|
Airamya
26-04-2007, 11:46
Jag har i flera månader förberett mig inför att inom kort starta eget. Nyss ringde min handläggare på Arbetsförmedlingen och berättade att de fått nya direktiv från regeringen att genast stoppa alla beslut om starta-eget-bidrag och utbildningar. De ska få klara direktiv om 2 veckor ang detta men enligt min handläggare ser det inte ljust ut. Med största sannolikhet kommer starta-eget-bidragen att slopas eller 'beskäras' kraftigt. Jag säckade ihop helt. Nu vet jag inte hur jag ska tänka.
Nåja, det är väl bara att avvakta 2 veckor och se vad som händer då. Eller nåt.
Åh vad tråkigt gumman.  Så trist när man förberett och jobbat mot ett mål som plötsligt förändras helt. Håller tummarna för dig att det ordnar sig. Du får komma hit och trösta dig med lite bärs på bryggan!  Kram Fenja
Yin o Yang
26-04-2007, 12:02
Hörde också om detta och har en kompis som går Starta-eget-kurs. Fy säger jag bara för denna regering  . Det skulle skapas så mycket nya jobb, men hitintills tycker jag mest man satt krokben för allt och alla  . Hoppas att det ordnar sig för Dig, när Du nu är så nära Ditt mål
Starta eget finns inga hinder för. Förvekliga din dröm.
Skattemyndigheterna, Nyföretagarcentrum, Almi, företagarna, studieförbund, mm kan hjälpa till med tips o råd.
De flesta företag har startats utan starta-eget-bidrag från AF. Mitt t.ex.
Airamya
26-04-2007, 12:17
CITAT (Fenja @ 26-04-2007, 12:59)  bärs på bryggan!  Kram Fenja Det där lät inte dumt alls. Framförallt i den här värmen *pust* Jag kommer  Imorgon kväll? Utan starta-eget-bidraget kommer jag inte att ha råd att starta upp. Tips o råd från de olika instanser du räknar upp, Malvia, har jag redan fått och får fortlöpande sedan flera månader tillbaka. Jag får väl tänka om helt enkelt och lägga ner mina planer, det är inte mer med det. Men det känns snopet och tungt just nu.
Killensomvillhagrönafingrar
26-04-2007, 13:09
När jag startade eget för 13 år sedan talade de om att jag var för ung för att få bidraget  16 år var jag då. Efter detta har jag inte viljat ta emot något bidrag förren för ett år sedan då jag tog ut min första sjukdag någonsin. Men jag är lite lätt envis om man säger så  Om du tror på din idee kanske du kan söka finansierer eller kontakta leverantören och se om du kan få längre betalnings tider. Ett annat alternativ är att göra något tråkigt som dock drar in kapital till bolaget så du kan förverklige dina drömmar. Jobb finns alltid dock inte de som man trivs på.
Jag förstår om det känns snopet. När man startar eget är det ju inget man beslutar över en natt. Det har säkert varit många våndor och funderingar innan du är framme till beslut. När man väl bestämt sig är man så nöjd, att då plötsligt få ett besked att det inte ordnar sig via AF är ju verkligen ett slag i magen. Luften går ur helt och man blir helt tom.
Jag hoppas du kan finna nya utvägar och få möjlighet att göra det du vill.
Lycka till.
Fast regeringen satsar i alla fall på att få högavlönade män skall få nytt jobb: "Staten subventionerar nystartsjobb med topplöner" http://www.expressen.se/jobbochkarriar/1.654971
Airamya
26-04-2007, 14:00
Tack Alba och ni andra som uttrycker att ni förstår hur jag känner mig  Det känns skönt att ventilera det lite och få stöd från er.
CITAT (Airamya @ 26-04-2007, 13:17)  Det där lät inte dumt alls. Framförallt i den här värmen *pust* Jag kommer  Imorgon kväll? Utan starta-eget-bidraget kommer jag inte att ha råd att starta upp. Tips o råd från de olika instanser du räknar upp, Malvia, har jag redan fått och får fortlöpande sedan flera månader tillbaka. Jag får väl tänka om helt enkelt och lägga ner mina planer, det är inte mer med det. Men det känns snopet och tungt just nu. Har man en affärsidé som håller och kan presentera en realistisk budget är det inga problem att få banklån. Startade själv ett företag med ett antal anställda för 20 år sedan, utan att ett enda bidrag. Detta drev jag sedan i 18 år då jag sålde till en konkurrent. Tycker personligen inte att man skall starta företag om idén inte håller för banklån. Mer än hälften av företag grundade med starta-eget- bidrag går i konkurs första året. Gita
Airamya
26-04-2007, 14:33
När och var har jag sagt att jag inte ska ta lån för detta?
CITAT (Gita @ 26-04-2007, 15:25)  Tycker personligen inte att man skall starta företag om idén inte håller för banklån.
Gita Ja, det har du en poäng i...
Airamya
26-04-2007, 14:41
Starta-eget-bidraget är inte till för att finansiera verksamheten eller uppstarten av verksamheten. Till det skulle jag ta lån.
CITAT (Airamya @ 26-04-2007, 15:33)  När och var har jag sagt att jag inte ska ta lån för detta? Sa Du inte att Du inte hade råd om Du inte fick bidrag? Så uppfattade jag Ditt inlägg. Gita
[quote name='Airamya' date='26-04-2007, 13:17' post='597185'] Det där lät inte dumt alls. Framförallt i den här värmen *pust* Jag kommer  Imorgon kväll? Absolut!! Ring för vägbeskrivning. Mvh Fenja
aanderss
26-04-2007, 15:20
försök sattsa och strata företagen ändå
lycka till
Airamya
26-04-2007, 15:28
CITAT (Gita @ 26-04-2007, 16:06)  Sa Du inte att Du inte hade råd om Du inte fick bidrag? Så uppfattade jag Ditt inlägg. Gita Jo, det stämmer men det utesluter väl inte att jag ska ta lån? Att behöva bidraget är inte samma sak som att finansiera rubbet med det, eller hur? Starta-eget-bidragen är till för att man inte ska behöva ta ut pengar ur firman till sin egen försörjning under den första perioden, för att firman ska få en chans att bli bärkraftig. Den typ av verksamhet jag tänkt starta upp har en startbana på flera månader (om inte mer) innan den kan börja generera någon form av inkomst. Detta innebär att jag behöver starta-eget-bidraget för att inte svälta ihjäl den första tiden. Utan bidraget kommer jag att behöva plocka ut pengar ur firman som jag behöver för firmans utveckling, vilket innebär att fiman går omkull. Alternativet är att jag ökar på lånet med samma summa som starta-eget-bidraget men därmed ökar också mina månatliga kostnader och riskerna ökar. Det har jag inte råd med. Så, summan av kardemumman, jag behöver bidraget, jag får troligen inte bidraget, jag måste nu kontakta en hel massa folk som är involverade i detta o tala om att det blir inget. De behöver inte leverera, lokalkontraktet ska inte skrivas på, lånelöftet från banken kan kastas, etc. Jag ber högeligen om ursäkt för att jag tycker att det känns tungt.
Hej Airamya! ville bara säga att jag hoppas av hela mitt hjärta att det till slut löser sig för dig.Och det inte är ett dugg svårt att förstå att du sjönk djupt av beskedet du fick  . Håller tummarna för dig
Monica M zon 4
26-04-2007, 18:23
Men va tråkigt!  Klart att det är en extra trygghet att få starta-eget-bidraget när man är i uppstartningsskedet av ett eget företag! Hoppas verkligen det löser sig för dig.  Håller alla tummar i världen för dej. Kram!
Piccante
26-04-2007, 18:46
CITAT (Airamya @ 26-04-2007, 12:46)  Jag har i flera månader förberett mig inför att inom kort starta eget. Nyss ringde min handläggare på Arbetsförmedlingen och berättade att de fått nya direktiv från regeringen att genast stoppa alla beslut om starta-eget-bidrag och utbildningar. De ska få klara direktiv om 2 veckor ang detta men enligt min handläggare ser det inte ljust ut. Med största sannolikhet kommer starta-eget-bidragen att slopas eller 'beskäras' kraftigt. Jag säckade ihop helt. Nu vet jag inte hur jag ska tänka.
Nåja, det är väl bara att avvakta 2 veckor och se vad som händer då. Eller nåt. Regeringens agerande har så här långt inte imponerat på mig. Men sen är Arbetsförmedlingen (AF) ett kapitel för sig oxå. Vi tillhör/-de samma AF kontor och de har varit illa nog många gånger att behöva vara inskriven där. Jag tycker det var en dålig förklaring från AF för så plötsligt kan det inte ha kommit nya direktiv, de måste ha vetat om länge att det var på gång att ändras. De var ju på utbildning för en månad sen för att lära sig nyordningen och jag har hört personer i samma situation som blev nekade för 2 veckor sedan. AF borde inte ge falska förhoppningar heller när de borde ha vetat om att det var förändringar på gång. Jättetråkigt att det blev så för dig. Hoppas du kan komma igång ändå med din verksamhet.
Snöflinga
26-04-2007, 19:06
Har en närstående som startat eget, han ansökte i början på mars om starta eget bidrag men fick då veta att det praktiskt taget upphört redan då ....
mamamaggan
26-04-2007, 19:23
Tänk om man kunde blåsa in lite ny luft i dig härifrån! Förstår så väl hur du känner dig. Att ha förberett allt , ha kommit så långt både i tankarna och praktiken och sedan bli omkullknuffad alldeles bara någon cm från målet. Det är tufft för dig nu men jag hoppas verkligen att det ska kunna ordna sig för dig även om du just nu ligger där platt på marken. Har varit där ett flertal gånger själv under de sista 5 - 6 åren men står nu iaf nästan på knä  så det går att komma igen och är övertygad att du också kommer att göra det bara du hämtat dig från den här chocken.
Är det någon som vet hur många som fått "starta eget bidrag" och fått verksamheten att lyckas? Om siffrorna är negativa, kanske detta är en grund till regeringens beslut, eller?
Håller tummarna för att du hittar en annan lösning. Tråkigt att få såna besked när man är klar med allt och redo att starta upp
Airamya
26-04-2007, 20:12
Tack allihop  *tar tag i mamamaggan´s hand o kämpar mig upp på knä*
CITAT (Airamya @ 26-04-2007, 12:46)  Jag har i flera månader förberett mig inför att inom kort starta eget. Nyss ringde min handläggare på Arbetsförmedlingen och berättade att de fått nya direktiv från regeringen att genast stoppa alla beslut om starta-eget-bidrag och utbildningar. De ska få klara direktiv om 2 veckor ang detta men enligt min handläggare ser det inte ljust ut. Med största sannolikhet kommer starta-eget-bidragen att slopas eller 'beskäras' kraftigt. Jag säckade ihop helt. Nu vet jag inte hur jag ska tänka.
Nåja, det är väl bara att avvakta 2 veckor och se vad som händer då. Eller nåt. Jag tror jag förstår vad du går igenom (men, det gör egentligen ingen). Det är inte bara att ha en bra affärsidé och ett stort lån. Det handlar om så mycket mer. Tron på framtiden med trygghet är två viktiga faktorer för att lyckas. Det är det inte alla som förstår. En del har tryggheten ändå i form av pengar eller andra att vända sig till. Om man som du kommit så nära målet och blir snuvad på den lilla trygghet som starta-eget-bidraget skulle ha gett, är inte bara fel utan också provocerande för dig och alla andra som sitter i samma situation. Sen finns det ju naturligtvis dom som haft turen att lyckas utan hjälp och bidrag och det är bra för dom. Jag har inget emot det. Däremot är det direkt fel av dom att nedvärdera andra som inte har samma förutsättingar. Jag håller på dig
/Sen finns det ju naturligtvis dom som haft turen att lyckas utan hjälp och bidrag och det är bra för dom. Jag har inget emot det. Däremot är det direkt fel av dom att nedvärdera andra som inte har samma förutsättingar. Jag håller på dig  / det finns alltid någon som är duktigare och kan starta från inget, men dom flesta behöver både stöd och någon form av hjälp för att nå sitt mål hoppas verkligen att du finner en lösning på ditt dilemma och orkar genomföra det du vill...skickar en stärkande  och en styrke om du behöver en hand till på andra sidan för att komma upp, står jag till tjänst med en.... kämpa på nu när du är så nära målet
CITAT (rummel @ 26-04-2007, 19:52)  Är det någon som vet hur många som fått "starta eget bidrag" och fått verksamheten att lyckas? Om siffrorna är negativa, kanske detta är en grund till regeringens beslut, eller? Vad betyder "negativa"? Att det startas färre företag med bidrag???? Att ge ett bidrag för att starta företag medför naturligtvis en kostnad, men nya företag ger ju också inkomster ( i alla fall om de betalar skatt). Om alltför få misslyckas med att starta företag så finns det ju anledning att generellt se över villkoren för nyföretagande och kanske ställa större krav för att få bidrag. Men det är något helt annat att totalt avskaffa hjälpen.
Airamya håller alla tummar för att det fixar sig för dig
zaaritha
27-04-2007, 19:19
Denna regering är bara till för redan rika!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|