kran för att fylkla på....gör det max en gång i halvåret....har bra pump och bra sammansättning i karet, så det blir mest att fylla på, när jag snott vatten till växterna.
Lars-Olof Arvids
26-04-2007, 07:32
Mina akvarier är inte så stora (det största 165 liter) men just nu har jag sju igång. Vattenbytena sköter jag med hävert och spann. Man bör aldrig byta mer än högst hälften åt gången, ofta räcker det med omkring en fjärdedel. Hur ofta man ska byta finns det nog lika många uppfattningar om som det finns akvarister, men det är bättre att byta lite och ofta än mycket och sällan. För mycket och för lite skämmer allt - en gång i halvåret tycker jag är på tok för sällan, men den som byter hälften varje dag skulle jag betrakta som en marsian!

Jag håller med om att folk ofta krånglar till detta med akvarier, det är ju en hobby som nästan kan göras hur enkel eller hur avancerad som helst. I mina akvarier byter jag ca 1/3-1/4 en gång i månaden. Gödning, koldioxid, vattenberedningsmedel och liknande använder jag inte.
Olle
malin72
26-04-2007, 07:41
jo för visst är det väl så att på zoopet så vill dom flesta att man byter 30% i veckan.....det kändes lite väl ofta för mig
för på mitt ena kar är på 450l, 30% i veckan trots att vad som föreskrivs inför varje vatten byte så tycker jag att det nästan stör mera...finns ju faktiskt många fiskar som reagerar dåligt på för ofta byten med....
så jag håller med om att man ska ta lite i taget inte allt på en gång men kanske inte så maniskt ofta.....med en bra renare mm så tror jag nog att det oftast blir bättre.....
Killensomvillhagrönafingrar
26-04-2007, 09:40
Jag har ett kar på 1200 liter och 30% vattenbyte är säkert bra om man har riktiga lortgrisar till fiskar, massor med fisk samt matar på tok för mycket.
Alternativet är ett bra filtersystem, i mitt fall innebär detta att jag har 250 liter filtermaterial i form av ett droppfilter.
Har dessutom planer på ett växt/djurfilter med snabbväxande växter och räkor i för ytterliggare rening.
Men det finns faktiskt riktigt bra filter so är kopier på eheim som fungerar ypperligt till en billig peng
Annie-72
26-04-2007, 14:39
Hej på er övriga... jag är väl isf en mansisk marsian.. Jag har fyra, snart fem diskuskar.. dessa ställer oerhörda krav på god vattenkvalité så jag byter i vissa kar 50% dagligen om inte lite mer och i de inredda karen med voxen diskus 50% iggn/vecka och 30% en gång/vecka.. Gubben min har hjälpt mig att ordna slangar upp och ner genom tröskeln.. så jag behöver aldrig dra fram och tillbaka slang... vilket jag är oerhört tacksamför... I yngel och ungfiskkar har jag en stor vattentunna som jag avhärdar vattnet i.. då kan jag utan bekymmer göra stora vattenbyten utan att fisken misstycker..//Annie
Sailor Pluto
26-04-2007, 19:01

Glömde skriva att det är en sköldpadda som bor i akvariumet. Då jag byter vatten ofta (2-3 ggr/vecka) så känns det lite jobbigt att springa fram och tillbaka med tunga hinkar. Men sköldisen blir så glad över nytt vatten och rent akvarium att det väger upp

.
Men när ni skriver "suger upp", för att tömma ur en del vatten alltså, hur gör ni då?
Lars-Olof Arvids
27-04-2007, 07:37
Jag får väl tillägga att jag främst tänkte på sällskapsakvarier när jag skrev mitt ovanstående inlägg, eftersom de flesta akvarieägare har sådana. Hur ofta och hur mycket vatten man behöver byta varierar förstås med vilka och hur många/stora fiskar eller andra djur man har. 50% varje dag tycker jag låter lite märkligt - blir inte det som att akvariet ständigt är nystartat och aldrig kommer igång med något mikroliv? Men jag vet ju att diskus är känsliga fiskar, så om det fungerar är det säkert bra. Man kan som sagt göra akvariehobbyn precis så enkel eller avancerad som man vill ha den. Det viktiga är att fiskarna trivs och mår bra.
Olle
Sailor Pluto
27-04-2007, 11:47
Åtminstone med vattensköldpaddor så är det nödvändigt at byta vatten så ofta för att det inte ska blir överdrivet med bakterier (de kan t.ex. bära på salmonellabakterier). Fast visst har de också sitt eget mikroliv i vattnet. Nu förstod jag ju att du pratade om akvariefiskar, Olle, ville bara fylla i lite

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.