kerstin z5-6
Vill bara visa er som bidrog till min fina present att jag sköter om den -Kolla den har -ja vad -knoppar ? eller blir det nya tubor .. ingen aning har inte odlat saccarenia förr
och går den att dela tro .. Känns hårt att plantera ut hela fina odlaren smiley_small_hug.gif

tack för den !har nog aldrig varit så sorgmyggefritt i mitt uterum:)
K
titti49zon6
Heja Kerstin tummenupp.gif du sköter dig bra biggrin.gif
min har tre vackra blommor och det är nog vad du får om någon dag
kerstin z5-6
Ahhh.. kul!
Lady Hamilton
Kerstin tanken var att du skulle ha den ute och få den att överleva. giggle.gif Om jag inte minns fel så fick du ett exemplar som var odlad utomhus g.gif Så därför bör du plantera ut hela plantan (alltså inget fusk) så vi får rapport om hur det går
kerstin z5-6
men tänk om den kolaar då ?? ..Ok .. mutter .. skaaaa försöka hitta en säker plats
Kortis
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-04-2007, 19:20) *
Vill bara visa er som bidrog till min fina present att jag sköter om den -Kolla den har -ja vad -knoppar ? eller blir det nya tubor .. ingen aning har inte odlat saccarenia förr
och går den att dela tro .. Känns hårt att plantera ut hela fina odlaren smiley_small_hug.gif

tack för den !har nog aldrig varit så sorgmyggefritt i mitt uterum:)
K

Men vad är DET för en spännande växt?Har aldrig hört talas om eller sett förut (tror jag i allafall).
Martina
kerstin z5-6
en köttätaande sumpväxt :)Visst är den kul !? Att den gick ha ute var ju ännu en fördel
Den här är rätt skoj den med -men får vara inne i växthus om vintern
Bägge kommer från Brutala blommor

Kortis
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2007, 16:01) *
en köttätaande sumpväxt :)Visst är den kul !? Att den gick ha ute var ju ännu en fördel
Den här är rätt skoj den med -men får vara inne i växthus om vintern
Bägge kommer från Brutala blommor

OJ!
Den var tuff! Åhhh,vad jag önskar att jag hadde ett växthus.Det finns ju så mycket mer möjligheter då.kanske de går att ha som krukväxter inomhus?
Martina
kerstin z5-6
Ja den sista borde gå smile.gif
Cassiopeia
Vi bor jättenära Brutala Blommor så jag har varit där några gånger... och köpt en hel del växter som vi hoppades skulle ta slut på våra blomflugor. Men blomflugorna fanns kvar och jag lyckades ha död på varenda växt trots att jag nästintill ruinerade mig på batterivatten *s*, så nu har jag gett upp (trist nog för de köttätande är ju jättecoola).
sqrulan
wacko.gif

Den var ju häftig!!

Ha begäret stiger trots d010.gif tröttheten!

Sorgmyggor=blomflugor?Trivs dom inte där man

har den växten?Eller "äter" även din växt flugor,redan?
adrian
Hej!
Växten heter Sarracenia purpurea och har levt utomhus i minst 10 år, så fortsätt med detta, bollarna som kommer upp är blommorna, som ger fröer för plantering eller lagring i kylskåp tills det är dags att börja odla...smile.gif.

Se till att det finns vatten i trumpeterna, utomhus kommer det ju regn ibland, men man kan duscha allt med vattenslangen (försiktigt)

I mitt träsk är det MASSOR med blomknoppar och dessa växter förökar sig jättebra här, varje år kan man göra rotdelning på dem.

Torv+sand sen ett rejält lager med vitmossa från skogstjärnen, och detta på en plats i backen, typ en murarbalja eller dammkant, sen är det bara att lägga sig på magen och beundra skådespelet...smile.gif.

fredwel
Hmmm...

Finns det fler sådana här växter som klarar svenskt klimat?

Har du lite bilder på ditt träsk?

/fredrik
adrian
Hej!
Ja en del bilder finns på min hemsida under projekt, och jag ska snart lägga ut fler bilder för det blommar om någon vecka tror jag...smile.gif.
fredwel
Myyycket intressant!

Ska nog lyckas klämma in ett träsk på tomten. Frågan är bara var, ska ju ha mycket sol.

/fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon