Full version: Vilken fjäril?
amaira
Vem är detta? Jag vet inte.

Nu är det härliga dagar, igår var bara för ljuvlig!!! wub.gif

Förutom "de vanliga" fjärilarna fanns också ett större antal (räknade till 5 samtidigt) storfläckig pärlemorfjäril högst uppe på berget, där de patrullerade en egen utvald "tomtgräns" och jagade bort inkräktande grannar.

När jag kröp på alla fyra för att identifiera en spännande liten blomma, hamnade jag i ett bärfissläktkalas. Det bara kryllade av dem på marken, så jag kunde inte gå där. En del gjorde dessutom flera...
Passade på att ta ett personporträtt av Onkel Hugo.

Carl
Är inten fena på fjärilar alls! Kan det vara en Mindre tåtelspridare? http://www.bakgrunder.se/pub/butterfly/index4.php
Lars-Olof Arvids
Någon mindre tåtelsmygare tror jag inte att det är, för den tycks inte ha de klubbformiga antennerna som kännetecknar en dagfjäril. Men vad det kan vara i stället överlåter jag åt expertisen att ta reda på.

Vilket roligt porträtt på "Onkel Hugo"! wub.gif

Ja, nu är det härliga dagar. Ingen frost sedan i lördags, så allt skjuter fart igen. Körsbärsträden slår ut och lönnen blommar för fullt, till glädje för bina. Igår sjöng första lövsångaren, som snart kommer att vara Sveriges vanligaste fågel. Grodynglen som kläcktes i min damm för en dryg vecka sedan har vuxit märkbart. Härom dagen såg jag ett par gröna sandjägare på en skogsstig. Jag tycker inte att här är särskilt sandigt, men tydligen trivs de vackra skalbaggarna här ändå.

Olle
Gossen Ruda
Undrar om Amaira försöket testa gränserna nu, fota underifrån? g.gif rolleyes.gif

Nåja, tur man har samlingen. Chokladbrun vårmätare, Epirranthis diversata, får jag det till.
Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2007, 13:08) *
Undrar om Amaira försöket testa gränserna nu, fota underifrån? g.gif rolleyes.gif

Hahahaha! laugh.gif
amaira

Chokladbrun vårmätare

"Tämligen sällsynt", vad roligt!! smile.gif Att jag har den här alltså, inte att den stackaren är sällsynt.

Tack igen Ruda! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon