zoegasbönan
Har ett plommonträd på tomten, tror det är Viktoria.
Första året jag bodde i stugan var det delvis nedsågat och inte riktigt beskuret.
Resultatet blev naturligtvis Plommon a la Kvast.
Efter riktig beskärning under 5 år beslutade sig trädet förra året för att blomma och det blev 5 plommon (jättegoda!)

I år blommar hela trädet men jag var lite sen med beskärningen och fick inte med en del toppskott.
Kan jag beskära topparna nu, ovanför blommorna??

Hoppas någon kan hjälpa glad plommonblomma från Skåne
KURT
Man beskär bara plommon för att ta bort grenar som växer åt fel håll. Plommon och körsbär bryter inte nya skott som t ex äpple gör vid beskärning. Så därför behöver man i allmänhet inte beskära plommon alls. Så ditt träd har nog snarare blommat "trots" att det blivit beskuret och inte pga att det beskurits!
Åsa, mälardalen zon 2
Är trädet tätt (du pratar om á la kvast) kan du göra lättare gallring ifall trädet blivit tätt men annars brukar man inte beskära plommon så mycket. Och plommon bör beskäras under JAS = Juli-September.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon