shaman958
Jag har tilfört "oendliga" mängder gräs, hästskit, stallströ, krossade löv till landet men jag tycker fortfarande det är rett så lerigt! skapar maskarna lera?
krattade i dag för att så morötterna och det var klumpigt....:-( trodde jorden skulle mylla till sig om man tilförde kväverikt matriale.

KURT
Mullämnen bryts ned och material blandas om. Har man lera så kan det också vara bra att tillföra grus, tillsammans med det mullrika. Har man riktigt hård lera, så kan det vara ett alternativ att odla "ovanpå" leran. Man lägger helt enkelt markduk (så att materialen inte blandas) och sedan fyller man på med ny jord ovanpå, man får då ha någon form av ram runt.
Carl
Hi!
Om du har mycket lerig så kan du tillföra sand. Problemet är att du måste tillföra mycket sand runt 30-50% av den volym som du vill förandra. Jobbigt men det går.
Eva i Västerås
Att få lerjord mer porös är en långvarig process.
Jag höll på i 21 år på vår förra tomt, blålera, bitvis gick det forma som keramiklera, och började vara nöjd med rabatter och grönsaksland när vi flyttade i fjol.
Nu har jag startat mitt nya grönsaksland i pallkragar ovanpå jorden. Då spar jag ju massor av slit och irritation.
Är jorden full med lerklumpar där du ska så morötter, så blir det mer motrassel än morötter, det bara är så. Morötterna blir inte fina om dom måste tränga sig ner i jorden.
Täckoddling kan vara bra, liksom massor, massor av mull.
Tycker inte något vidare om grus. Skulle vara sjögrus, då. Krossgrus har jag skalat ut ut potatisarna när det trängt in och fastnat.
Men vad du än gör så är det en kontinuerlig process.
De sista åren räckte det med den kompost jag tillförde, men utan den skulle det bara ha tagit några år innan det var lika lerigt igen.

Så - det går inte fort, och det tar aldrig slut.
KURT
Men samtidigt är det ju också så att en viss mängd lera i jorden oftast är mycket bra (bara det inte är för mycket). Många rotsaker blir inte riktigt stora om det inte är lite lera i jorden, och leran bevarar också fukt i jorden.
Eva i Västerås
Jo, men en viss mängd är ganska lite, så lite att det blir finfördelat.
Det är just det där med att slippa arbeta sig ner i jorden som ger fina rötter.
Sen är haverot och kardborrerot bättre på att borra sig ner än morötter och palsternacka.
Bee
CITAT (Eva i Västerås @ 26-04-2007, 10:04) *
Sen är haverot och kardborrerot bättre på att borra sig ner än morötter och palsternacka.

För att inte tala om maskros mad.gif Hur var det nu, kan man äta den? Maskrosens blad smakar som rucola men roten?? (enligt principen vill man ha det försvinner det)
Eva i Västerås
I sydeuropa där man äter maskrosblad som sallat har man aldrig problem med ogräset maskros.
Man har istället maskrosställen, ungefär som vi har hemliga smultronställen.
Carl
Hi!
Man kan äta maskrosen om man så önskar ingen giftig växt
olgak
Med risk för att verka tjatig så vill jag föreslå att du kollar in Lasagna gardening. Det finns en jättetrevlig bok också, tyvärr bara på engelska. Det finns ju vissa växter som trivs i lerjord, jag tänker mest på prydnadsväxter jag sett trivas otroligt i sådan jord, t.ex. pioner, men om man nu vill odla så´nt som inte funkar så bra i den jorden, så är lasagna gardening ett alternativ. Du bygger upp en mullbädd ovanpå den befintliga jorden, m h a kompost, gödsel och all typ av organiskt material du kan hitta. Man får en fluffig "jord" som inte behöver bearbetas och som håller fukt bra och som är lätt att rensa från ogräs. Man lägger på nytt material på toppen allt eftersom och gräver aldrig.
shaman958
tack för alla tips!
när jag satte morötterna så grävde jag en fåra, blandade sågspån, sand och lite jord som jag fyllde fåran med. på med frö och toppade med jord. borde bli finare morötter av det.
förra året blev det pyramid-morötter:-) mätte den ena, den var 8cm lång och 8cm bred på toppen.

jag fortsätter att lägga på täck, till hösten får jag blanda ner 10-20cm hästskit.

LottaK
[font="Comic Sans MS"]Hade förut en odlingslott med mycket tung lerjord.
Det vi gjorde på lotten, tvärt emot vad folk sa, var att gräva
och vända den två gångner om året, både höst och vår.
Vi tillförde lite sätt jord i fårorna när vi sådde förna.
Jorden luckrades och till och med morötter gick att odla.
De gick inte att dra upp när de var klara utan man fick ta
grepen till hjälp för att lossa dem. Men fördelen var att ingen
gick och stal morötterna heller ...
grep har de sällan med sig när de ska smygta grönsaker på lotterna *S*
Komposten tömde vi varje år på landet .... och innan vi flyttade var vår
odlingslott den helt klart bästa och gick väldigt fort att sälja för föreningen!

Så ge inte upp!
Lerjord är tungt att jobba med men välsigt näringsrik och avkastningen blir stor.[/font]
Alexander-VG-zon3
man kan göra lerjords testet . ta en bit jord och fukta det sen rullar du och rullar tills det brister . går det inte rulla alls så är det sandjord går det rulla jätte mycket och det brister aldrig då har du grov grov lerjord och även på detta vis kan man få reda på hur bra man har förbättrat jorden .

sand gör det bara värre . om man gör en ny rabatt så gräv upp all lerjord och ta veck hälften av lerjorden och sen lägg på ny jord och blanda i grovt grus eller stor kornig sand sen blanda allt väl med händerna plus hälften av lerjorden . sen får man förbättra varje år . detta kräver en del arbete så jag tycker det är lättare att ha upphöjt där man kan dränera från början väl
shaman958
det som är urkonstigt är att jag själv har lagt dit all jorden och fördelningen var på et ugnifär: 1/3 flerårgammal hästskit/stallströ, 1/3 lerjord, 1/6 brunnen/halvbrunnen hästskit, 1/6 löv/gräs/kompostmatriale.

jag trodde det skulle va recept på humus...men icke. I min utvidgning jag gjorde i år har jag användt endast brunnen hästskit och stallströ.

Skörden har varit bra och det är mycket maskar i landet, men det är så grovt, hårdt, klumpigt...

Gör jag rulltestet kan jag rulla lååånga snören:-)

Svante, zon 1
CITAT (Carl @ 26-04-2007, 08:25) *
Hi!
Om du har mycket lerig så kan du tillföra sand. Problemet är att du måste tillföra mycket sand runt 30-50% av den volym som du vill förandra. Jobbigt men det går.

Jag vill varna för att tillföra sand till lerjord! Resultatet blir lätt en cementliknande blandning som ger kokor som är mycket värre än lerklumparna. Grus är i så fall bättre.

CITAT (shaman958 @ 08-05-2007, 00:00) *
Skörden har varit bra och det är mycket maskar i landet, men det är så grovt, hårdt, klumpigt...

Låter som min jord ungefär. Den är också lerig, men maskarna trivs och det mesta växer bra i trädgårdslandet. Min strategi är att jordförbättra selektivt. Jag tillför mycket plantjord och kompost, men inte överallt utan framför allt till de växter som behöver. Till exempel bottnar jag alltid med plantjord innan jag sår små fröer (sallad, rucola, dill etc.) och täcker sedan med plantjord. Potatis och annat robust får däremot klara sig utan. Sedan marktäcker jag mycket. Resultatet är att jag kan odla det mesta och nästan aldrig behöver vattna, eftersom jorden håller fukt så bra, så jag är rätt nöjd.
tomba
håller med både svante och carl. mängden sand är avgörande lägger man för lite så blir det cement. leran är ju sand bara mycket fin sådan och har många bra egenskaper. men som redan kommit fram så är nog odling i upphöjd bädd att rekommendera om man har mycket svårt underlag. skulle dock inte använda materialseparerande duk för det hindrar ju maskar och annat nyttigt också. jag brukar dra tjockt lager med tidningspapper omlott på ytan. sen fyller man på med önskad jord och odlar så det står härliga till bravo.gif tidningarna hindrar ogräs ganska effektivt och stressar rotogräsen. när dessa sedan kommer igenom ska man vara noga att ta bort dem innan de hinner samla kraft, då hålls de stångna. crazy.gif
Karin i Örebro
Har en nyinskaffad koloni med riktig lerjord. Har smällt upp 9 pallkragar för grönsaksodlingen men tänkte använda det gamla grönsakslandet till potatisland. I landet är det lite bättre struktur med grus i leran. Tror ni det är idé att sätta potatis där eller kommer den inte kunna växa ordentligt?

Karin
Eva i Västerås
Nog går det att sätta potatis.
Jag skulle täcka med gräs eller annat, för att hålla fukten, för då blir jorden mjukare.
Du får väl kanske inte lika fina, stora, jämna potatisar som om du haft sandjord, men du "håller igång" jorden, och det är i sig värt en hel del. Och nog får du skörd, det tror jag säkert. Silla har jag haft, den tål lerjord ganska bra. Vet inte om olika sorter är olika tåliga.
Svante, zon 1
Potatisen kommer att växa fint i lerjorden! Möjligen kommer knölarna att bli lite mindre än de skulle blivit i en lättare jord.

Angående gräsklipp och potatis skall man tänka på att färskt gräsklipp även gödslar rätt mycket, vilket man skall undvika när man odlar potatis. Jag hade hellre låtit bli att marktäcka, eller täckt med halm eller något mer näringsfattigt material.
shaman958
CITAT (Svante, zon 1 @ 11-05-2007, 14:37) *
Potatisen kommer att växa fint i lerjorden! Möjligen kommer knölarna att bli lite mindre än de skulle blivit i en lättare jord.

Angående gräsklipp och potatis skall man tänka på att färskt gräsklipp även gödslar rätt mycket, vilket man skall undvika när man odlar potatis. Jag hade hellre låtit bli att marktäcka, eller täckt med halm eller något mer näringsfattigt material.

täckte med gräs förra året, det funkade bra....hela jorden full av potatis och fin blast, kolla bilden:
[attachment=3130:DSCN1107_2.jpg]
Gaerrent
Glöm inte att lerjord inte bara är till skada. den är även näringsrik, i utgångsläget är den mycket mer näringsrik än en sandjord.
Man får tänka lite på att odla det som går, har man lerjord så kanske man inte måste ha spikraka och långa morötter, lika lite som man kan odla apelsiner eller ananas i trädgårdslandet.
Eva i Västerås
Med rejält med mull och ev grus iblandat får man underbar jord.
Pirum
CITAT (shaman958 @ 24-05-2007, 18:38) *
täckte med gräs förra året, det funkade bra....hela jorden full av potatis och fin blast, kolla bilden:

Wohoo, vilken skön bild biggrin.gif

Och ja, för att snacka om lera, det går rätt bra att odla potatis i lera. Kanske inte i den allra värsta blåleran, men...vi har väldigt lerig jord i en av våra åkrar, mycket sandig jord i en annan. Generellt sett blir potatisarna bättre i sandjorden. De får vackrare yta, och blir slätare. Men det är inte alltid de blir större i sandjorden, ofta ger vår leråker minst lika bra skörd. Beror nog på mer näringsinnehåll samt att den håller fukten bättre. Dessutom inbillar jag mig att potatisen som växer i lera ibland smakar bättre - det verkar åtminstone vara så för sorten Sava hos oss.

Så. låt aldrig lite lera sätta stopp för att odla potatis smile.gif

En liten fotnot : med elak lerjord så kan den ibland förvandlas till cement vid torka etc, det drabbade oss förra året - många potatisar orkade inte ens komma upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon