Hej,
Jag har ett hörn mellan altanen och huset dit ALDRIG solljus når. Jag har köpt två snygga rottingkorgar, rätt rejäla som jag tänkte plantera något i och ha där så det ser lite "roligare" ut. I den mindre korgen är redan hostor planerade, men i den större korgen vill jag något annat än bara vackra blad och en kort tids blommning. Jag funderar på något lite långsmalt som kommer upp lite på höjden (kanske tom en klätterväxt på nån meter) och så ett par tre olika växter runt fötterna. Jag vill gärna ha två tre blommnade alternativ i den korgen. Helst något som blommar hela sommaren, så ettåringar är helt OK. Funderade på margerit, men jag tror det blir konstigt mot hostan?! Några förslag?
Daggkåpa, ulleternell, nejlikrot, praktlysing, såpnejlika, vintergröna, höstaster och stormhatt kankse?
Mvh
Fenja
cecland
26-04-2007, 17:52
Fuchsia?
Har inte provat själv (än), men har läst att de flesta sorter tål "upp till halvskugga".
Ska få en stickling av en kompis, hoppas att det blir ett fint miniträd

Måste övervintras frostfritt dock. Det finns en artikel här på Odla någonstans.
Ormbunkar. Finns ju mängder från 10 cm—100 cm.
Rodgersia?
Brokbladig lungört. Mina blommar åtminstone på mycket mörk plats i månader.
Skugglilja, fast den blommar inte så länge.
Alla plisterväxter (Lamium ...)
Julrosor.
Något som verkligen blommar fantastiskt länge är ju fänrikshjärta. Finns ju fler än bara den "vanliga".
Sockblomma.
Storklockorna tål också mycket mörker och blommar ändå. Både höga och långblommande.
Du ser, det finns mängder. Detta var bara ett axplock.
Var just ute och rensade i syrenhäcken. Dit hade min jättegetrams självsått sig. Inte mycket ljus där precis! Jättegetrams har lite höjd, vita blommor på en vackert böjd stängel, sen blir det svarta bär. Det var mitt tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.