fruberglund
ett prydnadskörsbär "Accolate".

Frågade förut vad jag skulle ha för träd i en rabatt i min nya del och fick många bra förslag men Bollpilen jag helst hade velat ha suger nog för mycket vatten så den går bort. Maackia var ett annat förslag och även om trädet är fint så är det nog för lågt (blir bara 3 meter enligt Rångedalas hemsida). Prydnadskörsbäret skulle bli ca 5 meter stod det och det är mer lagomt, vill kunna gå under. Och tänk sen när det blommar på våren tummenupp.gif

Nu vill jag bara veta om nån har detta träd och vad ni tycker om det. För- och nackdelar osv. Har ni någon egen bild så visa gärna även om jag Googlat och sett en del där.

Gamla tråden om nån vill färska upp minnet gamla tråden

Nä, usch nu när jag läste igenom den så fick jag ångest igen...nu kanske jag vill ha nåt helt annat i alla fall...och jag som skrev att jag ABSOLUT INTE ville ha nåt rosa träd...Accolate är ju just rosa slap.gif rolleyes.gif
Cilla
Accolate är ett underbart körsbär, jag tror inte du kommer ångra dig. Växer snabbt dessutom om det får vatten de första somrarna. Ett charmigt körsbär tycker jag det är.

Själv ville jag inte heller ha rosa och satte ett litet kurilerkörsbär på tomten, det växer mer som en flerstammig buske. Lätt rosa blommor som jag blir jätteglad av. Hade jag mer plats just där skulle det helt klart bli en Accolate. Rosa kan man tänka om med ;-)!
fruberglund
Vad bra att det växer snabbt. Såg det i senaste numret av Allers trädgård (tror jag) och det såg så mysigt ut, man skulle kunna gå under kronan med hängande körsbärsblom wub.gif

Ja man märker ju att man skaffar mer och mer rosa blommor men det beror nog inte på just färgen utan mer blommans form, bladen eller andra egenskaper som är vackra hos just den växten.
Österläge
Fast varför plantera ett prydnadskörsbär när det finns riktiga körsbär? Då får du ju bär oxå! Mina föräldrar har ett prydnadskörsbär och visst är blommorna jättefina, men varje höst beklagar de att det inte är ett riktigt körsbär, så de kunde få bär...

Snurrar till det ännu mer för dig... wacko.gif tongue.gif
Åsa E
Jag är jättenöjd med min Accolade! Den börjar blomma tidigare än andra prydnadskörsbär, trädet kallas också vårkörsbär. Och när den blommar är trädet helt rosa - underbart vackert. I år började blommorna slå ut så smått i början av april (zon 2), och nu håller blommorna på och faller av. Det blir vär ungefär två veckor med full prakt. När blommorna vissnar får de en lite grådaskig och ful färg innan de faller av, men så tror jag att det är med andra rosablommande körsbär också.

Jag har också ett japanskt prydnadskörsbär 'Kanzan' som också är väldigt snyggt. Det är vanligt i offentliga planteringar. Kanzan blommar senare, det har inte börjat slå ut ännu hos mig, men det är på gång. Jag tycker nog att Kanzan är finare än Accolade, för att blommorna är större och för att bladen har en sådan vacker bronsfärg när de spricker ut. Båda träden verkar ha ett likartat växtsätt. Om jag hade plats skulle jag gärna ha ett japanskt hängkörsbär också, har du funderat på det?
fruberglund
Uteplatsen - vi har redan 3 stora körsbärsträd i vårt stora bergsparti så det behöver vi inte fler biggrin.gif

Åsa E - nej hängkörsbär har jag inte kollat på. Det finns ju miljoner träd känns det som så det är så svårt det här med att välja slap.gif Får Googla vidare lite och se vad som finns. Accolade tänkte jag köpa för att jag såg det i tidningen och sen såg jag att Blomsterlandet hade just det för 199:-. Men man kan ju ändra sig...igen...och igen tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon