Kat
Jag är i färd med att bygga en ros-spaljé/portal (vad heter det när man har flera "portaler" längs efter varandra, fristående i trädgården?) och funderar på att kombinera mina Flammentazrosor med några rosa(!) klätterrosor på denna. Men vad ska jag välja så att det känns harmoniskt och inte skär sig?

Kan ni ge mig tips på lättskötta klätterrosor som klarar zon 4 och inte skulle skära sig mot Flammentazen trots att den är rosa?
kerstin z5-6
hm .. nää coolgleam.gif .. men gillar du kombinationen tycker du nog inte att de skär sig
Flammen är kallt röd -New Dawn är kallt rosa -jag skulle i så fall välja en kallrosa ros
Kat
En New Dawn har jag sedan tidigare på annan plats. De tror jag Inte kommer att bli snygga ihop.
Fenja
Du kanske gillar Etude?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
jag föreslår en annan kombination -Flammentanz med Veilchenblau
Kat
*googlar och kikar*

Veilchenblau ser ju ut att kunna fungera kanske. Är det en taggig jäkel?

Etude verkar lite för varmrosa? Eller är det bara bilderna?

Man skulle behöva en ros av varje för att jämföra med! *muttrar*
*Vill ju inte vänta till efter sommaren med att plantera*
kerstin z5-6
Normaltaggig
Kat
Nu har jag kikat runt på alla plantskolor i trakten och är jättebesviken. sad.gif
Utbudet av klätterrosor är jättedåligt!
Några vackra röda har jag hittat, men i övrigt är det skralt. Någon enstaka sort per plantskola bara.
Jag fastnade för en - men då var den zon 3! Det vågar jag inte i det läget.

*behövde få klaga bara*
Blomstersmurfen
Handla på nätet istället! Rosenposten, Flora Linnea eller Hortogreen köper många av oss från utan problem. Kommer ända hem till dörren, så du har tid att gräva ordentliga rosgropen i väntan på leverans!
Kat
Ja, man kanske skulle göra det...

Handlar man Te på nätet, så varför inte?
Kat
Gjorde en beställning på flora linnea direkt.
Mina planer blev lite förändrade, men den här bara måste jag ha!

american pillar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon