catlady
26-04-2007, 18:27
När jag fick reda på att ett av träden uppe på backen var ett äppleträd blev det plötsligt inte lika aktuellt att flytta plommonet som står en bit därifrån i själva slutningen. MEN plommonet lutar lika mycket som backen och jag undrar om det kommer klara sig fint ändå, eller om jag borde stödja det på något sätt? Det är drygt 2 meter högt, 2-3 år gammalt och mår jättebra. Men det lutar alltså ungefär 45 grader (till kl. 1-2 på klockan alltså)
Träd brukar klara sig även om de lutar, om det inte skett någon hastig förändring. Men det är svårt att säga utan att ha sett det på bild.
Grannens Victoria har lutat "klockan 2" i mer än 15 år utan problem. Du har ju ditt i en sluttning och då ser det kanske rent av naturligt ut?
catlady
27-04-2007, 12:02
Nej, naturligt ser det inte ut än, men kanske med tiden! Det låter ju inte som att det är några problem så då låter jag det vara. Tack för svar!
Ett så ungt träd går att staga upp, och det blir ofta starkare i längden om det utvecklas med rätt uppåtstående stam. Bra tid är nu när trädet är mjukare. Brett band, t ex lakansväv i enkel loop kring stammen så långt ned som möjligt, bind snöre runt lakansloopen och staga i backen med pinne som slås ned. Du kanske inte kan räta upp det helt denna sommar, men räta lite varje sommar så att det blir rakare. På hösten tar du bort sträckningsanordningen och nästa vår sätter du dit den igen om det behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.