Hej
Vet någon pm Therese Bugnet tål hård beskärning, har sex stycken som jag tycker blommade dåligt ifjol, de har grova huvudstammar på vilka man inte kan se några ögon, ögon syns bara på de vekare sidoskotten, dör de , eller vad händer vid hård beskärning, någon som vet
Lena zon 4
Skar ner min Therese Bugnet hårt sent i höstas ca 25 cm, den var hög men gles och grov nertill efter fem år. Nu i vår är det 2-4 ögon på varje stump så nu blir den bredare i växtsättet. Therese Bugnet är en rugosa ros, Kanadaros och andra rugosa rosor kan man klippa hårt så jag utgår ifrån att även denna tål det.
kerstin z5-6
26-04-2007, 10:12
Å andra sidan har kanadensiska rotäkta rosor inte fått sitt slutliga utseende förrän efter tre år -men den tål beskärning
Kerstin, tack så hemskt mycket, mina Therese Bugnet är ju 12 år och jättegrova, de blommar ju bara däruppe.Jag har aldrig tordats beskära dem mycket men nu ska jag ut genast.
Lena
kerstin z5-6
26-04-2007, 18:24
då är det nog dags

Var 4 -5 år tar jag de äldsta genarna nästan vid marknivå:)
Hej
nu har jag klippt ned dem, men en av dem är så gott son död, har varit sämre än de andra hela tiden, jag har grävt upp den.
nu måste jag ju köpa en ny, men skulle vilja ha någon annnan sort som omväxling, men de står framför en inglasad uteplats och det ser nog konstigt ut med en annan ros eller..... har ni något förslag i så fall? Dn döda rosen sitter längst ut på rabatten som sedan övergår i perenner längs men husväggen
Lena
kerstin z5-6
26-04-2007, 22:26
Hej
förstår att den vita är Louise Bugnet, men vad heter den Rosa rosen?
Karin U-a
28-04-2007, 06:52
Hej! De rosa knopparna är oxå Louise Bugnet. De blir vita när de slår ut. Jag har just planterat två st av denna ros och kan knappt vänta på att de skall sätts knopp och börja blomma!
Jaha, tack, då köper jag nog en eller två såna, de ser ju jättefina ut
Lena zon 4
kerstin z5-6
28-04-2007, 14:49
Javisst -knopparna är underbara lila/rosa skarpa kanter som försvinner helt när Louise slår ut

Den är vacker även som stamros
Therése E
21-05-2007, 21:18
Hej!
Är det nån som vet hur stor Therese Bugnet kan bli, och om den växer någorlunda snabbt. Jag hoppas den kan vara insynskydd i ett buskage nänligen. Ett annat alternativ är att plantera den i ett väldigt skyddat läge, men där solen försvinner vid 14-tiden. Funkar det? Har läst att Louise Bugnet klarar skugga...
Tacksam för alla tips!
/Therése (inte Bugnet :-)
Therese Bugnet växer fort, den blir ca 1,5 - 2 m hög.
Vet inte riktigt vad du menar med "ett väldigt skyddat läge" men rosor gillar att ha luft omkring sig, blir mindre löss på dem då. Får den sol på sig ända från morgonen och till kl 14 så är det helt OK.
Louise Bugnet trivs och blommar bäst i soligt läge så som alla andra rosor. Minst sex timmar sol är lämpligt för de flesta rosor. Visst klarar de färre timmar med men då blir det på bekostnad av blomningen, du får då en grön och fin buske med ett mindre antal blommor än om den hade stått soligare till.
AnnammA
26-05-2007, 15:56
Och så här långt har min Therese Bugnet kommit i dagens datum. I knoppning....
Therese.JPG Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.