Full version: Fleråriga växter
Marga
Hej, Marga här igen. Nybliven med trädgård ca:300 kvm. varav det finns 3 äppelträd + 1 plommonträd.(behålles så länge)
Är ingen ungdom (59) så jag har inte tid eller lust att vänta för länge på att blommor m.m. ska växa sig höga. Har någon exempel på blommor + buskar & fleråriga som man inte behöver vänta i 10 år på att de ska växa till sig?Jag vill gärna ha låga & höga lite om varandra samt att alla inte ska blomma på samma gång. Kvistig fråga va?!
thomasini
Kantnepeta är en som vi har tyckt om, har spritt sig riktigt ordentligt och har en fin lila färg. Den är ganska låg vuxen, hos i alla fall och vi har placerat den i ett stenparti. Tycks tycka om sol.

En annan tacksam växt är kärleksörten som växer nästan var som helst. Den brukar jag dela och sedan har jag tagit in stjälkar till varje vinter som jag lagt i vattenglas så att de rotar sig så har jag planterat dem i krukor i januari. På så sätt har jag fått mycket av den i trädgården. Den har tjocka fina blad och blommar på hösten med mörk lila färg, är ca 30-40 cm hög.

kerstin z5-6
Satsa på höga perenner -och låga och rosor-välj rosor med högre zon än din egen -köp exemplar med fyra kraftiga grenar , gärna krukodlade
Så perennerna själv eller sätt tre och tre i triangel för snabbare maffigt resultat -inom två år ser det ut ung s¨å här

år 1

år 2-3

hela området anlades samtidigt

Bra sorter hos mej är
Delpinium -riddarsporre -serien new millennium med dubbla blommor är snygga
Thalictrum delavyii
verbascum kungsljus
Gillenia trebladspira
Nävor lammöra sandmalört
lewisia till sluttande torra ställen
Sommarviva till skugga o vått
Alpmartorn
Gentiana ascleipiadea-bildar ruggar
Iris sibirica
Cimicifuga silverax grön och rödbladig
Alunrot -många bladfärger
Rostflockel 2m hög blommar med rosa stocka flockar i början aug -röda stammar
Liljor med flera
Höga perenner kan tom används som häck -en som vissnar på vintern och aldrig skadas av snöras tex smile.gif
lycka till
K
Marga
Tack för ditt svar Kerstin.& thomasini. Ja det ser ju bra ut i din trädgård. Jag är som sagt tvungen att ha tätt med buskar/blommor då jag är reumatiker och inte orkar ligga och plocka ogräs. Marga
zaaritha
En del kryddväxter förökar sej snabbt!
Vallört!
Rönnspirea.
Kaprifol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon