Full version: Ser ni fjärilen?
amaira

Och nu när ni ser den, kan någon (Hej Ruda flirting.gif ) tala om vad denna mätare heter?
Gossen Ruda
Inte så här på stört, får nog återkomma senare.
Gossen Ruda
Inte ens med en bättre koll hittar jag den i samlingen eller mina böcker. Jag skulle nog behövt ha djuret och bestämt enligt tabellerna. Det stora problemet är att många mätare varierar kraftigt. Ett annat problem är storleken, hur stor var den?
amaira
Den var drygt 2 cm mellan vingspetsarna, bedömer jag det till med hjälp av minnet och linjal framför ögonen.

Habitatet var lund intill sjö, gammal (fortfarande använd) betesmark. Träd: Ek, al, rönn, hassel, asp, gran, tall, en, varierad med andra ord. Även gamla och döda träd. Lovön ett par mil NV Stockholm. Naturvårdsområde.

Jag såg den för jag såg när den kom flygande, sedan fick jag leta efter den...
amaira
Det kan inte vara Boarmia roboraria, stor eklavmätare? Ganska lik i alla fall, men stor eklavmätare finner man visst först i juni, och då är april lite väl tidigt. Men någon lavmätare i alla fall?
Gossen Ruda
Hittade den till slut efter att konsulterat bestämningstabellerna. Vitgördlad lavmätare, Boarmia cinctaria. Säkraste kännetecken är den ljusa bakåt svartkantade gördeln på främre delen av bakkroppen, framvingarnas tjocka dubbla inre tvärlinje och den ovala ljusa svartkantade diskfläcken på framvingen. För övrigt är den som dom flesta andra Boarmia-arter mycket varierande. Flyger april-juni.
amaira
WOW, jag gratulerar! Du är oslagbar, som alltid!! wub.gif

Jag kopierar och spar (din text och min bild) i min identifierings-fil.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon