autumnleaf
25-04-2007, 21:31
Har börjat kratta gräsmattan från gamla löv, och hittar massvis med snäckor. De har en hinna för öppningen så jag antar att någon bor därinne. De är ca 1-2 cm i diameter och ljusbruna. Men vad och hur 17 ska man göra med dem? Vill ju inte ha hundratals av äckliga sniglar i sommar.
Behöver verkligen råd!
Du har rätt i att det är snäckor (med skal) och inte sniglar (utan skal). Följaktligen kan inte heller snäckorna "kasta skalen" och plötsligt bli sniglar, så det är ingen risk att du kommer att få sniglar bara för att du har snäckor! Snäckorna brukar inte göra så stor skada i trädgården. Har man sallad eller annat "lättsmällt" , så kan de dock göra skada. Man kan ju alltid flytta bort dem, eller krossa dem för att bli av med dem.
Jag hade samma problem, upptäckte massvis med snäckor i trädgården när vi flyttade hit förra sommaren.
Gör nu en rejäl rensning varje kväll. Plockar dem o lägger dem i gamla mjölkkartonger. Häller sedan på kokande vatten.
Har egentligen ingenting emot dem men min trädgård har stått övergiven i flera år så mängden snäckor har blivit enorm!
Inte så trevligt när det knastrar under fötterna vart man än går.. Tänk på att hålla efter i trädgården, de trivs i högt gräs.
Lycka till
Bodenblomman
26-04-2007, 22:46
CITAT (KURT @ 26-04-2007, 07:14)

Du har rätt i att det är snäckor (med skal) och inte sniglar (utan skal). Följaktligen kan inte heller snäckorna "kasta skalen" och plötsligt bli sniglar, så det är ingen risk att du kommer att få sniglar bara för att du har snäckor! Snäckorna brukar inte göra så stor skada i trädgården. Har man sallad eller annat "lättsmällt" , så kan de dock göra skada. Man kan ju alltid flytta bort dem, eller krossa dem för att bli av med dem.

Jag menar absolut inget illa utan det lät så roligt när jag läste det.
zaaritha
28-04-2007, 19:05
Varför måste människan döda allt annat levande?
Varför inte köra med en naturlig sanering, i stället för medvetet mord... Snäckorna är en del i det naturliga ekosystemet, plockar du medvetet bort dem så blir det en obalans. Vad det leder eller inte leder till vet jag inte...
Så du dina vänner och din familj bor också där. De ni råkar trampa på dör och beståndet decimeras på ett naturligt sätt.
HI!
Problemet med en trädgård är att den inte är en del av det naturligga ekosystemet. Vi har ju en tendens att plantera/odla växter som ibland inte alls hör hemma i Sverig.Många växter är förädlade osv. Då är det lätt att man får in olika typer av kryp som normalt inte skulle finnas i så stora mängder i ett "normalt ekosystem". Detta utesluter inte att bör undvika en kemisk bekämpning så långt det går.
Gossen Ruda
02-05-2007, 07:59
Instämmer med föregående talare. Vill bara tillägga att vi på olika sätt sätter balansen ur spel. En del släpper ut importerade rovdjur(katter) som påverkar det normala djurlivet på olika sätt. Sen förekommer det ofta onormala monokulturer i trädgårdar, t.ex gräsmattor och trädgårdsland, vilket också rubbar balansen. Brukar dock inte vara några större problem.
Hi!
Kul att man får medhåll av en gammal forumsräv som gossen ruda! Då kan man inte helt vara ute och cykla!!
Piccante
02-05-2007, 18:30
Jag ska inte ge mig in i den här "balansdiskussionen" eftersom det är lite off topic. Men jag vänder mig emot idéer om vanemässigt dödande av djur och växter i en trädgård. Varför ser man liv i trädgården som ett potentiellt hot? och hot mot vadå?
En trädgård är ju ett konstlat ekosystem och därför blir den oxå sårbar då det ofta saknas naturliga fiender mot skadedjur och ogräs och även konkurrens mellan arter, det håller oxå nere nivån på arter. Men när man har ett rikt liv i trädgården så är det ju bara ett sunt tecken som visar att "ekosystemet" fungerar och att det finns utrymme för mer än de 4 arter gräs som är insådda i gräsmattan. För det mesta så verkar det vara skalbaggslarver och andra insekter som folk vill så ihjäl rent förebyggande nu är det snäckor. Men snäckor trivs där det finns fukt och där marken är något mer kalkrik (de behöver ta upp mkt kalk för att bilda skal). Det visar ju att det är bra förutsättningar i trädgården. En trädgård där snäckor inte trivs vore en torr och näringsfattig gräsmatta med kort gräs, där skulle inte gräset frodas heller.
Ja jag kan då lova att jag kommer inte ta bort alla "mina" snäckor. Men eftersom de har fått frossa i en igenväxt trädgård under de senaste 7 åren så har det resulterat i en ofanligt stor mängd som sedan även förflyttat sig över till grannarna.
Med deras klagomål så måste ju något göras. Då jag bor i villaområde så ser jag ingen annan utväg än att ta bort åtminstone en större del av dem. Skulle vara att lassa in dem i bilen o köra ut dem i skogen då kanske
Queenofice
04-05-2007, 05:15
Jag har läst många tips om sniglar och även snäckor. Har precis flyttat till ett ställe där vi upp täckte att de finns en mångd av snäckor och som vi inte alls vill trampa på när vi går barfota på gräsmattan. *urk* De där med kokande vatten skulle nog kanske vara en ide. Man pratar ju oftast om snigel stacket, men de kanske bara gäller sniglar inte snäckor. Snäckorna kan ju klättra hur högt de vill. Jag har då sett snäckor som klättrar en bra bit upp på stacket och väggar.

Just nu är jag rå och slår ihjäl dem för att jag tycker de är så äckliga och irriterad för de gör anspråk på min trädgård. Jag vill heller inte gå in i en diskutsion om nått ekosystem utan de här är vad jag tycker. Hoppas jag inte retade upp allt förmånga.
Hoppar in lite i diskussionen, fast jag inte har här att göra egentligen. Brukar inte vara i den här avdelningen, för jag blir bara ledsen.
Jag trodde länge att människor som har trädgård, per automatik liksom, även var naturälskare. Trädgården är ju en bit natur där vi får rekreation. Låt gå för att den är "konstgjord" men det spelar ingen roll. Där frodas med människans hjälp, sådana växter som inte kan hävda sig annars.
En stor del av våra tidigare vanliga växter är sådana kulturväxter som försvinner när jordbrukslandskapet förändras. Kan bara tillägga, att ni som får "döda, döda, döda" i blicken, går miste om så ofantligt mycket av det som är LIVET. Och det som är
kunskap. Jag blir bara ledsen...
Tack för ett fint inlägg Amiara! Du är en klok människa med mycket kunskap och ödmjukhet. Jag blir också väldigt ledsen när jag läser om människor som ser ett djur och sen bara vill döda döda döda.
Vad jag menade tidigare med mitt slarvigt skrivna inlägg var inte att trädgården är ett naturligt ekosystem för det är den inte. Vad jag däremot menade var att snäckorna kommer att försvinna av sig själv när deras miljö försvinner. I och med att du städar bort det igenvuxna så kommer det (tror jag) att bli för torrt och utsatt för de små djuren och då försvinner de alldra flesta av dem.
Trädgården har sitt eget lilla system med skadedjur och deras naturliga fiender, som bildas om man inte är så snabb att ta till gift som många är. Personligen så kommer jag så långt som möjligt att inte använda såpvatten mot lössen, nu i denna nya trädgården. Jag ska bara spruta med hårt tryck och rent vatten. Gifterna tar ju även livet av de naturliga fienderna och det vill vi ju inte! Vad jag vill är att de naturliga finenderna till skadedjuren ska bli många så att jag på sikt får färre av själva skadedjuren.
zaaritha
05-05-2007, 19:00
Precis vad jag avsåg med mitt inlägg--amaira!
Varför döda o döda?
Den som tyckte t ex att snäckor "är äckliga"; hur har ni tänkt er att livet ska vara?
Bara solsken, inga insekter, djur--eller ogräs?
En slät, ren grön yta, utan liv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.