boonzie
Hej

Vi håller på och planerar en trädgård, till ett nybyggt hus.
När vi fyllde upp marken, i höstas innan regnet, hade vi ett ställe där det var väldigt blött och lerigt. Gick man där sjönk man ner i det. Det verkar fortfarande vara väldigt fuktigt där, trots att vi försökte få ner mycket grus/sand där och har fyllt på med 10-15 cm jord ovanpå. Man kan gå där nu, men jorden ser betydligt fuktigare ut där, än i övriga trädgården.
Det är inte helt enkelt att dränera bort vattnet, eftersom vi i så fall antagligen kommer att blöta ner hos någon granne istället.
Vi funderar på om det finns några växter som skulle kunna trivas med att ha det lite fuktigt om fötterna. Gärna några som kan fungera som en häck/buskage 1-1,5m högt.
Vi har funderat på olika prydnadsgräs eller bambu, men jag har inte lyckats hitta något enhälligt svar på om de tål en fuktig miljö eller ej.
Vi bor i sydöstra Skåne.
Alla tips och idéer mottages tacksamt.

/Niclas
Blomstertanten
Strandiris ! Den trivs förresten inte bara där det är fuktigt, jag har den sitter i en torr , sandig , solig rabatt och den stortrivs.

Tror inte att gräs trivs så bra om det är fuktigt, möjligtvis starr som i naturen växer lite fuktigt.
Blomstersmurfen
Jag har bambu på ett väldigt fuktigt ställe i trädgården. Står ofta med en sjö runt fötterna på vårvintern. Där har de stått i 4 år och växer så det knakar. Var själv mycket tveksam om det skulle gå med sån blöt plats, men det gick väldigt bra.
Malvia
Björkar är ju törstiga.
kerstin z5-6
malus och pil,samt alla växter som trivs vid dammkanter skulle nog må bra där,tex sommarviva iris sibirica mfl
Tesa
Läkemalva..marshmallow på engelska dvs kärrmalva eller nåt sånt...blir bortåt ett par meter hög fast först frampå sensommaren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon