Om man skulle salta en trädgårdsgång för att få bort ogräset på den, skulle växterna inne i rabatterna ta upp det och må illa av det också då?
Saltet dödar sällan rötterna på ogräset, så det brukar komma tillbaka. På kort sikt skadas inte närliggande rabatter, men på lång sikt är det inte bra med större mängder salt.
Attans.
Jag vill få bort gräset utan att ta till täckning eller ogräsmedel.
Ogräsätticka - är det miljösnällt?
Är det en grusgång? Där är det egenligen bäst om man kan lägga markduk under, och sedan grus ovanpå. Då får ogräset mycket svårare att etablera sig, och skulle något frö trots allt gro så losnar det mycket lätt.
Eva i Västerås
27-04-2007, 11:12
Ogräsättika bryts ner efter hand, och är alltså mycket snällare än salt.
Det är mindre effektivt, men med ättika och gångskyffel vår och höst så klarar du nog att hålla gången hyfsat ren.
CITAT (KURT @ 27-04-2007, 11:14)

Är det en grusgång? Där är det egenligen bäst om man kan lägga markduk under, och sedan grus ovanpå. Då får ogräset mycket svårare att etablera sig, och skulle något frö trots allt gro så losnar det mycket lätt.
Det ska bli en grusgång. Idag är det gräs där.
Jag vill helst slippa gräva bort grässkorpan. Det är hårt och djävligt.
Sommartorparn
01-05-2007, 08:46
Gräva funkar inte. Köp ett bra skyffeljärn. Helst ett med utbytbart blad. Sedan kanske du måste lägga på mera grus, för om gruset består huvudsakligen av jord (vilket det blir med grusgångar efter ett tag) så är det svårt att skyffla. En annan lösning är en gasolbrännare eller en "steamit" som bränner bort ogräset. Men det måste upprepas ganska ofta under en säsong. Hur som helst är det mycket jobb med grusgångar....... Utgå från att folk som har ogräsfria grusytor sprutar eller så är dom pensionärer ...
KURT har du någon erfarenhet hur länge det funkar med markduk? Jag diskuterade olika lösningar med min åkare, och han menade att även dom som har markduk brukar behöva förnya alltihopa efter en tid. Det kommer jord med vinden och lägger sig ovanpå gruset, det kommer lera med bilarna på vintern, etc. Så jag uppskattade att med tanke på priset på markduken, så skulle jag ha råd att förnya gruset lite oftare om jag inte lade markduk under. Detta gäller en rätt stor grusplan. Sedan fundrar jag på att det kanske blir mera underhållsfritt att sätta plattor på halva ytan, och då så tätt så det inte kan växa något i springorna. Kan det vara lösningen på grusplansproblemet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.