Vesna
Hej,

Jag har tidigare år använt både plantjord, kompost och annat till utekrukorna/urnorna. Ibland har det blommat bra och i vissa fall hade det blivit katastrof. Jag har fått näringsvattna hela sommaren och nu funderar jag på hur jag ger blommorna bäst förutsättning från början?

MÅSTE jag köpa specialjorden för kruka och urna. Då blir jag fattig med tanke på hur mycket krukor jag har ohmy.gif/ Funderar på om man inte kunde ta vanlig plantjord i alla fall och kanske blanda up med ko eller hönsgödsel (vad är det för skillna egentligen?) eller kanske blåkorn? För då slipper jag väl näringsvattna? Jag har ofta märkt när jag städat ur krukorna på hösten att jorden är väldigt packad och torr i botten av de största krukorna. Ska jag blanda upp med lekakulor om jag köper plantjord? Eller finns det billigare alternativ?

Jag behöver altså råd om hur jag själv "gör" en billig och bra jord i krukorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Billig kogödsel brukar bättre än billig planteringsjord och det bra att odla det mesta i den, den är inte speciellt stark. Näringsgödsla behöver du göra ändå efter ett tag (du kan inte blanda ner en massa blå korn eller hönsgödsel det bränner rötterna, det portioneras inte ut allteftersom plantorna växer utan det blir allt på en gång. Man kan dock köpa långtidsnäring ex. kulor som skläpper ut lite näring i taget i ex. 3mån, 6mån och liknande det finns olika sorter).
Margith
Jag har också många, stora krukor med 1-åringar varje år.
Jag tror att jag har provat det mesta i jordväg.
Det som jag tycker fungerar bäst för mig är de där säckarna 4-5 st för en hundring. Jag köper lika många säckar plantjord som kogödsel och sen häller jag ut en säck av varje i skottkärran (det ryms precis). I den jorden planterar jag tomater och gurkor och tagetes och rosenskäror och dahlior.... ja, ALLT som jag inte övervintrar i kruka.
Efter några veckor får alla extra näring, hela sommaren igenom. En liten skvätt varje gång jag vattnar, så behöver jag inte komma ihåg när de fick näring senast crazy.gif

Det här fungerar utmärkt för mig och priset för jorden gör att det blir pengar över till annat whist.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon